Minskat budgetunderskott 2015

Statens betalningar resulterade i ett underskott på 32,7 miljarder kronor 2015. [1] Riksgäldens prognos från oktober var ett underskott på 45 miljarder kronor. Skillnaden förklaras främst av högre skatteinkomster.

Underskottet - nettolånebehovet - på 32,7 miljarder kronor kan jämföras med ett underskott på 72,2 miljarder kronor 2014. Förbättringen mellan åren beror främst på att skatteinkomsterna ökat till följd av en starkare utveckling i ekonomin.

Statsskulden uppgick till 1 403 miljarder kronor i slutet av december vilket var 9 miljarder kronor högre än i december 2014.

Underskott för staten i december

Statens betalningar resulterade i ett underskott på 98,5 miljarder kronor i december. Riksgäldens prognos var ett underskott på 99,0 miljarder kronor.

Utbetalningarna till kommunerna blev högre än beräknat då riksdagen beslutat om ett extra statsbidrag på 10 miljarder kronor. Detta motverkades till viss del av att skatteinkomsterna blev cirka 5 miljarder kronor högre än prognos.

Riksgäldens nettoutlåning till myndigheter m.fl. var 3,9 miljarder kronor lägre än prognos. Avvikelsen beror främst på högre inlåning från Pensionsmyndigheten och Exportkreditnämnden.

Räntebetalningarna på statsskulden var 1,2 miljarder kronor lägre än prognos vilket förklaras av något högre överkurser vid emissioner av statsobligationer samt av valutavinster.

Utfallet för januari publiceras den 5 februari, kl. 09.30.

Johan Sandberg, analytiker, 08 613 47 37
Linda Rudberg, pressansvarig, 08 613 45 38

Statens nettolånebehov1 (miljoner kronor)
  Utfall  december Prognos december Differens  december Ack. diff.2 Utfall  12-mån

Nettolånebehov 98 457 98 951 -494 -12 768 32 655
Primärt lånebehov exkl. nettoutlåning3 59 482 54 959 4 523 -6 217 427
Nettoutlåning till myndigheter m.fl. 25 351 29 209 -3 858 -4 367 10 819
Räntor på statsskulden 13 623 14 782 -1 159 -2 184 21 408
  - Ränta på lån i svenska kronor 14 206 15 181 -975 -2 624 11 332
  - Ränta på lån i utländsk valuta -14 -42 28 -22 -220
  - Realiserade valutakursdifferenser -569 -357 -212 462 10 297
1 Nettolånebehovet motsvarar budgetsaldot med omvänt tecken.
2 Summan av månatliga prognosdifferenser sedan senaste prognos (oktober 2015).
3 Nettot av statens primära utgifter och inkomster exklusive nettoutlåning till myndigheter.

Statistik om nettolånebehovet, statens upplåning och statsskulden:

[1] Utfallet är preliminärt och kan komma att revideras i samband med Riksgäldens årsbokslut. För definitivt årsutfall hänvisas till Riksgäldens årsredovisning 2015.

Source: Riksgälden via Globenewswire

HUG#1978109

Karolinska Development's portfolio company Pharmanest changes name and signs licensing agreement15.10.2018 13:25Pressmeddelande

STOCKHOLM, October 15, 2018. Karolinska Development's portfolio company Phamanest changes its name to Palette Life Sciences. The company also announces a global licensing agreement with Nestlé Skin Health. Palette Life Sciences (former Pharmanest) has announced a licensing agreement with Nestlé Skin Health. The agreement gives Palette Life Sciences the worldwide commercialization and development rights for three products: Deflux®, Solesta® and BarrigelTM. The products are all based on the NASHATM (Non Animal Stabilized Hyaluronic Acid) technology. Palette Life Sciences will focus immediately on sales of Deflux and Solesta and will begin preparing for worldwide commercialization of Barrigel. Nestlé Skin Health will continue to manufacture the products on behalf of Palette Life Sciences. Palette Life Science will continue the development of SHACT under the name LidbreeTM. Lidbree will be submitted for European regulatory review later this year. Karolinska Development is a passive investo