Monsterkast av Emma Sralla: "Stolt att förbättra rekordet"

KORRIGERAD VERSION: Under natten till söndag svensk tid höjde Spårvägens FK:s Emma Sralla sitt eget svenska juniorrekord i diskus med nästan tre meter. 59.03 lyder det nya juniorrekordet som även för upp Emma som fyra genom tiderna bland seniorer.

Det var under Jesuit-Sheaner Relays utanför Dallas som Emma satte det nya juniorrekordet, Emmas tidigare rekord satte hon i finalen under Junior-VM 2022 när hon kastade 56.15.

Emma har under våren gjort två tidigare tävlingar med 55.04 som längst. 59.03 gör att hon endast har Anna Söderberg, Vanessa Kamga och Sofia Larsson före sig på den svenska genom tiderna-listan och hon går även upp som solklar världsetta i U20-klassen. Guldmedaljören från Junior-VM 2022 var nöjd med resultat men kände också att det finns längre längder i kroppen:

– Det var en fantastisk känsla och jag vet att jag kan kasta längre. Det här var bara en tävlingen men jag kommer ta med mig den för att kasta ännu längre framöver. Jag känner mig stolt över att kunna förbättra mitt svenska juniorrekord och sätta nytt klubbrekord i Spårvägens FK, säger Emma Sralla.

*Emmas tidigare personliga rekord 56.38 från april 2022 godkändes aldrig som svenskt juniorrekord.