MPRT lämnar förslag på framtida villkor för kommersiell radio
MPRT:s kartläggning och analys visar att olika länder har gjort olika val rörande digitaliseringen av radio. De flesta länderna har inte valt något datum för nedsläckning för analog marksänd radio utan den får verka parallellt med digitala marksändningar. Myndigheten bedömer att radion behöver finnas på alla plattformar för att vara konkurrenskraftig i en digital medievärld. Det ger radion möjlighet att utveckla innehåll som passar lyssnaren oavsett vilken plattform mediekonsumenten väljer att lyssna på.
-Den kommersiella radion är en viktig del av ljudmarknaden i Sverige. Aktörerna behöver verkligen få bättre förutsättningar för att framgångsrikt kunna bedriva och utveckla sin verksamhet, säger Charlotte Ingvar-Nilsson, generaldirektör på MPRT.
Förslag till förändringar i regelverket för tillståndsgivning
Idag fördelas de analoga kommersiella tillstånden efter ett slutet anbudsförfarande. MPRT bedömer att det nuvarande tillståndsförfarandet inte ger goda förutsättningar för en långsiktigt hållbar kommersiell radioverksamhet. Myndigheten anser därför att regleringen behöver ändras till ett urvalsförfarande baserat på det förfarande som idag gäller för digital kommersiell radio.
Vid urvalet ska MPRT beakta att det blir en mångfald både till innehåll och ägande, men också ta hänsyn till tidigare erfarenhet av radioverksamhet i det aktuella sändningsområdet och/eller på radiomarknaden i stort. Urvalsförfarandet ska tillämpas för de tillstånd som börjar gälla den 1 augusti 2026.
Bakgrund
Möjligheten att sända analog kommersiell radio har funnits sedan 1993. I dag sänds tre nationella och 35 regionala/lokala kanaler. Nuvarande tillstånd har fördelats genom ett slutet anbudsförfarande. Tillståndshavarna har sammanlagt betalat drygt 1,3 miljarder kronor i sändningsavgifter.
Tillstånd för att sända digital kommersiell radio meddelades 2014, men sändningarna inleddes i storstadsområdena först några år senare. Om det finns fler sökande än utrymme ska tillstånden fördelas efter ett urvalsförfarande. Myndigheten avser att under 2023 utlysa ytterligare utrymme för digital kommersiell radio.
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seLänkar
Om
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
SVT och SR frias gällande beskrivningar av Charlie Kirk1.12.2025 11:41:38 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden har efter anmälningar granskat flera rapporteringar i SVT och SR som handlade om dödsskjutningen av den amerikanske debattören Charlie Kirk. Frågan har handlat om hur Charlie Kirk beskrevs och vilka benämningar som användes i inslagen. Granskningsnämnden friar samtliga rapporteringar.
TV4 och Viaplay har inte uppfyllt tillgänglighetskraven28.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
TV4 och Viaplay omfattas av särskilda krav på tillgänglighetsanpassning för personer med funktionsnedsättning. Mediemyndighetens årliga granskning visar att de inte levt upp till vissa av kraven. Enligt myndighetens beslut blir de därför skyldiga att betala avgifter.
Ansökan att sända kommersiell radio öppnar21.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sommaren 2026 löper nuvarande sändningstillstånd för analog och digital kommersiell radio ut. I dag öppnar Mediemyndigheten möjligheten att ansöka om nya tillstånd för nästa period.
TV4 Nyheterna fälls för manipulerad bildsekvens17.11.2025 11:33:06 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i TV4 Nyheterna, som handlade om en fängslad forskare i Iran, visades en manipulerad bildsekvens. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på saklighet.
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
