Mediebranschen önskar möte med Ulf Kristersson (M) med anledning av hoten mot medier

(Uppdaterad) Mediehusens branschorganisation TU – Medier i Sverige har i dag kontaktat Moderaterna för att få tillstånd ett möte med partiets ordförande Ulf Kristersson angående de anspelningar på krig och hot mot medier som partiets riksdagsledamot Hanif Bali uttryckt i sociala medier.

- Vi tar de här anspelningarna på största allvar. Det är bara någon vecka sen en man i Sundsvall åtalades för förberedelse till mord. Och vi vet sen tidigare att vissa personer tycker sig finna stöd till hatiskt agerande när de ser hur till exempel riksdagsledamöter, som faktiskt är våra lagstiftare, uttrycker sig. Det här vill vi tala med Ulf Kristersson om, säger Jeanette Gustafsdotter, vd på TU – Medier i Sverige.

Det var i början av augusti månad som en nazist i Sundsvall åtalades för förberedelse till mord efter att i flera år samlat information om sabotage och hur man begår mord. Han hade också kartlagt ett antal journalister, varav en är Gefle Dagblad och Hela Hälsinglands chefredaktör samt ansvarige utgivare Anders Ingvarsson. Den åtalade mannen hade också en ombyggd väska som innehöll en pistol och ljuddämpare. Första rättegångsdag är den 23 augusti 2018.

- I den här valrörelsen har vi sett flera exempel på hur politiker och andra partipolitiskt anslutna valt att medvetet misskreditera medier för deras nyhetsprioritering och utförda arbete. Självklart får man kritisera medier och diskutera hur viss rapportering ser ut. Det är bra och viktigt. Men här handlar det om en önskan om att underminera mediernas demokratiska samhällsuppdrag, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU.

Hoten mot svenska medier är reella. En lång rad av vetenskapliga studier av hoten mot medier och journalister visar att många journalister är starkt utsatta. Förra året kom den senaste rapporten ”Journalisternas trygghetsundersökning” från Göteborgs universitet, vilken visar att ungefär sex av tio journalister i Sverige någon gång varit utsatta för trakasserier, hot eller våld i samband med sitt yrkesutövande. Ledarskribenter och krönikörer är extra utsatta.

- Hoten är allvarliga redan i dag. Och en förvärrad situation, med tal om medier som fiender och motståndare, kan leda till katastrof. Senast i somras såg vi sorgligt exempel på det när en beväpnad man gick in på en tidningsredaktion i Annapolis i Maryland och sköt ihjäl fem journalister och skadade två. Vi måste sätta stopp för den här utvecklingen redan nu. Vi måste få tillstånd ett nytt och mindre aggressivt samtalsklimat, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU.

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.