Mindy Drapsa- ny konstnärlig ledare för Riksteaterns Tyst Teater

- Det känns väldigt spännande och roligt att få utveckla Tyst Teater som är en unik teaterinstitution. Med hjälp av kultur kan jag kämpa för dövas rättighet i samhället, till exempel rätten till teckenspråk, säger Mindy Drapsa.

Mindy Drapsa har ett förflutet hos TV-världen, där hon bl.a. har producerat ett flertal TV-program för SVT. Hon är medskapare av Dramaski AB och har nominerats till SVT:s mångfaldspris och Spektrumpriset.

Hon har även regisserat ett flertal föreställningar på Riksteaterns Tyst Teater, nu senast föreställningen Hem, en teaterpjäs om döva flyktingar. Mindy Drapsa kommer senast från arbetet som verksamhetsledare på Tyst Teater.

- Jag vill mer än bara regissera teater. För mig är jämlikhet och mångfald otroligt viktigt, speciellt för oss som kommer från en minoritet. Jag tycker att teater är ett viktigt verktyg för samhällsförändring och med teater kan man nå fram till alla människor oavsett bakgrund. Därför är det extra viktigt att vårt samhälle erbjuder teater på teckenspråk vilket är Tyst Teaters uppdrag.

Mindy Drapsa tillträdde tjänsten som konstnärlig ledare på Riksteaterns Tyst Teater 1 maj.

Se en intervju med Mindy Drapsa här: https://youtu.be/YWQKknDZUr8

För mer information om Rikstaterns Tyst Teater: https://tystteater.riksteatern.se/

För mer information: Anna Gerdin Press- och PR-ansvarig anna.gerdin@riksteatern.se Tel: 070- 528 991 5