”Mer resurser krävs till socialtjänstens förebyggande arbete”

En ny lag för brottsförebyggande arbete i kommuner är ett steg i rätt riktning. Men nu krävs också resursförstärkningar till socialtjänsten. Det anser Akademikerförbundet SSR i en kommentar till den utredning som presenterades idag.

Idag har justitie- och migrationsminister Morgan Johansson tagit emot betänkandet Kommuner mot brott. Utredningen föreslår bland annat att kommunerna ska kartlägga brottsligheten i sina områden och ta ansvar för samordningen av det brottsförebyggande arbetet.

Det är något Akademikerförbundet SSR krävt länge - och välkomnar därför regeringens förslag. Men det räcker inte med 218 miljoner kronor som främst handlar om samordningen, anser förbundet.

-   Det är ett steg i rätt riktning. Men vi saknar en satsning på det förebyggande arbetet inom socialtjänsten. Det är vad som krävs om vi ska få bukt med rekryteringen till kriminella gäng, säger förbundets ordförande Heike Erkers.

-   Både den här utredningen och utredningen Framtidens socialtjänst identifierar det förebyggande arbetet som en nyckelfaktor, men ingen av utredningarna föreslår resursförstärkningar för just detta. Nu är det dags för det, säger Heike Erkers.