Minskat bostadsbyggande slår mot arkitekterna

Idag publicerar Sveriges Arkitekter sin branschrapport på Business Arena i Stockholm. Den visar att arkitektföretagen påverkas när bostadsbyggandet saktar ner. Efter flera rekordår med överhettad konjunktur är arkitektbranschen nu på väg mot normalläge.

– Vi går från rekordomsättning till en sund och normal nivå. Nu finns tid för eftertanke i ett läge där omsättningen för samhällsfastigheter ökar och humanistiska värden ska tas om hand på ett klokt sätt, säger Charlotta Holm Hildebrand, branschchef och ansvarig för branschrapporten.

Rapporterna från 2016 och 2017 visar en bransch som slår i kapacitetstaket på grund av en glödhet bostadskonjunktur. Följden har varit brist på arbetskraft och högt tryck på medarbetarna, vilket gör den långsammare takten som vi nu ser till något snudd på efterlängtat. Arbetslösheten bland Sveriges Arkitekters medlemmar är fortfarande under en procent, men antalet personer som varslats och som beviljats inkomstförsäkring har ökat, om än från mycket låga nivåer. Synar man företagens planer på att rekrytera är det knappt hälften, 44 procent, som planerar att öka antalet medarbetare i år, mot hela 87 procent 2017.

Det ska understrykas att marknaden fortfarande är god och att det är inom segmentet bostäder för höginkomsttagare som avmattningen sker. Företagens beläggningsgrad har minskat men ligger fortfarande på höga nivåer. Offentliga investeringar i lokaler och anläggningar växer och det gör att LOU, lagen om offentlig upphandling, ökar i betydelse.

– Arkitektkontoren har, trots en glödhet marknad hemma, tagit en rad internationella steg framåt. Det och vikten av en kreativ och långsiktigt hållbar tillämpning av LOU är nycklar inför en mer osäker framtid, där politisk stabilitet är av stor vikt, säger Charlotta Holm Hildebrand.

Branschrapporten beskriver en arkitektbransch i förändring. Den pågående konsolideringen gör stora företag ännu större och utrustade med fler kompetenser. Gränsen mellan arkitektföretag och teknikkonsultdito börjar suddas ut när teknikkonsulter som Tyréns blir stora arbetsgivare för arkitekter. Även de nationella gränserna blir otydligare svenska samhällsbyggnadsföretag köper utländska och vice versa, liksom när svenska arkitektföretag i allt högre omfattning kliver ut på internationella marknader. I år svarar 15 procent att de exporterar sin tjänster.

Några nyckeltal för arkitektbranschen:

Omsättning 2018 (prognos): 11,4 miljarder kronor

2016: 10,4 miljarder kronor

Rörelsemarginal 2018 (prognos): 13,5 procent

2016: 13 procent

Arbetslöshet juli 2018: 0,9 procent

För ytterligare information, kontakta branschchef Charlotta Holm Hildebrand. Tel 0706-84 44 77, mejl charlotta.holm.hildebrand@arkitekt.se

Sveriges Arkitekter är fack- och branschorganisation för alla arkitekter, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter och planeringsarkitekter. Förbundet har 13 500 medlemmar. Ett viktigt mål för förbundet är goda villkor för medlemmarnas yrkesutövning. Det är en grund för hög kvalitet i arkitektur och planering.

The Swedish Kasper Salin Prize 2018 is awarded to Hamra studio dwelling22.3.2019 11:13:54 CETPressmeddelande

In competition with big and well-known building projects such as the New National Museum and Malmö Market hall by Wingårdhs, as well as the dwelling 79 & Park by Bjarke Ingels Group, the small-scale studio dwelling in Hamra on the island Gotland was awarded the Kasper Salin Prize for 2018. Architect Anna Chavepayre, Collectif Encore, and the commissioners Birgitta and Staffan Burling received Architects Sweden’s oldest and most prestigious award at the Architectural Gala on March 19th.

Göteborgsskildrare vinner Sveriges Arkitekters Kritikerpris19.3.2019 21:38:58 CETPressmeddelande

Journalist Mark Isitt mottog Sveriges Arkitekters Kritikerpris på Arkitekturgalan den 19 mars. Han har under längre tid skildrat den arkitektoniska utvecklingen i Göteborg och fick brett genomslag under 2018, bland annat i radioserien Stadsinspektionen. Juryn belönar Mark Isitts folkbildningsgärning, som populariserar utan att bli populistisk, och hans outtröttliga fokus på det byggda resultatet.