Minskad försäljning när hushållens ekonomi försämras
Under pandemin ökade försäljningen av hemelektronik kraftigt. Dels behövde många hem fungera som arbetsplats, dels passade många på att köpa ny tv, dator eller andra prylar för att förgylla tiden som till stor del spenderades i hemmen. Det påverkar fortsatt behovet av ny hemelektronik negativt.
- Pandemieffekten i kombination med konsumenternas svåra ekonomiska läge påverkar branschen kraftigt. Vi ser minskad försäljning inom nästan alla produktgrupper, säger Pernilla Enebrink, vd ElektronikBranschen.
Från rekordåret 2021 har försäljningen dalat. För helåret 2022 såg branschen en minskning med-6 procent i totalt försäljningsvärde, jämfört med helåret 2021. Första halvåret 2023 minskade försäljningsvärdet med totalt -11 procent, jämfört med samma period 2022.
De produktgrupper som klarar sig bäst är audio(+ 3 procentmätt i värde) och de större tv-apparaternaöver 65” (+-0 procent), jämfört med första halvåret 2022 sett till antal sålda produkter. För tv-apparater över 65” är det en förbättrad försäljning jämfört med samma period förra året, då den sjönk med –7 procent.
– Mobiltelefoner har historiskt varit konjunkturokänsliga, då de är en essentiell del av vår vardag. Nu ser vi en minskad försäljning av mobiltelefoner med -14 procent, sett till antal sålda produkter, säger Pernilla Enebrink.
De produktgrupper där minskningen av försäljning är störst är datorer (- 35 procent), kameror (- 30 procent) och surfplattor (-23 procent). Även spelkonsoler har minskat, från -1 procent första halvåret 2022 till –19 procent samma period i år.
- Att regeringen i det här svåra ekonomiska läget väljer att höja elektronikskatten med upp till 500 kronor per produkt för konsumenterna är obegripligt. Det påverkar särskilt hushåll som har mindre pengar att röra sig med, vilket är många idag, säger Pernilla Enebrink.
ElektronikBranschensförsäljningsstatistik omfattar försäljningen av hemelektronik från de anslutna handlarna i branschen. Medlemsföretagen följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och har avtal om konsumentköp med Konsumentverket genom ElektronikBranschen.
Nyckelord
Om
Följ ElektronikBranschen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ElektronikBranschen
ElektronikBranschen lanserar ny utbildning om hållbar konsumtion av elektronik15.10.2024 09:21:59 CEST | Pressmeddelande
ElektronikBranschen lanserar en ny utbildning för att möta den ökade efterfrågan på hållbara produkter inom elektronikbranschen och för att stärka kompetensen hos branschens medarbetare. Utbildningen syftar till att ge anställda verktygen att bättre informera konsumenter om hållbara val vid köp av elektronikprodukter. Den tar endast 30 minuter att genomföra och är exklusivt tillgänglig för ElektronikBranschens medlemmar.
ElektronikBranschen utser Årets Pryl 202510.10.2024 09:02:00 CEST | Pressinbjudan
Branschorganisationen för hemelektronik, ElektronikBranschen, lanserar utmärkelsen Årets Pryl. Priset ska lyfta fram innovation, hållbarhet och trender inom hemelektronik. I juryn sitter en radtungviktare från branschen. Årets Pryl tillkännages den 6 november.
Jätte-tv ökar trots tuffa tider8.10.2024 06:35:00 CEST | Pressmeddelande
I en annars tuff marknad för hemelektronik, går det fortsatt bra för de större tv-apparaterna. Den totala försäljningen av hemelektronik var närmast oförändrad i september samtidigt som den hittills i år har backat med 4,5 %. Allt jämfört med samma perioder 2023. Det visar ElektronikIndikatorn från branschorganisationen ElektronikBranschen.
Elektronikskatten upp 46 procent på 12 månader17.9.2024 07:47:00 CEST | Pressmeddelande
Elektronikskatten har ökat med 46 procent under perioden 1 juli 2023 till 30 juni 2024. Det visar nya siffror från Skatteverket, som branschorganisationen ElektronikBranschen har analyserat. Ökningen har skett trots regeringens löfte om att förändringar som trädde i kraft den 1 juli 2023 inte skulle leda till högre skatt. Det totala skatteuttaget för perioden uppgår till 2,34 miljarder kronor, jämfört med 1,6 miljarder kronor samma period ett år tidigare.
EM-rusning efter stor tv – försäljningen upp 77%16.7.2024 06:32:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen av stora tv-apparater ökade kraftigt under första halvåret 2024, med en rejäl peak i juni. En trolig EM-effekt. Samtidigt såg det dystrare ut för försäljningen av konsumentelektronik i sin helhet, vilken var närmast oförändrad första halvåret, medan juni minskade rejält. Allt jämfört med samma perioder 2023. Det visar ElektronikIndikatorn från branschorganisationen ElektronikBranschen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum