Moderaterna stärker partiorganisationen med två biträdande partisekreterare

Martin Borgs och Karin Juhlin, nya biträdande partisekreterare för Moderaterna. Foto: Moderaterna

Moderaterna inrättar två nya tjänster som biträdande partisekreterare vid sidan av den nyutnämnda partisekreteraren Karin Enström. Syftet är att stärka partiorganisationen med sikte på valen 2024 och 2026.

Karin Juhlin utses till biträdande partisekreterare med ansvar för utveckling och organisation medan Martin Borgs utses till biträdande partisekreterare med ansvar för strategi och kommunikation.

– Jag är glad att Karin Juhlin och Martin Borgs tackat ja till dessa uppdrag. Med Karin Enström i spetsen får vi en stark trio som kan leda Moderaterna under denna viktiga mandatperiod, säger Ulf Kristersson, partiledare för Moderaterna.

– Karin och Martin har spelat avgörande roller för Moderaterna under de senaste åren och jag är mycket glad att de vill axla ett ännu större ansvar. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med dem för att ytterligare stärka Moderaterna som Sveriges viktigaste politiska kraft, säger Karin Enström, partisekreterare för Moderaterna.

Karin Juhlin utses till biträdande partisekreterare med ansvar för utveckling och organisation. Tjänstens huvuduppgift är att utveckla en modern, snabbfotad och långsiktig partiorganisation som kan förvalta medborgarnas förtroende på nationell, regional och kommunal nivå samt genomföra professionella och engagerande valrörelser.

– Moderaterna har under den senaste mandatperioden byggt ett starkt lag och en enorm kraft i våra kommuner och regioner, och ett växande medlemsengagemang över hela landet. Det arbetet ska vi fortsätta och utveckla tillsammans. Jag är väldigt stolt över att få vara en del av ett lag som inte tvekar att ta tag i och lösa samhällsproblem, som är inlyssnande till människors vardag och som lägger en stor del av sitt liv och tid på att utveckla och förbättra Sverige, säger Karin Juhlin.

Martin Borgs utses till biträdande partisekreterare med ansvar för strategi och kommunikation. Tjänstens huvuduppgift är att utforma partiets strategier för att vinna väljare och bilda opinion för moderata idéer, samt att operativt leda arbetet med att genomföra desamma.

– Valrörelsen är inte allt, men allt är valrörelse. Under de kommande åren ska Moderaterna vinna medborgarnas förtroende varje dag så att vi får ett ännu starkare mandat den 13 september 2026 säger Martin Borgs.

Karin Juhlin har varit chef för Moderaternas partikansli och organisationschef sedan 2019. Hon var valgeneral för Europaparlamentsvalet 2019 och har tidigare bland annat varit stabschef för Moderaternas partiledning samt varit politiskt sakkunnig på arbetsmarknadsdepartementet.

Martin Borgs har varit kommunikationschef för Moderaterna sedan 2019 och var partiets nationella digitala valledare inför valet 2018. Han har över 25 års erfarenhet av politik och kommunikation.

Duellen – Tomas Tobé (M) och Alice Bah Kuhnke (MP) på debatturné inför Europavalet30.1.2024 10:33:41 CET | Pressmeddelande

I Europavalet 2019 blev Tomas Tobé (M) och Alice Bah Kuhnke (MP) Sveriges populäraste EU-politiker sett till antalet personkryss. Tomas Tobé var den mest kryssade kandidaten med över 150 000 personröster. Inför årets Europaval ger sig Tobé och Bah Kuhnke ut på en gemensam debatturné. Debatterna kommer äga rum i följande städer och vara öppna för allmänheten: Uppsala, Gävle, Lund, Helsingborg, Göteborg, Borås, Västerås och Stockholm.

Pressinbjudan: Sveriges populäraste EU-politiker bjuder in till pressträff29.1.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande

Tisdagen den 30 januari bjuder Sveriges populäraste EU-politiker, Tomas Tobé (M) och Alice Bah Kuhnke (MP), in till pressträff för att presentera en Europavalsnyhet. I Europavalet 2019 blev Tomas Tobé och Alice Bah Kuhnke de två mest kryssade kandidaterna, med över 150 000, respektive 140 000, personröster. Tid och plats: Tid: Tisdagen 30 januari, klockan 09.00 Plats: Riksdagens presscenter Anmälan: Föranmälan görs till pressjour@moderaterna.se