Mer än fördubblat resande inför Eurovision

Helgens Eurovison går av stapeln den 13 maj i Storbritannien, och i årets final kommer Loreen att representera Sverige i hopp om att ännu en gång vinna den stora musiktävlingen. Enligt resebyrån Ticket så är det många svenskar som är intresserade av att se henne framföra det svenska bidraget. Flyg till Storbritannien inför helgen har mer än fördubblats sedan början av mars.

Resandet till Storbritannien har ökat markant inför Eurovision Song Contest 2023, enligt färsk bokningsstatistik från resebyrån Ticket. Liverpool är värd för den berömda musikfesten och resenärer från hela världen är ivriga att delta i evenemanget, inte minst svenskarna.

- Vi ser att resandet till Storbritannien har mer än fördubblats inför Eurovisionhelgen, det är tydligt att svenskarna vill se Loreen framföra sin låt och förhoppningsvis även ta hem ännu en vinst för Sverige, säger Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket

Loreen vann Eurovsion 2012 med låten Euphoria och hade med en vinst i helgen blivit den första svenska artisten att vinna Eurovison två gånger någonsin, detta är en tydlig förklaring till varför resandet har ökat såpass mycket. Vinner Loreen helgens stora musiktävling så blir även det andra landet att vinna Eurovison hela sju gånger, något som just nu endast Irland har gjort.

Liverpool är en stad som är rik på kultur och historia. Den är också känd för sitt starka musikarv och fotbollslag, vilket gör det till en viktig destination för både musik- och fotbollsälskare. Med Eurovision Song Contest som en av de största musikfesterna i världen, är det inte förvånande att resandet till Liverpool ökar. Staden har mycket att erbjuda resenärer, inklusive en rik musikhistoria, kultur, historia och arkitektur.