Moderaterna, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna: Höj inte Sveriges EU-avgift!

Moderaterna, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna kräver att regeringen driver en tydligare linje i förhandlingarna om EU:s långtidsbudget. Regeringen bör snarast meddela övriga medlemsländer att den saknar stöd i riksdagen att sluta en överenskommelse om EU:s långtidsbudget som innebär att Sveriges totala utbetalning ökar, räknat som andel av vår BNI, inklusive rabatter. Sverige är redan i dag en av de största nettobetalarna till EU. Inte minst med tanke på de stora behoven vi ser i vårt land vore det orimligt med en höjd svensk EU-avgift.

”Moderaterna accepterar inget mindre än att regeringen i budgetförhandlingarna tydligt står upp för de svenska skattebetalarna. Jag har respekt för att förhandlingarna är svåra, men de blir knappast enklare av att Stefan Löfven börjat låta alltmer uppgiven och därmed signalerar svaghet inför de EU-länder som driver på för en större budget, säger Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson.”

”Vi ser hur välfärden går på knäna och hur kommuner i hela landet tvingas skära i verksamheten. Vi behöver fler undersköterskor inom äldrevården och fler lärare inom skolan, inte färre. De här pengarna tycker vi ska användas för att motverka kommunkrisen, istället för att gå till höjda EU-avgifter, säger Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson Ulla Andersson.”

”Budgetfrågan är en nyckel till EU:s framtidsdebatt. Vi vill ha ett EU som fokuserar på rätt frågor, och då måste också satsningar finansieras av neddragningar. Det vore orimligt att skicka notan till svenska skattebetalare för det budgethål som Storbritannien lämnar efter sig. Mun måste rättas efter matsäck, säger Kristdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Jakob Forssmed.”

Budgetförhandlingarna går nu in i ett mer avgörande skede. Vid Europeiska rådets möte den 12-13 december ska medlemsstaterna försöka nå en överenskommelse om långtidsbudgetens ramar och därmed i praktiken storleken på Sveriges medlemsskapsavgift.

Idag tar vi ett initiativ i utskottet.

Niklas Gillström, bitr. presschef och presskontakt för Elisabeth Svantesson, 072-703 28 38
Jonas Wikström, pressekreterare för Ulla Andersson, 070-620 00 64
Nike Örbrink, pressekreterare för Jakob Forssmed, 073-086 65 27

Nooshi Dadgostar: ”Gärna sida vid sida, men aldrig mer ett passivt stöd”4.7.2021 11:20:00 CEST | Pressmeddelande

När Nooshi Dadgostar höll sitt första Almedalstal handlade det om en ny offensiv industripolitik för hela landet, om sjukförsäkringen, om klimatomställningen, men också om demokratin och att det måste vara slut på marknadsexperimenten. - Vill socialdemokraterna fortsätta att vara stödparti till Annie Lööf är det deras val. Men Vänsterpartiet kommer inte vara en dörrmatta. Det har ni mitt ord på, sa Nooshi Dadgostar. Nooshi Dadgostar betonade nödvändigheten av stora offentliga investeringar för att möta klimatutmaningen och människors oro på landsbygden och i bruksorten. - Under en längre tid har industrier drabbats av varsel om neddragningar och nedläggningar. SCA och Stora Enso. Ortviken, Hylte bruk och Kvarnsveden är tre platser som varslats. Närbutiken, lunchserveringen och annan lokal service läggs ner. - Så behöver det inte fortsätta, jobben kommer och industrin kan växa på nytt, om vi inte slarvar bort det läge vi nu står inför. Politiken måste leverera och investera, i infrastru

V-dagen i Almedalsveckan: Nooshi Dadgostar premiärtalar – och landsbygden lyfts fram2.7.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det ska gå att leva ett bra liv för alla överallt i Sverige, även om du bor på landsbygden eller i en bruksort. Det är den röda tråden i Vänsterpartiets Almedalsprogram. Förutom dagens höjdpunkt – Nooshi Dadgostars första Almedalstal - blir det samtal med lokala perspektiv på industripolitik, klimatomställning och vilka reformer och samarbeten som leder utvecklingen på landsbygden framåt.