MPRT lämnar förslag på framtida villkor för kommersiell radio
MPRT:s kartläggning och analys visar att olika länder har gjort olika val rörande digitaliseringen av radio. De flesta länderna har inte valt något datum för nedsläckning för analog marksänd radio utan den får verka parallellt med digitala marksändningar. Myndigheten bedömer att radion behöver finnas på alla plattformar för att vara konkurrenskraftig i en digital medievärld. Det ger radion möjlighet att utveckla innehåll som passar lyssnaren oavsett vilken plattform mediekonsumenten väljer att lyssna på.
-Den kommersiella radion är en viktig del av ljudmarknaden i Sverige. Aktörerna behöver verkligen få bättre förutsättningar för att framgångsrikt kunna bedriva och utveckla sin verksamhet, säger Charlotte Ingvar-Nilsson, generaldirektör på MPRT.
Förslag till förändringar i regelverket för tillståndsgivning
Idag fördelas de analoga kommersiella tillstånden efter ett slutet anbudsförfarande. MPRT bedömer att det nuvarande tillståndsförfarandet inte ger goda förutsättningar för en långsiktigt hållbar kommersiell radioverksamhet. Myndigheten anser därför att regleringen behöver ändras till ett urvalsförfarande baserat på det förfarande som idag gäller för digital kommersiell radio.
Vid urvalet ska MPRT beakta att det blir en mångfald både till innehåll och ägande, men också ta hänsyn till tidigare erfarenhet av radioverksamhet i det aktuella sändningsområdet och/eller på radiomarknaden i stort. Urvalsförfarandet ska tillämpas för de tillstånd som börjar gälla den 1 augusti 2026.
Bakgrund
Möjligheten att sända analog kommersiell radio har funnits sedan 1993. I dag sänds tre nationella och 35 regionala/lokala kanaler. Nuvarande tillstånd har fördelats genom ett slutet anbudsförfarande. Tillståndshavarna har sammanlagt betalat drygt 1,3 miljarder kronor i sändningsavgifter.
Tillstånd för att sända digital kommersiell radio meddelades 2014, men sändningarna inleddes i storstadsområdena först några år senare. Om det finns fler sökande än utrymme ska tillstånden fördelas efter ett urvalsförfarande. Myndigheten avser att under 2023 utlysa ytterligare utrymme för digital kommersiell radio.
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seLänkar
Om
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
SVT fälls för partiskt inslag om Israel-Palestinakonflikten18.3.2024 11:44:31 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller SVT:s inslag i Rapport den 11 november 2023 om en israelisk bosättare. Inslaget gav en ensidig bild och strider därför mot kravet på opartiskhet.
Regeringen ger Mediemyndigheten uppdrag att stärka medie- och informationskunnighet nationellt15.3.2024 14:03:15 CET | Pressmeddelande
Mediemyndigheten får i uppdrag av regeringen att genomföra en nationell satsning för att stärka medie- och informationskunnigheten (MIK) i befolkningen. Syftet är att stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av snabb teknikutveckling.
SVT:s Rapport fälls för osaklighet4.3.2024 11:32:37 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller ett inslag i Rapport den 23 oktober för osaklighet. I inslaget visades en missvisande karta över Israel.
SVT fälls för ensidigt inslag om Israel - Palestinakonflikten19.2.2024 11:48:30 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller SVT:s inslag i Rapports extrasändning den 7 oktober 2023 med en historisk sammanfattning av konflikten mellan israeler och palestinier. Inslaget var ensidigt och strider därför mot kravet på opartiskhet.
Unga med hög självmordsrisk använder nätet målinriktat12.2.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Unga mellan 15 och 25 år använder internet i självdestruktivt syfte mer än befolkningen som helhet. Unga med hög självmordsrisk använder nätet målinriktat. Nu ger Mediemyndigheten ut en informationsfolder om ungas suicidkommunikation på nätet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum