​Medarbetarsamtal oviktigt för utveckling på jobbet

21.11.2016 09:10 | ManpowerGroup

Bara tio procent anser att medarbetarsamtalet är viktigt för den egna utvecklingen i arbetet, enligt Manpower Work Life, Sveriges största arbetslivspanel. Störst betydelse för att utvecklas är att utföra nya arbetsuppgifter, tycker svenskarna. På andra och tredje plats kommer ”löneutveckling” och ”större ansvar på jobbet”.

Bara tio procent anser att medarbetarsamtalet är viktigt för den egna utvecklingen i arbetet, visar Manpower Work Life, Sveriges största arbetslivspanel.

– Undersökningen visar tydligt att de flesta svenskar inte ser medarbetarsamtalet som en viktig del i deras utveckling på jobbet. Samtidigt är det min erfarenhet att utveckling kanske är det viktigaste när man väljer ett jobb. Här behöver arbetsgivarna ta ett krafttag och uppdatera formen för samtalen så att det blir givande för båda parter, säger Monica Längbo, HR-direktör på ManpowerGroup.

Bara sju procent uppger att byta jobb är viktigt för utvecklingen. Trots det kommer var femte person, 19 procent, byta jobb inom det närmsta halvåret och mer än var tredje person, 36 procent, funderar på det. Sammanlagt är det över häften av alla tillfrågade som kommer att byta jobb eller funderar på det.

– De flesta vill faktiskt helst stanna och utvecklas på det jobb där de är. Därför är ett givande utvecklingssamtal viktigt både för medarbetare och arbetsgivare. Ta vara på medarbetarnas vilja att utvecklas som drivkraft för att även förflytta er verksamhet, berättar Monica Längbo.

Ett motiverande medarbetarsamtal har även betydelse för framtida rekommendationer av arbetsplatsen. Av de som har haft givande medarbetarsamtal skulle tre av fem, 67 procent, rekommendera sin arbetsplats till sina vänner men av de som haft mindre givande medarbetarsamtal skulle bara hälften så många, 30 procent, rekommendera sin arbetsgivare.

– Det finns trots allt potential i medarbetarsamtalet, som undersökningen också visar. På Experis har vi däremot slopat utvecklingssamtalet och har karriärsamtal istället. Fokus ligger på arbetstagarens mål och ambitioner och vi ställer frågan ”Vad vill du göra om fem år och hur kan vi hjälpa dig att nå dit?”, avslutar Per Johansson, vd på Experis.

Vad av följande upplever du som viktigt för din utveckling i ditt jobb?
(Flera svar möjliga)

• Möjlighet att lära och utvecklas på jobbet 56%
  • Löneutveckling 41%
  • Större ansvar på jobbet 29%
  • Kurser via jobbet 21%
  • Medarbetarsamtal 10%
  • Möjligheten till att få en ny titel eller befordran 9%
  • Att byta jobb 7%
  • Karriärcoachning 6%
  • Inget av ovanstående 4%

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life: Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Den senaste undersökningen genomfördes under februari och mars 2016 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 398 personer har svarat på frågorna.

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.