Mikael Sandström ny chef för Moderaternas riksdagskansli

Moderaterna har rekryterat den förre statssekreteraren Mikael Sandström som ny chef för partiets riksdagskansli. Han efterträder Anna Pettersson Westerberg som utsetts till statssekreterare i Socialdepartementet.

- Vi har höga ambitioner för vår arbete i riksdagen under den kommande mandatperioden. Därför är jag glad att Mikael Sandström axlat uppgiften att leda vårt riksdagskansli. Han är mycket väl lämpad för uppgiften, säger Karin Enström, Moderaternas partisekreterare.

Mikael Sandström är ekonomie doktor i nationalekonomi från Handelshögskolan i Stockholm. Han var statssekreterare åt statsminister Fredrik Reinfeldt och chef för Moderaternas samordningskansli 2006-2014. Under dessa år var han även riksdagsledamot, men tjänstledig. Mikael Sandström har även tidigare arbetat på Moderaternas riksdagskansli 2002-2006, 2015-2016 och 2018-2019.

- Moderaternas riksdagsgrupp och riksdagskansli kommer att ha avgörande betydelse för att lösa Sveriges problem. En del av detta består i att hjälpa regeringen att genomföra sin politik och Tidö-avtalet, men lika viktigt är att fortsätta utveckla Moderaternas politik, säger Mikael Sandström och fortsätter:

- Att bli chef för riksdagskansliet känns lite som att komma hem för mig och jag är hedrad över uppdraget. Jag ser fram emot att jobba med de duktiga medarbetarna vid kansliet.

Mikael Sandström är uppvuxen i Uppsala och bor sedan 1996 i Nacka kommun, där han varit kommunalpolitiskt aktiv, bland annat som ledamot i kommunfullmäktige 2002-2006 och 2010-2014. Han blev i det senaste valet åter invald i fullmäktige.

Mikael Sandström kommer närmast från en tjänst som senior advisor på Diplomat Communications.

Säkrare, grönare, friare – hundratals moderater utvecklar politiken1.2.2023 12:51:11 CET | Pressmeddelande

I valet 2022 gavs Moderaterna mandat att få ordning på Sverige, att sätta Sverige på en ny kurs och att lösa Sveriges samhällsproblem. Ett uppdrag som rivstartat under hösten. Moderaterna genomför nu den politik vi gick till val på 2022. Vi fortsätter nu att utveckla den politik som ska genomföras på längre sikt. Vilken politik ska Moderaterna möta väljarna med i valrörelsen 2026?

Pressinbjudan: Moderaterna presenterar arbetsgrupper för politikutveckling30.1.2023 13:28:09 CET | Pressmeddelande

Inför höstens partistämma i Umeå kommer Moderaterna att sätta igång ett omfattande projekt för att utveckla ny politik på fem centrala områden. Onsdag den 1 februari kl. 10.00 presenterar Moderaternas partisekreterare Karin Enström direktiven för de fem arbetsgrupperna samt vilka personer som kommer att vara ordförande, vice ordförande och deltagare i desamma. Tid och plats Tid: Onsdag 1 februari, klockan 10.00 Plats: Moderaternas partikansli, Blasieholmsgatan 4A (våning 9), Stockholm. Anmälan: Föranmälan är obligatorisk och görs till pressjour@moderaterna.se.

Moderaterna stärker partiorganisationen med två biträdande partisekreterare25.11.2022 15:42:54 CET | Pressmeddelande

Moderaterna inrättar två nya tjänster som biträdande partisekreterare vid sidan av den nyutnämnda partisekreteraren Karin Enström. Syftet är att stärka partiorganisationen med sikte på valen 2024 och 2026. Karin Juhlin utses till biträdande partisekreterare med ansvar för utveckling och organisation medan Martin Borgs utses till biträdande partisekreterare med ansvar för strategi och kommunikation. – Jag är glad att Karin Juhlin och Martin Borgs tackat ja till dessa uppdrag. Med Karin Enström i spetsen får vi en stark trio som kan leda Moderaterna under denna viktiga mandatperiod, säger Ulf Kristersson, partiledare för Moderaterna. – Karin och Martin har spelat avgörande roller för Moderaterna under de senaste åren och jag är mycket glad att de vill axla ett ännu större ansvar. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med dem för att ytterligare stärka Moderaterna som Sveriges viktigaste politiska kraft, säger Karin Enström, partisekreterare för Moderaterna. Karin Juhlin utses till bit

Karin Enström ny partisekreterare i Moderaterna19.10.2022 16:37:44 CEST | Pressmeddelande

Karin Enström har utsetts till ny partisekreterare i Moderaterna. Hon efterträder Gunnar Strömmer som tillträder som justitieminister i den nya regeringen. - Jag är mycket glad att Karin Enström har tackat ja till att tillträda som ny partisekreterare för Moderaterna. Karin Enström har en gedigen politisk bakgrund, både som riksdagsledamot och som tidigare statsråd, och är väl förankrad i vår partiorganisation, säger Ulf Kristersson och fortsätter: - I regeringsställning är det särskilt viktigt att fortsätta utveckla Moderaterna som parti. Karin Enström är rätt person att leda det arbetet. Hon är en erfaren ledare som väcker respekt långt utanför partipolitiken. Jag ser fram emot ett nära samarbete den kommande mandatperioden, säger Ulf Kristersson, partiledare för Moderaterna. Karin Enström är riksdagsledamot för Stockholms län. Hon valdes första gången till Sveriges riksdag 1998 och har bland annat varit ordförande för konstitutionsutskottet och utrikesutskottet. Hon var försvarsmini