MTA en av Sveriges bästa arbetsplatser 2023

För nionde gången tar bygg- och anläggningsföretaget MTA plats på listan över Sveriges Bästa Arbetsplatser. MTA rankas som nummer 13 på listan över stora organisationer med sina över 300 anställda. Bakom utmärkelsen står Great Place to Work®, som årligen genomför världens största medarbetarundersökning. Dessutom tilldelades MTA:s platschef Mattias Karlsson hederpriset som Årets kulturbärare.
Mattias Karlsson, platschef på MTA, utsågs till Årets kulturbärare av Great Place To WOrk under galan på Bern i Stockholm. Skånes regionschef, Joakim Stenberg, tog emot företagets placering som en Av Sveriges bästa arbetsplatser.

– Det är otroligt glädjande att vi, utifrån våra medarbetares svar, ännu en gång rankas som en av Sveriges bästa arbetsplatser. Hela vår bransch är just nu i en påfrestande situation, trots det lyckas vi behålla placering på listan. Det visar att den arbetsglädje vi har byggt under våra 13 år inte är en man ruckar på. För att nå våra kommande tillväxtmål arbetar vi fortsatt fokuserat för att attrahera de bästa medarbetarna som vill vara med och fortsätta bygga våra regioner, säger MTA:s vd Andreas Granberg.

Resultatet utgår från en grundlig analys av medarbetarnas konfidentiella svar i världens största medarbetarundersökning, Trust Index™, som utförs av Great Place To Work®.
– Efter en noggrann granskning av MTA:s resultat i vår medarbetarundersökning och deras initiativ för att skapa en riktigt bra arbetsplatskultur för alla sina medarbetare kan vi utse MTA till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser™ 2023. Företaget är en förebild när det kommer till sättet att arbeta med tillit, stolthet och gemenskap på och vi hoppas att fler ska bli inspirerade att ta efter, säger Jeanette Bergvall, vd Great Place to Work®.

MTA utmärker sig på listan med sitt höga resultat på påståendet att ”jag känner att jag gör skillnad här”. Hela 91 procent av medarbetarna på företaget upplever att deras yrkesinsatser verkligen spelar roll.
– Vår företagskultur och hela MTA-andan bygger på medarbetarnas egna insatser för att förverkliga våra värderingar; arbetsglädje, enkelhet och långsiktighet. Varje anställd spelar roll och utgör det MTA som vi har byggt tillsammans. Vår önskan är vara en arbetsgivare som man vill stanna hos länge, och det tror vi att man gör om man får möjlighet till ständig utveckling och att ha roligt tillsammans, konstaterar Tommy Zryd som är HR-chef på MTA.

Mattias Karlsson, platschef på MTA, stod som en av tre finalister i kategorin Årets kulturbärare. Efter gårdagens gala kan konstateras att han tog hem vinsten. MTA, som har varit Great Place To Work-certifierade under många år, har haft möjlighet att nominera anställda till tre kategorier.
– Vi valde att gå ut brett och låta hela organisationen få möjlighet att nominera medarbetare som de känner passar in i kategorierna. Vi fick ett fantastiskt gensvar och kunde utifrån kollegornas nomineringar skicka in bland andra Mattias som förslag. Vi är otroligt stolta och glada att just Mattias utsetts till vinnare, säger MTA:s HR-chef Tommy Zryd.

Om Sveriges Bästa Arbetsplatser™ 2023

Great Place to Work® har undersökt arbetsplatskulturen för 100 miljoner medarbetare i över 100 länder, däribland Sverige. Sveriges Bästa Arbetsplatser bygger på resultatet från tusentals medarbetarenkäter i landet, där medarbetare konfidentiellt har utvärderat sina arbetsgivare när det kommer till ledarskap, rättvisa, jämställdhet, tillit, respekt och gemenskap.

Mattias Karlsson nominerades till Årets kulturbärare av MTA:s medarbetarorganisation. Vid galan på Berns kammade han hem vinsten av hederpriset i katergorin ÅRets kulturbärare och mot två andra finalister.

Industrivägen 8
302 41 Halmstad