Medlemmarna fortsätter strömma till Vänsterpartiet – största ökningen på 50 år

Vänsterpartiet gjorde inte bara ett av sina bästa val någonsin. Medlemmarna fortsätter att strömma in i en takt som partiet inte upplevt på 50 år. Vid årsskiftet hade Vänsterpartiet 17 275 medlemmar och idag är det 27 796. Det är en ökning med 10 524 nya medlemmar på dryga åtta månader.

-  Vi har inte bara ett starkt valresultat med 8 procent, utan en medlemstillströmning som berättar något mycket viktigt om läget i det svenska samhället. Unga progressiva människor kommer till oss, liksom många som farit illa av den politik som skapat ökade klyftor. Vänsterpartiet är också det största partiet bland studenter.
- En ny vänstergeneration växer fram. De som nu kommer till oss accepterar inte ojämlikheten och de ser att det bara finns ett parti som på allvar tänker göra något åt den, så att vi får ett samhälle för alla, inte bara några få, säger Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare.

Vänsterpartiets presstjänst

Vänsterpartiet: Höj brottsskadeersättningen till våldsutsatta kvinnor10.12.2018 08:00Pressmeddelande

Vänsterpartiet vill utreda hur brottsskadeersättningen kan utvecklas för att bättre motsvara våldsutsatta kvinnors verkliga behov av ekonomiskt stöd. - Metoorörelsen har visat oss alla på behovet av långtgående samhällsförändringar när det gäller synen på mäns våld och sexuella övergrepp mot kvinnor. Det är dags att erkänna även de ekonomiska konsekvenserna och ge våldsutsatta kvinnor skälig ersättning, säger Linda Westerlund Snecker, rättspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Forskning om mäns våld mot kvinnor visar att alla kvinnor som råkar ut för våld som leder till sjukhusvård, oavsett utbildning, löper en kraftigt förhöjd risk att få låga inkomster och att behöva försörjningsstöd. Även barnen till våldsutsatta kvinnor drabbas hårt av den försämrade ekonomiska situationen. - Vänsterpartiet reagerar starkt på det faktum att misshandlade kvinnor i så hög grad även blir fattiga kvinnor. Samhällets oförmåga hittills, att erkänna mäns våld och vad det kostar oss alla, är helt oaccepta