Muf: Skolan gör för lite för elevernas trygghet

Wisbygymnasiet utsattes under december månad för tre anlagda bränder på kort tid, vilka har rubricerats som mordbränder. Nu har en översyn inletts där målet är ökad säkerhet utan att skolans öppenhet försvinner. Men Moderata ungdomsförbundet (Muf) är kritiska mot processen, särskilt efter deras besök på tisdagen.

Benjamin Dousa, förbundsordförande Moderata ungdomsförbundet.

Benjamin Dousa är Muf:s nationella ordförande och besöker Visby och Wisbygymnasiet över dagen tillsammans med andra medlemmar i ungdomsförbundet. Dousa upplever en otrygghet bland eleverna efter bränderna.

Eleverna är irriterade, det märker jag när jag pratar med dem. De verkar också uppleva att det inte tas situationen på allvar, säger Muf-ordförande Benjamin Dousa.

Enligt den administrativa chefen Lars Nordahl har ett "förstärkt skalskydd" bibehållits. En kort tid efter incidenterna patrullerande vakter på skolan men nu har de försvunnit.

Förvisso har dörrarna nu låsta, men att smita in är fortfarande inga problem. Många elever känner stor oro, säger Philip Swärd, MUF-medlem och elev på Wisbygymnasiet.

Till att börja med behöver den politiska ledningen på Gotland förstå att studiemiljön nu är hotad. Ingen elev ska behöva avbryta sitt prov eller sin lektion för att andra elever missköter sig, säger Benjamin Dousa.

Benjamin Dousa, förbundsordförande Moderata ungdomsförbundet.

MUF: Wallström bör utvisa ryska diplomater i Sverige26.3.2018 15:18Pressmeddelande