Milrem Robotics utvecklar Nordic Robotic Wingman med Kongsberg Defence & Aerospace

Den ledande europeiska robot- och autonoma systemutvecklaren Milrem Robotics utvecklar ett nytt Robotic Combat Vehicle (RCV) kallat Nordic Robotic Wingman i samarbete med den ledande teknik- och försvarsleverantören Kongsberg Defense & Aerospace (KONGSBERG).

Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20210915005023/sv/

För att se det här innehållet från mms.businesswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

The leading European robotics and autonomous systems developer Milrem Robotics is to develop a new Robotic Combat Vehicle (RCV) named Nordic Robotic Wingman in cooperation with the leading technology and defence supplier, Kongsberg Defence & Aerospace (KONGSBERG). (Photo: Business Wire)

Nordic Robotic Wingman kommer att baseras på Milrem Robotics toppmoderna Type-X RCV och KONGSBERGs senaste och bästa PROTECTOR Remote Turrets (RT) som kommer att väljas specifikt för att tillgodose särskilda behov hos slutanvändarna.

Det första Nordic Robotic Wingman-konceptet presenteras på DSEI 2021 i London.

"Milrem Robotics och KONGSBERG har kommit överens om att gemensamt fortsätta utvecklingen av Type-X RCV genom att integrera KONGSBERGs system för att möta kraven i många länder som är intresserade av denna typ av teknik, särskilt Norden och Västeuropa, men också USA," säger Sverker Svärdby, VD för Milrem Robotics i Sverige. ”Genom att kombinera vår kunskap om robotstridsfordon och KONGSBERGs omfattande system och stora expertis inom utveckling av försvarssystem kan vi erbjuda system i världsklass baserat på kundernas behov”, tillägger Svärdby.

Type-X ger samma eller större eldkraft och taktisk användning på en enhet utrustad med infanteristridsfordon, och ger mekaniserade enheter möjlighet att bryta mot fiendens defensiva positioner med minimal risk för de egna trupperna. Den kan utrustas med en kanon upp till 50 mm, anti-tankmissiler och en kopplad drönare för kontinuerlig lägesmedvetenhet.

“KONGSBERG har en familj av obemannade PROTECTOR-fjärrvapensystem, allt från den minsta RS2 fjärrvapenstationen till det verkliga infanteristridsfordonet RT60 med antitankstyrd missilförmåga. Systemen har en gemensam mjukvarubaslinje, är lätta att integrera och ger beprövade funktioner för kombattanten. KONGSBERGs lösning ger operatören situationsmedvetenhet och en säker och trygg nätbaserad eldgivningskontroll som utförs med den norska armén och levereras till den amerikanska arméns Robotic Combat Vehicle-program ”, säger Arne Gjennestad, vice VD marknadsföring och försäljning på KONGSBERG .

Milrem Robotics Type-X är utrustad med intelligenta funktioner som följ-mig, waypointnavigering och hinderdetektering med artificiell intelligens som en del av algoritmerna. Med Type-X introducerar Milrem Robotics också en funktion som kallas Indirect Drive som möjliggör fjärrstyrda operationer vid högre hastigheter.

Milrem Robotics är Europas ledande robot- och autonoma systemutvecklare och systemintegratör med kontor i Estland, Sverige, Finland och inom kort i Nederländerna.

Företaget leder iMUGS-konsortiet som tilldelades 30,6 miljoner euro från Europeiska kommissionens European Defense Industrial Development Programme (EDIDP) för att utveckla ett europeiskt standardiserat obemannat marksystem (UGS).

Kongsberg Defense & Aerospace är en ledande leverantör av försvarsprodukter och system för ledning och kontroll, övervakning, rymd, taktisk kommunikation, fjärrvapenstationer och missiler, samt avancerade kompositer, konstruktionsprodukter och reparations- och översynstjänster för flygplan och helikoptrar.

Detta meddelandes ursprungliga källspråkstext är den officiella versionen. Översättningar tillhandahålls endast som ett stöd och skall jämföras med källspråkstexten, vilken är den enda versionen av texten som har rättslig verkan.

Gert Hankewitz
gert.hankewitz@milrem.com

Lunaphore Spatial Biology Technologies to be Featured at Spatial Biology US Conference28.9.2021 21:00:00 CEST | Press release

Lunaphore, a Swiss life sciences company developing technology to enable spatial biology in every laboratory, today announced several presentations featuring the company’s spatial biology technologies at the Spatial Biology US conference taking place virtually September 27 – 30, 2021. Presentations will feature COMET™, Lunaphore’s all-in-one staining and imaging platform for high throughput, hyperplex immunofluorescence, and LabSat®, the company’s compact and open automated tissue staining instrument for immunohistochemistry and multiplex immunofluorescence. PRESENTATION DETAILS How to Optimize a Hyper-Plex Immunostaining Panel in a Fast and Robust Manner Date and time: September 29, 2021 / 4:30 – 5:00 PM ET Speaker: Saska Brajkovic, Head of Application Development, Lunaphore Spatial Proteomics: A Journey to Adopt New Highly Multiplexed Immunohistochemistry Technologies1 Date and time: September 29, 2021 / 2:20 – 2:40 PM ET Speaker: Alexander Klimowicz, Senior Principal Scientist, Boeh