Mer än var fjärde handlare utsatt för brott senaste månaden
Svensk Handels Trygghetsbarometer för det andra kvartalet visar att brottsutsattheten bland svenska handlare etablerar sig på en hög nivå. Mer än var tredje handlare utsattes för stöld senaste veckan och drygt var femte har utsatts för hotfullt beteende under den senaste månaden.

Svensk Handels Säkerhetsindex, som sammanfattar butikernas brottsutsatthet, minskar däremot med sex procentenheter jämfört med föregående kvartal, till 41 procent.
- Trots att vi ser en minskning i detta kvartals mätning befinner sig Säkerhetsindex fortsatt på en väldigt hög nivå. Historiskt vet vi med oss att index kan fluktuera mellan kvartalen, men över tid är trenden fortsatt tydlig: det är en betydande ökning som belyser handelns fortsatta utsatthet, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
När handlare tillfrågas kring varför de ej valt att anmäla stöld är den fortsatt vanligaste anledningen att en polisanmälan sällan leder till vare sig åtal eller dom. I detta kvartals undersökning är det över hälften som blivit utsatta som inte väljer att anmäla händelsen.
- Tyvärr är det uppenbart att mängdbrotten inte tas på tillräckligt stort allvar. Stölder kostade handeln över 8,5 miljarder kronor förra året, och vi får nu rapporter om medlemmar som begränsar sitt utbud eller till och med stänger sina butiker till följd av upprepad brottslighet. Vi vill fortsatt slå ett slag för det faktum att tillträdesförbudet fungerar väldigt bra när det väl tillämpas, säger Mats Hedenström.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder


Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Modehandelns återhämtning bromsar in11.8.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Stilindex från Svensk Handel för juli månad 2022 visar att den förhållandevis goda utvecklingen som kunde anas i juni inte har hållit i sig. Ökningen från förra året är blygsamma 3,6% för kläder och för skor visas en minskning med 3,9%.
Svenska handlares oro för framtiden består19.7.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Pessimismen inom handeln håller i sig. Det oroliga omvärldsläget, ökad inflation och ökade inköpskostnader leder till att framtidsförväntningarna, för fjärde månaden i rad, är pessimistiska bland svenska handlare. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juli månad.
Gotland – en historisk handelsplats som står inför utmaningar18.7.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handeln sätter sin tydliga prägel på Gotland. Från Fårö i norr till Burgsvik i söder. Detta syns tydligt då regionen är Sveriges tredje största när handelns omsättning per invånare mäts. Men ön står inte utan utmaningar. Svensk Handels lokala Gotlandsrapport visar att handelns utveckling behöver sättas i fokus hos både Region Gotland och Länsstyrelsen om inte ön ska hamna på efterkälken.
Modehandeln gick fortsatt starkt i juni14.7.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Stilindex från Svensk Handel visar att det starka intresset för att handla kläder och skor fortsätter att hålla i sig. För femte månaden i rad noteras positiva siffror för kläd- och skohandeln. Handlarna hoppas nu på en fortsatt stark sommar inför vad som kan komma att bli en tuffare höst.
Ny rapport kartlägger vad som krävs för att den svenska modebranschen ska bli världsledande6.7.2022 13:24:28 CEST | Pressmeddelande
Modebranschen står inför en omfattande transformation driven av digitalisering, konsumenters hållbarhets- och inkluderingsfokus, genomgående teknologisk innovation samt nya affärsmodeller. Sveriges unika förutsättningar gällande hållbar innovation, entreprenörskap och kreativ höjd gör att svenskt mode har alla möjligheter att etablera sig som världsledande. För att lyckas är dock branschen i behov av politiskt stöd.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum