Myndigheten för press, radio och tv

Mer pengar till lokal journalistik och tidningsdistribution

Dela

Regeringen föreslår flera åtgärder för att stötta mediebranschen. Det handlar bland annat om en permanent höjning av mediestödet, ett tillfälligt distributionsstöd, samt tillfälliga regeländringar gällande driftsstödet. Det meddelade kultur- och demokratiminister Amanda Lind vid en pressträff idag.

   - Vi välkomnar självklart regeringens förslag. Dessa åtgärder är viktiga för mediebranschen som nu befinner sig i en oerhört pressad situation. Myndigheten har tidigare påtalat behovet av ett utökat stöd för lokal journalistik där det finns ett stort behov. Vi har också lyft frågan om ett utökat distributionsstöd då vi har sett att distributionen av papperstidningar blir allt dyrare, säger Charlotte Ingvar-Nilsson, generaldirektör för Myndigheten för press, radio och tv.

Bland förslagen finns en permanent höjning av mediestödet med 200 miljoner kronor per år. I år ska 150 miljoner av pengarna användas till ett tillfälligt distributionsstöd som ska gå till alla papperstidningar, oavsett distributionssätt. Det innebär bland annat att gratistidningar kommer att få del av stödet. Resterande 50 miljoner kronor föreslås användas till den pågående ansökningsomgången för lokal journalistik som MPRT nyligen förlängde till den 15 april.

Åtgärderna som presenterats idag är en del av regeringens vårproposition som kommer att lämnas till riksdagen den 15 april. Läs mer om åtgärderna som föreslås på regeringens hemsida.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Arenavägen 55
121 77 Johanneshov

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

Ny rapport: Nytt bottenår för dagspressen - under 2019 sjönk tidningsföretagens försäljning med omkring 1 miljard kronor21.10.2020 09:02:44 CESTPressmeddelande

Den svenska mediemarknaden, som redan innan 2020 präglades av en allt tuffare global konkurrens, gjorde en tvärnit i pandemins spår. Sämst rustad var dagspressen som gick in i 2020 med sämsta året hittills i ryggen. Det visar siffror från vår nya rapport "Medieutveckling 2020 - Medieekonomi" som publiceras idag. Rapporten analyserar de svenska medieföretagens bokslut för 2019, men tar också en titt på hur reklammarknaden har utvecklats under det första halvåret 2020. Medieekonomi är skriven av Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet, på uppdrag av MPRT.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum