Moderaternas valkampanj presenterad: Nu får vi ordning på Sverige!

Idag presenterades Moderaternas valkampanj på en pressträff. Huvudbudskapet är ”Nu får vi ordning på Sverige”. Valkampanjen utgår från Sveriges tre största samhällsproblem – brottsligheten, ekonomin och jobben samt energi- och klimatkrisen. Samtidigt tydliggör kampanjen att det finns två olika regeringsalternativ som står mot varandra – ett som är överens i de sakfrågor som är viktigast för landet, och ett som inte är det. Moderaterna samlar det alternativ som är överens och kan få ordning på Sverige.

- Moderaterna går till val på att få ordning på Sverige. Från och med idag kommer vi därför att visa vad valet den 11 september handlar om – kraften att lösa Sveriges största samhällsproblem: brottsligheten, ekonomin och jobben samt energi- och klimatkrisen. På vår sida i politiken samlar vi det alternativ som är överens om de sakfrågor som är viktigast för Sverige, säger Gunnar Strömmer (M), partisekreterare.

- Vi är överens om att det krävs hårdare straff och avskaffad mängdrabatt för att komma åt gängkriminella och serievåldtäktsmän. Om att det krävs en stramare invandring för att klara integrationen. Vi är överens om att det måste löna sig att arbeta. Om ett skattehöjarstopp för att värna hushållens ekonomi – dit hör att fastighetsskatten absolut inte ska återinföras. Och vi är överens om att Sverige måste bygga ny kärnkraft för billigare och grönare el. Vi har reformerna, och är startklara, säger Gunnar Strömmer, och fortsätter:

- På den andra sidan i politiken finns varken gemensam insikt om problemens allvar, eller gemensam uppfattning om hur problemen ska lösas.

- Valet den 11 september är ett vägval om vilket land Sverige ska vara. Runt hörnet finns frihetens och trygghetens och möjligheternas Sverige. Vårt mål är tydligt: Vi ska bilda en borgerlig regering och få ordning på Sverige, avslutar Gunnar Strömmer.

Om valkampanjen
Moderaternas valkampanj är indelad i två faser. I första fasen tydliggörs regeringsalternativen och exempel på de många sakfrågor där Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna är överens:

Överens om dubbla straff för gängkriminella
Överens om att avskaffa mängdrabatt för serievåldtäktsmän
Överens om att unga som förnedringsrånar ska sitta inlåsta
Överens om nej till fastighetsskatt
Överens om att det ska löna sig att arbeta
Överens om mindre krångel för småföretagare
Överens om lägre bensinpriser
Överens om att behålla RUT-avdraget
Överens om att mer kärnkraft ger billigare och grönare el
Överens om stram invandring för att klara integrationen
Överens om nej till tvångsbussning av elever

I den andra fasen fortsätter vi att fokusera på brottsligheten, ekonomin och jobben samt energi- och klimatkrisen, och skälen för att väljare som vill få ordning på Sverige ska rösta på Moderaterna.

Bifogat finns presentationen från dagens pressträff.

Elisabeth Svantesson besöker Kungälv, Stenungsund och Uddevalla10.8.2022 14:33:36 CEST | Pressmeddelande

I morgon, torsdagen den 11 augusti, besöker Elisabeth Svantesson, vice partiledare och ekonomiskpolitisk talesperson för Moderaterna, Kungälv, Stenungsund och Uddevalla. Schema: Besök hos Goopy by Spot Tid: 12.00 Plats: Älvebacken 20, 442 47 Kungälv Besök hos Hogia Tid: 14.00 Plats: Hakenäs 101, 444 47 Stenungsund Torgmöte Tid: 16.30 Plats: Norra Drottninggatan 6, 451 31 Uddevalla ____ Media är välkomna att närvara, tid för intervjuer finns. Obligatorisk föranmälan till pressekreterare Hanna Strömberg.

Moderaterna presenterar granskning av de rödgröna partiernas skattepolitik10.8.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag, onsdagen den 10 augusti, håller Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer och skattepolitiska talesperson Niklas Wykman en pressträff där de kommer att presentera en granskning av de rödgröna partiernas skattepolitik. Tid: Onsdagen den 10 augusti klockan 10.00 Plats: Blasieholmsgatan 4A, plan 9 Föranmälan obligatorisk och görs till caroline.opsahl@moderaterna.se Välkomna!

Ulf Kristersson besöker Skåne8.8.2022 18:14:55 CEST | Pressmeddelande

Tisdagen och onsdagen den 9 - 10 augusti besöker Moderaternas partiledare Ulf Kristersson Malmö, Helsingborg, Landskrona, Kävlinge och Lund. Tisdagen den 9 augusti Malmö 14:30 Besök hos Malmö FF:s sommarakademie Plats: Eric Perssons väg 5, 217 62 Malmö 18:00 Dörrknack i Malmö Onsdagen den 10 augusti Helsingborg 09:30 Besök på Drottninghög Plats: Regementsvägen 2B, Helsingborg Landskrona 11:00 Besök i Karlslund Plats: Idrottsvägen 11, 261 42 Landskrona Kävlinge 13:30 Besök i Barsebäckshamn Plats: Skansvägen 2, 246 57 Barsebäck Lund 15:00 Trygghetspromend i Lund Plats: Den stores torg 1, 222 21 Lund 17:00 Valupptakt för Moderaterna i Lund Plats: AF-borgen, Sandgatan 2, 223 50 Lund Media är välkomna att närvara på samtliga besök. Ulf Kristerssons finns tillgänglig för kommentarer på plats. Anmälan sker till Siri Steijer: Siri.steijer@moderaterna.se eller 072-203 5052

Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson presenterar nya energipolitiska förslag8.8.2022 16:06:06 CEST | Pressmeddelande

I morgon, tisdagen den 9 augusti, håller Moderaternas partiledare Ulf Kristersson och Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson en pressträff för att presentera nya energipolitiska förslag. Tid och plats: Tid: Tisdag den 9 augusti klockan 09:00 Plats: Blasieholmsgatan 4A, plan 9. Föranmälan obligatorisk och görs till helena.walentowicz@moderaterna.se eller hanna.stromberg@moderaterna.se