Med rätt ledningssystem minskar risken för mutor

Idag släpper SIS, Swedish Standards Institute en ny svensk standard som ska hjälpa organisationer att komma åt mutor. Standarden är tydlig med att styrelser och ledningar har en viktig roll för att motverka mutor. – Många organisationer söker idag efter kunskap om etiska risker och hur de ska arbeta med socialt ansvarstagande. Så ett ledningssystem mot mutor, som den här standarden beskriver, ligger helt rätt i tiden säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute.

SIS har varit med och tagit fram den nya standarden på global nivå och nu fastställs den som svensk standard i svensk översättning med publicering idag. Standarden, som heter ”SS-ISO 37001 Ledningssystem mot mutor – Krav och vägledning”, ska hjälpa organisationer att vidta åtgärder som är utformade för att förebygga, upptäcka och hantera mutor.

– Enbart lagstiftning är inte tillräckligt för att lösa problemet med mutor. Organisationer själva måste också ta ett proaktivt ansvar för att bekämpa mutor. Det menar vi blir betydligt lättare om man använder sig av ett ledningssystem mot mutor, säger Björn Nilsson, projektledare, SIS.

– Ett sådant ledningssystem hjälper också organisationen att främja tillit och förtroende i affärsrelationerna och därmed stärka sitt anseende, säger Björn Nilsson.

Standarden kan tillämpas av såväl små, medelstora som stora organisationer inom alla sektorer, inbegripet offentlig och privat sektor samt den ideella sektorn.

Riskerna för mutor för en organisation varierar beroende på olika faktorer, till exempel organisationens storlek, de platser och branscher där organisationen bedriver verksamhet samt typen, omfattningen och komplexiteten hos organisationens verksamheter. Standarden anger hur organisationer kan skapa policyer, rutiner och kontroller som är rimliga och proportionella i förhållande till de risker för mutor som organisationen är exponerad för.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek20.6.2017 08:58Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.