Med rätt ledningssystem minskar risken för mutor

Idag släpper SIS, Swedish Standards Institute en ny svensk standard som ska hjälpa organisationer att komma åt mutor. Standarden är tydlig med att styrelser och ledningar har en viktig roll för att motverka mutor. – Många organisationer söker idag efter kunskap om etiska risker och hur de ska arbeta med socialt ansvarstagande. Så ett ledningssystem mot mutor, som den här standarden beskriver, ligger helt rätt i tiden säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute.

SIS har varit med och tagit fram den nya standarden på global nivå och nu fastställs den som svensk standard i svensk översättning med publicering idag. Standarden, som heter ”SS-ISO 37001 Ledningssystem mot mutor – Krav och vägledning”, ska hjälpa organisationer att vidta åtgärder som är utformade för att förebygga, upptäcka och hantera mutor.

– Enbart lagstiftning är inte tillräckligt för att lösa problemet med mutor. Organisationer själva måste också ta ett proaktivt ansvar för att bekämpa mutor. Det menar vi blir betydligt lättare om man använder sig av ett ledningssystem mot mutor, säger Björn Nilsson, projektledare, SIS.

– Ett sådant ledningssystem hjälper också organisationen att främja tillit och förtroende i affärsrelationerna och därmed stärka sitt anseende, säger Björn Nilsson.

Standarden kan tillämpas av såväl små, medelstora som stora organisationer inom alla sektorer, inbegripet offentlig och privat sektor samt den ideella sektorn.

Riskerna för mutor för en organisation varierar beroende på olika faktorer, till exempel organisationens storlek, de platser och branscher där organisationen bedriver verksamhet samt typen, omfattningen och komplexiteten hos organisationens verksamheter. Standarden anger hur organisationer kan skapa policyer, rutiner och kontroller som är rimliga och proportionella i förhållande till de risker för mutor som organisationen är exponerad för.

Ny EU-anpassad standard för elcyklar18.12.2017 10:13Pressmeddelande

Nu finns en ny europeisk standard för elcyklar. Alla elcyklar som framförs på allmän väg måste uppfylla kraven i EU:s maskindirektiv samt vara CE-märkta. Genom att följa den nya harmoniserade standarden uppfyller leverantörer och utvecklare kraven. – Det är främst ur säkerhetssynpunkt som standarden behövs. T.ex. utsätts elcyklar för högre påkänningar på framgaffel, ram, styre och styrstam, och det är även viktigt att cykeln inte startar oavsiktligt t.ex. vid ett trafikljus, säger Claes Alstermark, ordförande i SIS-kommittén som varit med och tagit fram standarden.

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare29.11.2017 13:13Pressmeddelande

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet24.11.2017 14:47Pressmeddelande

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.