Moderaternas valkampanj presenterad: Nu får vi ordning på Sverige!

Idag presenterades Moderaternas valkampanj på en pressträff. Huvudbudskapet är ”Nu får vi ordning på Sverige”. Valkampanjen utgår från Sveriges tre största samhällsproblem – brottsligheten, ekonomin och jobben samt energi- och klimatkrisen. Samtidigt tydliggör kampanjen att det finns två olika regeringsalternativ som står mot varandra – ett som är överens i de sakfrågor som är viktigast för landet, och ett som inte är det. Moderaterna samlar det alternativ som är överens och kan få ordning på Sverige.

- Moderaterna går till val på att få ordning på Sverige. Från och med idag kommer vi därför att visa vad valet den 11 september handlar om – kraften att lösa Sveriges största samhällsproblem: brottsligheten, ekonomin och jobben samt energi- och klimatkrisen. På vår sida i politiken samlar vi det alternativ som är överens om de sakfrågor som är viktigast för Sverige, säger Gunnar Strömmer (M), partisekreterare.

- Vi är överens om att det krävs hårdare straff och avskaffad mängdrabatt för att komma åt gängkriminella och serievåldtäktsmän. Om att det krävs en stramare invandring för att klara integrationen. Vi är överens om att det måste löna sig att arbeta. Om ett skattehöjarstopp för att värna hushållens ekonomi – dit hör att fastighetsskatten absolut inte ska återinföras. Och vi är överens om att Sverige måste bygga ny kärnkraft för billigare och grönare el. Vi har reformerna, och är startklara, säger Gunnar Strömmer, och fortsätter:

- På den andra sidan i politiken finns varken gemensam insikt om problemens allvar, eller gemensam uppfattning om hur problemen ska lösas.

- Valet den 11 september är ett vägval om vilket land Sverige ska vara. Runt hörnet finns frihetens och trygghetens och möjligheternas Sverige. Vårt mål är tydligt: Vi ska bilda en borgerlig regering och få ordning på Sverige, avslutar Gunnar Strömmer.

Om valkampanjen
Moderaternas valkampanj är indelad i två faser. I första fasen tydliggörs regeringsalternativen och exempel på de många sakfrågor där Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna är överens:

Överens om dubbla straff för gängkriminella
Överens om att avskaffa mängdrabatt för serievåldtäktsmän
Överens om att unga som förnedringsrånar ska sitta inlåsta
Överens om nej till fastighetsskatt
Överens om att det ska löna sig att arbeta
Överens om mindre krångel för småföretagare
Överens om lägre bensinpriser
Överens om att behålla RUT-avdraget
Överens om att mer kärnkraft ger billigare och grönare el
Överens om stram invandring för att klara integrationen
Överens om nej till tvångsbussning av elever

I den andra fasen fortsätter vi att fokusera på brottsligheten, ekonomin och jobben samt energi- och klimatkrisen, och skälen för att väljare som vill få ordning på Sverige ska rösta på Moderaterna.

Bifogat finns presentationen från dagens pressträff.

Duellen – Tomas Tobé (M) och Alice Bah Kuhnke (MP) på debatturné inför Europavalet30.1.2024 10:33:41 CET | Pressmeddelande

I Europavalet 2019 blev Tomas Tobé (M) och Alice Bah Kuhnke (MP) Sveriges populäraste EU-politiker sett till antalet personkryss. Tomas Tobé var den mest kryssade kandidaten med över 150 000 personröster. Inför årets Europaval ger sig Tobé och Bah Kuhnke ut på en gemensam debatturné. Debatterna kommer äga rum i följande städer och vara öppna för allmänheten: Uppsala, Gävle, Lund, Helsingborg, Göteborg, Borås, Västerås och Stockholm.

Pressinbjudan: Sveriges populäraste EU-politiker bjuder in till pressträff29.1.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande

Tisdagen den 30 januari bjuder Sveriges populäraste EU-politiker, Tomas Tobé (M) och Alice Bah Kuhnke (MP), in till pressträff för att presentera en Europavalsnyhet. I Europavalet 2019 blev Tomas Tobé och Alice Bah Kuhnke de två mest kryssade kandidaterna, med över 150 000, respektive 140 000, personröster. Tid och plats: Tid: Tisdagen 30 januari, klockan 09.00 Plats: Riksdagens presscenter Anmälan: Föranmälan görs till pressjour@moderaterna.se