Med rätt ledningssystem minskar risken för mutor

Idag släpper SIS, Swedish Standards Institute en ny svensk standard som ska hjälpa organisationer att komma åt mutor. Standarden är tydlig med att styrelser och ledningar har en viktig roll för att motverka mutor. – Många organisationer söker idag efter kunskap om etiska risker och hur de ska arbeta med socialt ansvarstagande. Så ett ledningssystem mot mutor, som den här standarden beskriver, ligger helt rätt i tiden säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute.

SIS har varit med och tagit fram den nya standarden på global nivå och nu fastställs den som svensk standard i svensk översättning med publicering idag. Standarden, som heter ”SS-ISO 37001 Ledningssystem mot mutor – Krav och vägledning”, ska hjälpa organisationer att vidta åtgärder som är utformade för att förebygga, upptäcka och hantera mutor.

– Enbart lagstiftning är inte tillräckligt för att lösa problemet med mutor. Organisationer själva måste också ta ett proaktivt ansvar för att bekämpa mutor. Det menar vi blir betydligt lättare om man använder sig av ett ledningssystem mot mutor, säger Björn Nilsson, projektledare, SIS.

– Ett sådant ledningssystem hjälper också organisationen att främja tillit och förtroende i affärsrelationerna och därmed stärka sitt anseende, säger Björn Nilsson.

Standarden kan tillämpas av såväl små, medelstora som stora organisationer inom alla sektorer, inbegripet offentlig och privat sektor samt den ideella sektorn.

Riskerna för mutor för en organisation varierar beroende på olika faktorer, till exempel organisationens storlek, de platser och branscher där organisationen bedriver verksamhet samt typen, omfattningen och komplexiteten hos organisationens verksamheter. Standarden anger hur organisationer kan skapa policyer, rutiner och kontroller som är rimliga och proportionella i förhållande till de risker för mutor som organisationen är exponerad för.

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR31.10.2017 08:17Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.