Minimal risk att smittas av corona vid utlandsresa

Enligt flygbranschorganisationen IATA är risken för att smittas av coronaviruset vid flygresor är extrem liten. Man har bara konstaterat ett fall på 27 miljoner resenärer. Samtidigt meddelar den europeiska charterjätten TUI att man sedan pandemin startade haft 2,1 miljoner resande från olika länder och av dessa har endast 163 bekräftats blivit smittade under resan. Detta är färre än 0,5 av 100 000 under en 7 dagarsperiod. Samma bild delas samtliga svenska researrangörer.

– Att mindre än 8 på 100 000 resenärer smittats måste anses som väldigt lågt då i princip alla länder i Europa ligger på en väsentlig högre nivå. Somliga länder har så högt som flera hundra smittade per 100 000 invånare, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Samtidigt visar en rapport från flygbranschorganisationen IATA att det endast finns 44 konstaterade fall som blivit smittad under själva flygresan sedan pandemin bröt ut. Detta bland 1,2 miljarder flygpassagerare, vilket motsvarar ett fall per 27 miljoner resenärer.

– Ventilationen ombord på ett flygplan kan jämföras med en operationssal. Detta tillsammans med flygets säkerhetstänk gör flyget till det säkraste transportsättet, även sett ur smittrisksynpunkt, säger Didrik von Seth.

Populära vinterdestinationer som Kanarieöarna visar på en låg spridning av coronaviruset med 77 fall per 100 000 invånare att jämföra med 85 fall för Sverige.

– Vi kan klart konstatera att just utlandsresandet inte bidrar till smittspridning i högre grad än något annat. Följer man bara Folkhälsomyndigheternas rekommendationer kan man hindra smittspridningen minst lika bra under en resa som att vara kvar i Sverige, säger Didrik von Seth.

IATA rapport HÄR

Smittspridningen på Kanarieöarna jämfört med andra länder HÄR

Svenska Resebranschföreningen (SRF) bildades 1937 och företräder i dag merparten av landets resebyråer och researrangörer (drygt 80 % räknat i omsättning). SRF har nära 300 medlemsföretag med fler än 400 försäljningsställen. Våra medlemmar är både stora och små resebyråer och researrangörer, svenska och internationella resebyråkedjor samt renodlade internetresebyråer. Medlemsföretagen sysselsätter runt 7000 anställda och hade en affärsvolym på ca 50 miljarder SEK år 2018. SRF är huvudägare i TRAC – Travel Academy, som är resebranschens yrkesutbildning för dem som vill arbeta hos en researrangör eller resebyrå.

SRF bevakar medlemmarnas rättigheter och skyldigheter i branschgemensamma frågor. Vi påverkar riksdag, regering och myndigheter när det gäller utredningar och lagförslag som rör medlemmarnas verksamhet. På internationell nivå har SRF ett nära samarbete med de europeiska reseföretagens paraplyorganisation ECTAA i Bryssel. Vi är representerade i styrelser och kommittéer på nationell och internationell nivå.

SRF hjälper medlemmarna med rådgivning och information. På SRF:s hemsida finns nyheter, statistik och information om frågor som rör resebranschen. Vi anordnar seminarier och utbildningar i branschaktuella frågor. För att veta mer om hur du blir medlem och avgifter för medlemskap, klicka här.