Moderaterna, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna: Höj inte Sveriges EU-avgift!

Moderaterna, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna kräver att regeringen driver en tydligare linje i förhandlingarna om EU:s långtidsbudget. Regeringen bör snarast meddela övriga medlemsländer att den saknar stöd i riksdagen att sluta en överenskommelse om EU:s långtidsbudget som innebär att Sveriges totala utbetalning ökar, räknat som andel av vår BNI, inklusive rabatter. Sverige är redan i dag en av de största nettobetalarna till EU. Inte minst med tanke på de stora behoven vi ser i vårt land vore det orimligt med en höjd svensk EU-avgift.

”Moderaterna accepterar inget mindre än att regeringen i budgetförhandlingarna tydligt står upp för de svenska skattebetalarna. Jag har respekt för att förhandlingarna är svåra, men de blir knappast enklare av att Stefan Löfven börjat låta alltmer uppgiven och därmed signalerar svaghet inför de EU-länder som driver på för en större budget, säger Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson.”

”Vi ser hur välfärden går på knäna och hur kommuner i hela landet tvingas skära i verksamheten. Vi behöver fler undersköterskor inom äldrevården och fler lärare inom skolan, inte färre. De här pengarna tycker vi ska användas för att motverka kommunkrisen, istället för att gå till höjda EU-avgifter, säger Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson Ulla Andersson.”

”Budgetfrågan är en nyckel till EU:s framtidsdebatt. Vi vill ha ett EU som fokuserar på rätt frågor, och då måste också satsningar finansieras av neddragningar. Det vore orimligt att skicka notan till svenska skattebetalare för det budgethål som Storbritannien lämnar efter sig. Mun måste rättas efter matsäck, säger Kristdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Jakob Forssmed.”

Budgetförhandlingarna går nu in i ett mer avgörande skede. Vid Europeiska rådets möte den 12-13 december ska medlemsstaterna försöka nå en överenskommelse om långtidsbudgetens ramar och därmed i praktiken storleken på Sveriges medlemsskapsavgift.

Idag tar vi ett initiativ i utskottet.

Niklas Gillström, bitr. presschef och presskontakt för Elisabeth Svantesson, 072-703 28 38
Jonas Wikström, pressekreterare för Ulla Andersson, 070-620 00 64
Nike Örbrink, pressekreterare för Jakob Forssmed, 073-086 65 27