Mattias Bäckström Johansson vald till partisekreterare för Sverigedemokraterna

Under dagens partistyrelsemöte valdes riksdagsledamoten tillika partistyrelseledamoten Mattias Bäckström Johansson formellt till partisekreterare för Sverigedemokraterna. Mattias Bäckström Johansson har varit tillförordnad partisekreterare sedan oktober i år.

Kommentar från Mattias Bäckström Johansson:

- Det är naturligtvis mycket hedrande att ha fått partiets förtroende som partisekreterare. Partiet befinner sig i en väldigt intensiv och spännande period efter framgångarna i det senaste valet, och jag ser fram emot att få vara en del i organisationens utvecklingsarbete de kommande åren.

- Utöver den pågående processen med att internutbilda och förbereda partiets tjänstemän i riksdagen inför ett eventuellt framtida intåg för partiet i regeringskansliet är min ambition att ytterligare växla upp arbetet med kompetensutveckling hos partiets distrikts- och lokalföreningar ute i landet. Vi har väldigt många duktiga lokalpolitiker runtom i Sverige, och vår målsättning är att ta vara på den enorma potential som finns.

Mattias är hemmahörande i Oskarshamn i Kalmar län och har bland annat tidigare varit partiets energipolitiska talesperson. Han efterträder den tidigare partisekreteraren Richard Jomshof, som nyligen tagit över rollen som ordförande för Justitieutskottet.

SD: Gör det olagligt för partilotterier att anställa efterlysta25.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Inför torsdagens sammanträde i justitieutskottet i riksdagen avser Sverigedemokraterna lämna in ett utskottsinitiativ med syfte att göra det olagligt att anställa en kriminell person på flykt. Detta med anledning av den information som framkommit i samband med Socialdemokraternas lotteriverksamhet. Under 2021 preskriberades över 100 fängelsedomar på grund av så kallad verkställighetspreskription, vilket inträder efter att ett visst antal år förflutit sedan en dömd person skulle ha inställt sig till verkställighet av straff. Under 2021 var 700 personer efterlysta, eftersom dessa inte inställts sig till verkställighet. Frågan har aktualiserats på nytt i samband med de nyligen uppdagade uppgifterna kring Socialdemokraternas lotteriverksamhet, där tidningen Expressen kunde avslöja att en av cheferna som ledde säljverksamheten med lotter från deras kontor i Spanien samtidigt var efterlyst av polisen i Sverige. Detta då han inte infunnit sig för att avtjäna ett fängelsestraff. Brottet främja

Tidöpartierna vill kalla SIDA till utrikesutskottet5.9.2024 13:30:14 CEST | Pressmeddelande

Information i media de senaste dagarna beskriver graverande uppgifter om att SIDA under ledning av dåvarande generaldirektör Carin Jämtin i samband med regeringsskiftet efter valet 2022 tog beslut som allvarligt försvårade den omläggning av svensk biståndspolitik som Tidöpartierna aviserat. De graverande uppgifterna måste redas ut och hanteras därefter. Vi kan aldrig acceptera att myndighetschefer driver egna politiska agendor och att det saknas rutiner för att så inte ska kunna ske. Därför är Tidöpartierna nu överens om att kalla SIDA till utskottet för att svara på frågor om hur hanteringen under Carin Jämtin gick till. Utrikesutskottets ordförande Aron Emilsson kommenterar: - Sverigedemokraterna och regeringspartierna har varit tydliga i sin kommunikation om hur biståndspolitiken ska läggas om. Att en myndighetschef då tar beslut om att aktivt försvåra för regeringen och Sverigedemokraterna i strid med nya regleringsbrev måste ses som anmärkningsvärt. Att det därtill sker till favör