Modelljärnväg genom Sverige

Det är juli 1967, ett par månader innan omläggningen till högertrafik. Se ett landskap i miniatyr där modelltågen tuffar fram genom tidstypiska orter, med hus, skyltar, fordon och detaljer. Modellen byggs upp på Galejans stora dansgolv och finns på plats helgen 5-6 oktober.

Modelljärnväg. Foto: Jan Gissberg.

Modelljärnvägsmakarna Svenska SommarModuler står bakom projektet att sätta upp en järnväg i moduler på Galejans 400 kvm stora dansgolv.

-Det här minityrlandskapet passar så bra på Galejan som också visar mitten av 1900-talet, säger Anette Björlin som är producent på Skansen. Man får en känsla av en tid som vi idag uppfattar som idyllisk, och ser landskap som känns igen av många som har sina rötter på landet och mindre orter i Sverige. Dessutom får vi behålla sommarkänslan en bit in i hösten.

Modelljärnvägen finns att beskåda på Galejans dansbana den 5 och 6 oktober. Modellen är i skala 1:87 och består av flera delar konstruerade av olika byggare som sätts ihop på plats.

Svenska SommarModuler är en grupp skapad av Seth Olofsson och som fokuserar på publika visningar med realistiska miljöer och en viss tidsperiod.

Den 4 oktober finns det möjlighet för press att se järnvägen under uppbyggnad.
OSA Christina Hamnqvist, Skansen

Modelljärnväg. Foto: Jan Gissberg.
Modul. Foto: Jocke Sannagård.

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.

Östersjödagen uppmärksammas på Skansen – med kollektivt dopp i havet25.8.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Den 27 augusti firas Östersjödagen på Baltic Sea Science Center på Skansen tillsammans med Stockholm Vatten och Avfall. Under dagen erbjuds guidade visningar på Skansens Baltic Sea Science Center samt visning av vattnets kretslopp i ett sex meter högt konstverk kallad Vattenloopen. Samtliga visningar sker i små grupper. Dagen avslutas med #doppet – ett gemensamt bad i Östersjön kl. 18:00, som förevigas digitalt.