Modelljärnväg genom Sverige

Det är juli 1967, ett par månader innan omläggningen till högertrafik. Se ett landskap i miniatyr där modelltågen tuffar fram genom tidstypiska orter, med hus, skyltar, fordon och detaljer. Modellen byggs upp på Galejans stora dansgolv och finns på plats helgen 5-6 oktober.

Modelljärnväg. Foto: Jan Gissberg.

Modelljärnvägsmakarna Svenska SommarModuler står bakom projektet att sätta upp en järnväg i moduler på Galejans 400 kvm stora dansgolv.

-Det här minityrlandskapet passar så bra på Galejan som också visar mitten av 1900-talet, säger Anette Björlin som är producent på Skansen. Man får en känsla av en tid som vi idag uppfattar som idyllisk, och ser landskap som känns igen av många som har sina rötter på landet och mindre orter i Sverige. Dessutom får vi behålla sommarkänslan en bit in i hösten.

Modelljärnvägen finns att beskåda på Galejans dansbana den 5 och 6 oktober. Modellen är i skala 1:87 och består av flera delar konstruerade av olika byggare som sätts ihop på plats.

Svenska SommarModuler är en grupp skapad av Seth Olofsson och som fokuserar på publika visningar med realistiska miljöer och en viss tidsperiod.

Den 4 oktober finns det möjlighet för press att se järnvägen under uppbyggnad.
OSA Christina Hamnqvist, Skansen

Modelljärnväg. Foto: Jan Gissberg.
Modul. Foto: Jocke Sannagård.

Temadagar om Östersjön på Skansen - träffa Östersjöexperter 26 - 29 september19.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hur vet vi hur Östersjön mår och varför? Experter och forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Stockholms universitet finns på Baltic Sea Science Center på temadagar den 26 - 29 september som riktar sig både till skola och allmänhet. De kommer bland annat att berätta om: Hur gammal är en fisk och varför en fisk ser ut som den gör? Hur kan vi få reda på mer om livet nere på botten? Vad finns i en vattendroppe? Vad växer under ytan? Hur mår Östersjön och varför?

Yvonne Nordlind ny marknads- och kommunikationschef på Skansen11.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Yvonne Nordlind har tillträtt som ny chef för Marknads- och kommunikationsavdelningen på Skansen och ingår i Skansens ledningsgrupp. Yvonne kommer närmast från Barncancerfonden och har lång erfarenhet som kommunikations- och marknadschef från både ideell sektor och internationella storföretag. Som Skansens marknads- och kommunikationschef kommer Yvonne att leda marknadsteamet och fortsätta stärka Skansen som ett friluftsmuseum i världsklass.