Mittenkoalitionen och Vänsterpartiet presenterar omställningsplan för vårdval

Mittenkoalitionen och Vänsterpartiet presenterar i dag en omställningsplan för vårdvalen inom Region Stockholm. Genomlysningen som planen baseras på visar att de flesta vårdval inte behöver förändras. Samtidigt belyser den att vissa vårdval inte fungerar, och därför föreslås dessa att åtgärdas, antingen genom förändringar inom vårdvalen, genom upphandling eller genom att Region Stockholm driver vården i egen regi.
Christine Lorne (C), Sandra Ivanovic Rubin (MP), Jonas Lindberg (V) och Talla Alkurdi (S). Foto: Henrik Norling

- Höstens val visade att invånarna ville se en ny inriktning för vården i Region Stockholm: Vård ska ges efter behov. Ett brett stöd finns från patienter och vårdpersonal, så därför presenterar Mittenkoalitionen och Vänsterpartiet nu en omställningsplan. Det handlar om en pragmatisk, långsiktig reformering av de vårdval som inte fungerat bra, säger Talla Alkurdi (S), ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

I ett första steg görs förändringar i regelverket för vårdgivarna inom de vårdval som omfattas. Nästa steg blir att ta fram en noggrann och långsiktig plan framåt för varje vårdområde i nära dialog med patienter, vårdpersonal och vårdgivare, utifrån vad som blir bäst för patienterna.

- Vi i Centerpartiet var med och införde vårdval, och det har lett till en ökad tillgänglighet och till att korta köerna på vissa håll, men vi har nu kommit till en punkt där vi måste utvärdera och se att det inte var lösningen på alla problem. Många vårdval fungerar bra idag, men inte alla. För oss är det viktigt att ta ansvar för att rätta till det som blivit fel, säger Christine Lorne (C), primärvårdsregionråd.

Omställningsplanen berör 13 vårdvalsområden. Vissa vårdval föreslås upphandlas, i andra kommer det att göras förändringar i vårdvalsavtalet och viss vård kommer framöver att drivas i Region Stockholms egen regi. Region Stockholm har i nuläget 38 olika vårdvalsavtal. De flesta avtalsområden omfattas alltså inte av den kommande förändringen.

- För Miljöpartiets del har det varit viktigt att vi tar tag i de systemfel som vi sett inom vårdvalet. Vi drev på för detta även under förra mandatperioden och drev igenom vårdvalutredningen, som till stor del ligger till grund för att vi redan nu kan gå fram med den här revideringen. Vi har sett att det finns systemfel, och för att vi ska leva upp till hälso- och sjukvårdslagen är detta ett viktigt första steg för vården i Region Stockholm. Jag är glad att det äntligen finns en stark majoritet för det, säger Sandra Ivanovic Rubin (MP), ordförande för psykiatriutskottet i Region Stockholm.

- Den här förändringen var en av de viktigaste frågorna för Vänsterpartiet under förhandlingarna med Mittenkoalitionen. Det här blir första steg mot en vårdstruktur där regionen kan ha mer kontroll över att vården ges där de sjukaste människorna bor, vilket är en grundbult för jämlik och rättvis vård, säger Jonas Lindberg, oppositionsregionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Filer och info om ärendet

Presentation av ärendet (pdf).

Handlingarna till hälso- och sjukvårdsnämndens möte publiceras under dagen den 8 juni 2023. Dessa kommer du att kunna hitta här.