Modelljärnväg genom Sverige

Det är juli 1967, ett par månader innan omläggningen till högertrafik. Se ett landskap i miniatyr där modelltågen tuffar fram genom tidstypiska orter, med hus, skyltar, fordon och detaljer. Modellen byggs upp på Galejans stora dansgolv och finns på plats helgen 5-6 oktober.

Modelljärnväg. Foto: Jan Gissberg.

Modelljärnvägsmakarna Svenska SommarModuler står bakom projektet att sätta upp en järnväg i moduler på Galejans 400 kvm stora dansgolv.

-Det här minityrlandskapet passar så bra på Galejan som också visar mitten av 1900-talet, säger Anette Björlin som är producent på Skansen. Man får en känsla av en tid som vi idag uppfattar som idyllisk, och ser landskap som känns igen av många som har sina rötter på landet och mindre orter i Sverige. Dessutom får vi behålla sommarkänslan en bit in i hösten.

Modelljärnvägen finns att beskåda på Galejans dansbana den 5 och 6 oktober. Modellen är i skala 1:87 och består av flera delar konstruerade av olika byggare som sätts ihop på plats.

Svenska SommarModuler är en grupp skapad av Seth Olofsson och som fokuserar på publika visningar med realistiska miljöer och en viss tidsperiod.

Den 4 oktober finns det möjlighet för press att se järnvägen under uppbyggnad.
OSA Christina Hamnqvist, Skansen

Modelljärnväg. Foto: Jan Gissberg.
Modul. Foto: Jocke Sannagård.

Skansen möter ett ökat intresse för hus och hem – storsatsar på hantverk under hösten3.9.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Pandemin har skapat ett ökat fokus på hemmet och vad vi omger oss med. Intresset för olika typer av slöjd och hantverk är stort och tilltagande. Det märks även på Skansen där en ökad andel stockholmare besöker parken och hämtar inspiration till egna bygg- och inredningsprojekt. Därför kommer Skansen i höst, med start imorgon den 4 september, att uppmärksamma just hantverk. Under fem helger ges möjlighet att upptäcka historisk hantverkskunskap, byggnadsvård, slöjd, textil- och mathantverk för alla. Det går även att boka in sig på exklusiva kurser och guidade visningar på dessa teman.

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CET | Pressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.