Mentor Sverige håller årets största digitala skolevent

Den 21 oktober är en dag tillägnad alla ungdomar som funderar över studieval, karriär och framtid. Ungdomsorganisationen Mentor Sverige bjuder in alla högstadie- och gymnasieskolor till en fullspäckad förmiddag med många lysande stjärnor. Närmare 10 000 elever beräknas vara med från hela Sverige.

H.M. Drottning Silvia invigningstalar
Mentor Sveriges grundare och hedersordförande H.M. Drottning Silvia inviger Mentor Inspo Mega och förmiddagen modereras av juristen Dona Hariri, som ofta syns som expert i tv och radio. Eventet gästas också av artisten Dotter, journalisten Alexandra Pascalidou, pr-experten Lili Assefa Wolf, skådespelaren William Spetz, skivbolagsgrundaren Ankit Desai och stjärnkocken Danyel Couet

Artist inspirerar elever
En av inspiratörerna i Mentor Inspo Mega är låtskrivaren och artisten Dotter som syntes i Melodifestivalen 2020.
– Jag ser fram emot att vara med i Mentor Inspo Mega och berätta om de val jag gjort och var det ledde mig samt hur vissa personer varit extra betydelsefulla för min karriär, säger Dotter.

Stort intresse från skolvärlden
Mentor Sverige upplever att det finns ett stort intresse från skolorna att inspirera eleverna inför studieval och arbetsliv.
– Med Mentor Inspo Mega vill vi inspirera Sveriges alla högstadie- och gymnasieelever att drömma stort och känna pepp inför framtiden. Vi kommer att lyfta olika yrken och vägar att nå dit man vill – oavsett om det är genom att studera på högskola eller mer kreativa sätt, säger Cecilia Bernard, generalsekreterare, Mentor Sverige.

Mentor Inspo Mega sänds live på Youtube och går inte att ta del av i efterhand.

Mentor Sverige är en ideell organisation vars vision är en värld där unga får växa och utvecklas hälsosamt och drogfritt. Genom det kraftfulla verktyget mentorskap arbetar Mentor med att stärka ungdomars motståndskraft och frigöra deras potential. Tillsammans med företag, skolor och vuxna genomför Mentor Sverige program för unga, ger stöd till föräldrar, sprider kunskap och bildar opinion.