Modelljärnväg genom Sverige

Det är juli 1967, ett par månader innan omläggningen till högertrafik. Se ett landskap i miniatyr där modelltågen tuffar fram genom tidstypiska orter, med hus, skyltar, fordon och detaljer. Modellen byggs upp på Galejans stora dansgolv och finns på plats helgen 5-6 oktober.

Modelljärnväg. Foto: Jan Gissberg.

Modelljärnvägsmakarna Svenska SommarModuler står bakom projektet att sätta upp en järnväg i moduler på Galejans 400 kvm stora dansgolv.

-Det här minityrlandskapet passar så bra på Galejan som också visar mitten av 1900-talet, säger Anette Björlin som är producent på Skansen. Man får en känsla av en tid som vi idag uppfattar som idyllisk, och ser landskap som känns igen av många som har sina rötter på landet och mindre orter i Sverige. Dessutom får vi behålla sommarkänslan en bit in i hösten.

Modelljärnvägen finns att beskåda på Galejans dansbana den 5 och 6 oktober. Modellen är i skala 1:87 och består av flera delar konstruerade av olika byggare som sätts ihop på plats.

Svenska SommarModuler är en grupp skapad av Seth Olofsson och som fokuserar på publika visningar med realistiska miljöer och en viss tidsperiod.

Den 4 oktober finns det möjlighet för press att se järnvägen under uppbyggnad.
OSA Christina Hamnqvist, Skansen

Modelljärnväg. Foto: Jan Gissberg.
Modul. Foto: Jocke Sannagård.

Pressinbjudan: Baltic Sea Science Center visar Sveriges första oceangående havsforskningsfartyg på över 45 år25.2.2020 09:14:40 CETPressmeddelande

På måndag den 2 mars klockan 14.00 överlämnar Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) en modell av Sveriges nya oceangående forskningsfartyg, R/V Svea, till Baltic Sea Science Center (BSSC) på Skansen. Besökare kan göra en virtuell rundtur ombord på R/V Svea och se hur besättningen och forskarna arbetar och bor. I samband med överlämningen berättar Joakim Hjelm från SLU och Lars Arneborg från SMHI om Östersjöns miljö och hur det nya fartyget används.