Moderaterna nominerar Peter Danielsson till ny ordförande för SKR

Valberedningen har beslutat att nominera Peter Danielsson till ordförande i Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) efter Anders Knape, som valde att lämna sitt uppdrag i början av juni. Beslutet har bekräftats av den moderata styrelsegruppen.

Valberedningen har diskuterat brett kring olika inriktningar och har vägt olika aspekter mot varandra. Vägledande för valberedningens arbete har varit att finna en kandidat;

• i nuvarande styrelsegrupp, som är redo att även stå som kandidat inför nästa mandatperiod.
  • med bred erfarenhet från lokal eller regional nivå.
  • som har ett omvittnat gott ledarskap och erfarenhet av att skapa och hålla samman allianser.

– Redan i valberedningsarbetet inför den här mandatperioden hade vi med tanken om succession och föreslog flera personer till styrelsen som har både erfarenhet och förmåga att ta över som ordförande. Peter Danielsson är en av dem, han har bred erfarenhet och har i handling visat att han är en skicklig ledare, säger Johnny Magnusson, ordförande i Moderaternas valberedning.

– Sveriges alla kommuner och regioner har många viktiga uppdrag som på olika sätt berör de allra flesta svenskar varje dag. Att vara ordförande för SKR är ett spännande och viktigt uppdrag. Det är därför med stolthet, men också med stor ödmjukhet som jag mottagit beskedet om nomineringen, säger Peter Danielsson och fortsätter:

– Jag tar med mig erfarenheter från mina många år i olika roller i politiken och ser fram emot att tillsammans med styrelsen, SKRs förtroendevalda och alla medarbetare både värna och utveckla den lokala självstyrelsen, representera sektorn gentemot staten och andra aktörer samt att stödja och bidra till att utveckla Sveriges kommuner och regioners verksamheter.

Peter Danielsson är sedan 2015 ledamot i styrelsen för SKR och är sedan 2006 kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad. Han har tidigare bland annat varit 1:e vice ordförande för Moderaterna 2015-2019 och riksdagsledamot under åren 2002-2006.

SKR:s styrelse tar ställning till förslaget vid ett extra sammanträde under juli. Till dess att styrelsen har beslutat om en ny ordförande fortsätter Carola Gunnarsson som ställföreträdande ordförande.

Valberedningen beslutade även att flytta upp ledamöter och ersättare. Det innebär att den nya styrelsegruppen får följande sammansättning:

Peter Danielsson, Helsingborg stad, ordförande

Irene Svenonius, Region Stockholm ledamot

Anna Tenje, Växjö, ledamot

Marith Hesse, Partille kommun, ledamot

Fredrik Ahlstedt, Uppsala kommun, ledamot

Carl-Johan Sonesson, Region Skåne, ledamot

Anders Josefsson, Luleå kommun, ersättare

Dennis Wedin, Stockholm stad, ersättare

Lars Holmin, Västra Götalandsregionen, ersättare

Michaela Fletcher, Österåkers kommun, ersättare

Marie Morell, Region Östergötland, ersättare

Joakim Larsson, Förhandlingsdelegationens ordförande, adjungerad

Elisabeth Svantesson besöker Kungälv, Stenungsund och Uddevalla10.8.2022 14:33:36 CEST | Pressmeddelande

I morgon, torsdagen den 11 augusti, besöker Elisabeth Svantesson, vice partiledare och ekonomiskpolitisk talesperson för Moderaterna, Kungälv, Stenungsund och Uddevalla. Schema: Besök hos Goopy by Spot Tid: 12.00 Plats: Älvebacken 20, 442 47 Kungälv Besök hos Hogia Tid: 14.00 Plats: Hakenäs 101, 444 47 Stenungsund Torgmöte Tid: 16.30 Plats: Norra Drottninggatan 6, 451 31 Uddevalla ____ Media är välkomna att närvara, tid för intervjuer finns. Obligatorisk föranmälan till pressekreterare Hanna Strömberg.

Moderaterna presenterar granskning av de rödgröna partiernas skattepolitik10.8.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag, onsdagen den 10 augusti, håller Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer och skattepolitiska talesperson Niklas Wykman en pressträff där de kommer att presentera en granskning av de rödgröna partiernas skattepolitik. Tid: Onsdagen den 10 augusti klockan 10.00 Plats: Blasieholmsgatan 4A, plan 9 Föranmälan obligatorisk och görs till caroline.opsahl@moderaterna.se Välkomna!

Ulf Kristersson besöker Skåne8.8.2022 18:14:55 CEST | Pressmeddelande

Tisdagen och onsdagen den 9 - 10 augusti besöker Moderaternas partiledare Ulf Kristersson Malmö, Helsingborg, Landskrona, Kävlinge och Lund. Tisdagen den 9 augusti Malmö 14:30 Besök hos Malmö FF:s sommarakademie Plats: Eric Perssons väg 5, 217 62 Malmö 18:00 Dörrknack i Malmö Onsdagen den 10 augusti Helsingborg 09:30 Besök på Drottninghög Plats: Regementsvägen 2B, Helsingborg Landskrona 11:00 Besök i Karlslund Plats: Idrottsvägen 11, 261 42 Landskrona Kävlinge 13:30 Besök i Barsebäckshamn Plats: Skansvägen 2, 246 57 Barsebäck Lund 15:00 Trygghetspromend i Lund Plats: Den stores torg 1, 222 21 Lund 17:00 Valupptakt för Moderaterna i Lund Plats: AF-borgen, Sandgatan 2, 223 50 Lund Media är välkomna att närvara på samtliga besök. Ulf Kristerssons finns tillgänglig för kommentarer på plats. Anmälan sker till Siri Steijer: Siri.steijer@moderaterna.se eller 072-203 5052

Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson presenterar nya energipolitiska förslag8.8.2022 16:06:06 CEST | Pressmeddelande

I morgon, tisdagen den 9 augusti, håller Moderaternas partiledare Ulf Kristersson och Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson en pressträff för att presentera nya energipolitiska förslag. Tid och plats: Tid: Tisdag den 9 augusti klockan 09:00 Plats: Blasieholmsgatan 4A, plan 9. Föranmälan obligatorisk och görs till helena.walentowicz@moderaterna.se eller hanna.stromberg@moderaterna.se