Mattias Ahlgren – Årets Eldsjäl i kategori Inkludering

En frisbee kan användas på olika vis. Bland annat att förena ungdomar från olika stadsdelar. Mattias Ahlgren, ulitimate-entusiast i Malmö, är Årets Eldsjäl i kategori Inkludering.
Årets Eldsjäl i kategori Inkludering Mattias Ahlgren. Foto: Maxim Thoré / BIldbyrån

Sedan 2005 har Mattias Ahlgren, en göteborgare i Malmö, lockat unga människor från med olika bakgrund och miljöer till att spela ultimate frisbee. Tjejer och killar spelar tillsamman, dömer själva, bygger en gemenskap och skaffar nya vänner i en stimulerande miljö.

För sitt stora engagemang för en hela tiden växande skara barn– och ungdomar tilldelas Mattias Ahlgren utmärkelsen som Årets Eldsjäl i kategori Inkludering.

– Det här känns overkligt, men det är riktigt roligt inte minst för att vår sport uppmärksammas på det här viset. Nu ska vi växa och bli ännu större och starkare, säger Mattias.

Av friidrottsprofilen och prisutdelaren, Moa Hjelmer, fick Mattias – utöver äran – och i samband med den digitala Eldsjälsgalan på Vasateatern i Stockholm, ta emot ett personligt stipendium på 10 000 kronor samt 50 000 kronor till ett enskilt projekt.

– Bland fyra mycket värdiga finalister en oerhört välförtjänt vinnare. Mattias visar att det med enkla medel går att skapa en verksamhet som för ungdomar med olika bakgrund samman. Dessutom på ett lekfullt vis sätter dem i rörelse och därmed lägger till grund för en god hälsa, säger Hans Sahlin, vd på ideella Folkspel.

Namn: Mattias Ahlgren

Bor: Malmö.

Ålder: 50.

Gör: Har startat och driver flera föreningar i ultimate som förenar barn och ungdomar från alla Malmös stadsdelar.

Här finns mer om och med Mattias Ahlgren: www.folkspel.se/aretseldsjal/finalister-inkludering/finalist-4/

Bifogas bild för fri publicering:

Kontakt:
mattias@parabolica.se

Övriga finalister i hälsa, som erhöll ett personligt stipendium på 10 000 kronor:
Övriga finalister i kategori Inkludering som erhöll ett personligt stipendium på 10 000 kronor:

Obaida Alramahi, Uppsala.

BrittMarie Windemo, Söderdala.

Helena Sjöberg, Trollhättan.

Folkspel är en ideell organisation som har 72 riksorganisationer/medlemmar i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv att sälja lotter och på så vis tjäna pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1991 har Folkspel genererat 17 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotter och Sverigelotter.

Folkspel har 104 anställda och huvudkontoret ligger i Göteborg.

www.folkspel.se.

Mikaela Laurén delar ut pris i kategorin Inkludering under Eldsjälsgalan den 19 april 2021 i Stockholm. Programledare Clara Henry.Maxim Thoré / BIldbyrån