Mer än var fjärde handlare utsatt för brott senaste månaden

Svensk Handels Trygghetsbarometer för det andra kvartalet visar att brottsutsattheten bland svenska handlare etablerar sig på en hög nivå. Mer än var tredje handlare utsattes för stöld senaste veckan och drygt var femte har utsatts för hotfullt beteende under den senaste månaden.

Svensk Handels Säkerhetsindex, som sammanfattar butikernas brottsutsatthet, minskar däremot med sex procentenheter jämfört med föregående kvartal, till 41 procent.

- Trots att vi ser en minskning i detta kvartals mätning befinner sig Säkerhetsindex fortsatt på en väldigt hög nivå. Historiskt vet vi med oss att index kan fluktuera mellan kvartalen, men över tid är trenden fortsatt tydlig: det är en betydande ökning som belyser handelns fortsatta utsatthet, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

När handlare tillfrågas kring varför de ej valt att anmäla stöld är den fortsatt vanligaste anledningen att en polisanmälan sällan leder till vare sig åtal eller dom. I detta kvartals undersökning är det över hälften som blivit utsatta som inte väljer att anmäla händelsen.

- Tyvärr är det uppenbart att mängdbrotten inte tas på tillräckligt stort allvar. Stölder kostade handeln över 8,5 miljarder kronor förra året, och vi får nu rapporter om medlemmar som begränsar sitt utbud eller till och med stänger sina butiker till följd av upprepad brottslighet. Vi vill fortsatt slå ett slag för det faktum att tillträdesförbudet fungerar väldigt bra när det väl tillämpas, säger Mats Hedenström.

Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Gotland – en historisk handelsplats som står inför utmaningar18.7.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Handeln sätter sin tydliga prägel på Gotland. Från Fårö i norr till Burgsvik i söder. Detta syns tydligt då regionen är Sveriges tredje största när handelns omsättning per invånare mäts. Men ön står inte utan utmaningar. Svensk Handels lokala Gotlandsrapport visar att handelns utveckling behöver sättas i fokus hos både Region Gotland och Länsstyrelsen om inte ön ska hamna på efterkälken.

Ny rapport kartlägger vad som krävs för att den svenska modebranschen ska bli världsledande6.7.2022 13:24:28 CEST | Pressmeddelande

Modebranschen står inför en omfattande transformation driven av digitalisering, konsumenters hållbarhets- och inkluderingsfokus, genomgående teknologisk innovation samt nya affärsmodeller. Sveriges unika förutsättningar gällande hållbar innovation, entreprenörskap och kreativ höjd gör att svenskt mode har alla möjligheter att etablera sig som världsledande. För att lyckas är dock branschen i behov av politiskt stöd.