Minkfarmer stängs ned i Nederländerna på grund av covid-19 – åtgärder behövs i smittade Sverige

Enligt nederländska och danska experter är det sannolikt att flera anställda på minkfarmer fått covid-19 från just minkar. Att en minkfarm nu påträffats smittad i Sverige är extremt oroväckande. Med anledning av riskerna för både djurhälsa och människohälsa yrkade bland andra Djurens Rätt för en global stängning av alla minkfarmer redan i början av juni. Enbart nederländska politiker har lyssnat.

Den 23 juni röstade det nederländska parlamentet för en nedstängning av samtliga minkfarmer med anledning av risken för ytterligare smittspridning. Det innebär att pälsindustriförbudet som skulle träda i kraft 2024 har blivit tidigarelagt till nästa år. Djurens Rätt anser att Sverige bör följa Nederländernas exempel.

- Det finns inga goda anledningar till att ha kvar pälsdjursuppfödning i Sverige. Branschen går dåligt ekonomiskt, utnyttjar djur för lyxprodukter och riskerar att bli en reservoar för coronavirus nu när vi fått in smitta på minkfarmer här. Danska experter varnar för att vaccin kan bli overksamma om smittan hos minkarna fortsätter öka, säger Camilla Bergvall, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Även danska farmer har fått in smitta, och det i mycket stor skala. Vissa minkar har blivit väldigt sjuka och till och med avlidit, medan andra fört vidare smittan till människor, trots att de inte haft symptom. Smittan är därför både ett djurskyddsproblem och en risk för folkhälsan. Jämfört med Nederländerna och Danmark har Sverige färre pälsdjursfarmer, vilket bör göra åtgärder kring branschen än lättare att genomföra.

- Djurens Rätt kontaktade landsbygdsministern redan i våras med frågor om åtgärder kring minkfarmerna i Sverige, men svaret indikerade en passiv hållning till frågan. Vi behöver stänga minkfarmerna för att förhindra lidande och smittspridning, men också för att i likhet med Nederländerna skicka en tydlig signal till andra länder att detta måste tas på allvar, säger Camilla Bergvall, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Det här har hänt:

• 26 april: Covid-19 identifierat på två minkfarmer i Nederländerna.
  • 6 maj: Djurens Rätt skickar ett brev till landsbygdsministern om oron för de svenska minkarna och en fråga om vilka åtgärder som finns att vänta.
  • 14 maj: Landsbygdsministern svarar Djurens Rätt att det är Jordbruksverkets ansvar att se till att smitta inte kommer in på minkfarmer.
  • 17 juni: Smittade minkar hittas på två minkfarmer i Danmark.
  • 23 juni: Det nederländska parlamentet röstar igenom en nedstängning av all djurhållning som kan riskera sprida smitta av covid-19, däribland minkfarmer. Transportförbud med levande djur och pälsar är infört, samt ekonomisk kompensation för de som avslutar sin verksamhet i förtid.
  • 29 september: Sveriges Veterinärförbund går ut med att nedstängning av pälsdjursfarmer behövs.
  • 22 oktober: Över 140 minkfarmer är smittade i Danmark och minst 200 människor tros ha smittats av minkarna. Djuren massavlivas.
  • 23 oktober: En minkfarm i Blekinge bekräftas vara smittad. Striktare hygienbarriärer införs, men inga ytterligare åtgärder diskuteras. Samtidigt ökar smittspridningen i samhället vilket ökar riskerna för att minkar smittas.
  • 25 oktober: Landsbygdsministern menar att Sverige klarar av smittan på minkfarmer utan fler åtgärder i nuläget. Hon inväntar instruktioner från myndigheterna. Ministerns argumentation påminner om det som Danmarks myndigheter använde innan smittan spreds vidare bland minkarna.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Historisk framgång när EU-parlamentet gav sitt stöd till medborgarinitiativet End the Cage Age10.6.2021 16:52:20 CEST | Pressmeddelande

Historia skrevs idag när EU-parlamentet röstade om medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativets mål är ett förbud av burhållning av djur inom lantbruket och är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Med sina 1,4 miljoner underskrifter är End the Cage Age det tredje mest framgångsrika medborgarinitiativet någonsin. Går förslaget igenom hela vägen innebär det en historisk förändring för 300 miljoner djur i Europa - årligen.

Kraftig minskning av kycklingkonsumtionen under 2021 – 1,4 miljoner kycklingar undvek att hamna på tallrikarna2.6.2021 13:29:04 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt som skandalen från Kronfågels slakteri, där kycklingar skållats levande och smutsigt kött florerat i media, presenteras statistiken för köttkonsumtion i Sverige under årets första kvartal. Den visar att kycklingkonsumtionen gick ner rejält, vilket innebär en minskning om 1,4 miljoner färre kycklingar som lagts på svenskarnas tallrikar jämfört med samma kvartal föregående år. Sett till hela köttkonsumtionen minskar den totalt med ungefär 1,5 miljoner färre individer på tallrikarna.

Ny undersökning: Fler än hälften oroade för smittspridning från storskalig djurhållning2.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Majoriteten av svenskarna är oroade för smittspridning från storskalig djurhållning, det visar en ny opinionsundersökning från Novus. Nu har Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, tagit fram ett åtgärdspaket till regeringen för att förhindra att pandemier som Covid-19 ska uppkomma framöver. Bland annat om en uppmaning att sätta ett slutdatum för att hålla minkar i bur i Sverige.

Djurens Rätt om VD-bytet: “Det är Kronfågels slaktfabrik som måste förändras”31.5.2021 14:11:02 CEST | Pressmeddelande

Efter att skandalen om kycklingar som skållats levande och smutsigt kött på Kronfågels slakteri uppdagades i förra veckan, rapporterades det idag att koncernens VD Leif Bergvall Hansen sparkas. Djurens Rätt vill nu betona att ett byte av chef inte förändrar situationen, utan det är det systematiska felen som gång på gång sker och som drabbar djuren som måste förändras. Takten för slakten måste minska.

Djurens Rätt om skandalen på Kronfågels slakteri: “Lidandet är rutin i djurfabrikerna”27.5.2021 13:40:52 CEST | Pressmeddelande

I veckan släppte Aftonbladet en granskning där det rapporterades om hur kycklingar under lång tid har skållats levande på Kronfågels slakteri utanför Katrineholm. Detta trots löften om att det skulle upphöra. Djurens Rätt har i flera år arbetat fokuserat med att uppmärksamma kycklingarnas situation i djurfabrikerna, och nu kräver organisationen att Sverige bör nedmontera ett ohållbart livsmedelssystem.

Efter Djurens Rätts insatser - Linas Matkasse slutar med turbokycklingar24.5.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den tredje februari inledde Djurens Rätt en riktad informationssatsning för att få Sveriges största matkasseföretag, Linas Matkasse, att ta mer ansvar för kycklingarnas välfärd. Detta genom att uppmana dem till att börja jobba utifrån European Chicken Commitment. Efter några månaders intensiv konsumentupplysning antar nu Linas Matkasse en ny policy där de slår fast att de kommer att sluta med turbokycklingar i sina matkassar, samt ge fler kycklingar möjlighet till utevistelse.