MTA & EAB tecknar avtal för bostadsproduktion

Inom kort sätts spaden i jorden för EAB:s stora bostadsprojekt i Smålandsstenar. Nu har MTA Bygg & Anläggning har tilldelats uppdraget att bygga EAB Properties 43 nya bostäder och vi kan nu dela fler bilder av Dreem Arkitekter.

Bostäderna som ska byggas ligger på Avenboksgatan i Smålandsstenar. Det blir dels tre hus med två våningar och 15 bostäder, dels två hus med tre våningar och 28 bostäder. Lägenheterna fördelas på 2:or, 3: or och 4:or. Utöver detta kommer även ett antal förrådsbyggnader och gemensamhetsutrymmen.

Platsen för byggnationen har fått namnet ”Räck Eriks glänta”, efter namnet på EAB:s grundare Erik Andersson. 1956 bosatte han sig, tillsammans med hustrun Alice, bara en  liten bit från platsen för det aktuella och moderna bostadsprojektet som kommer att förse orten med nya, attraktiva bostäder för kommande generationer.

Inom kort sker det första spadtaget och byggtiden är beräknad till ett och ett halvt år – med förväntad inflyttning i slutet av 2024.

På bilden ser vi från vänster: Emil Olsson, platschef MTA, Loffe Malmberg, arbetschef MTA, Per-Åke Andersson, VD EAB Properties, Sandra Lindén, entreprenadingenjör MTA, Sven-Gunnar Andersson, projektledare EAB Properties och Claes Fogelberg, regionchef Halland på MTA.

Dreem arkitekter är ansvariga för byggnadernas gestaltning och utformning.

Läs mer om projektet här.