Multivan – Smarta nya funktioner ger extra utrymme och maximal flexibilitet

Snart avtäcks en ny Multivan i sin helhet för allmänheten. Redan nu avslöjas fler detaljer, bland annat kring ett nytt flexibelt säteskoncept, som här presenteras tillsammans med andra fakta om den nya modellen.

Helt nya Multivan (skiss)

Hannover/Södertälje, 28 april 2021 – I en serie pressmeddelanden blickar Volkswagen Transportbilar (VWCV) tillbaka på Multivans historia och avslöjar detaljer kring den helt nya Multivan som snart avtäcks i sin helhet för allmänheten. Den första Multivan presenterades 1985 och baserades då på generation T3. Genom åren och generationerna har den varit sann till sitt ursprungliga arv. En komfortabel, flexibel och praktisk minibuss (MPV) för företagsledningar, skytteltrafikuppdrag, stora familjer eller familjer med utrymmeskrävande fritidsaktiviteter. Låt oss titta på ett antal nya funktioner som väntar med nästa T7-generation.

Ett nytt säteskoncept
Det vinnande konceptet med 180 graders snurrbara fåtöljer på andra raden fanns redan på första generationen Multivan och lever vidare i nästa generation. Detta ger möjlighet till en social miljö för alla baksätespassagerare där effektiva möten kan avklaras under färd eller där barnen kan roa sig själva under långa semesterresor. I nya Multivan har soffan i tredje raden ersatts av tre separat fåtöljer som lätt kan möbleras om genom det nya systemet av glidskenor som sträcker sig bakifrån och hela vägen fram till andra sätesraden. Genom att dessutom göra stolarna lättare blir det enkelt att plocka ur dem och till exempel göra plats för långa föremål på en sida och samtidigt behålla många sittplatser. En annan ”Multivan-klassiker” är den integrerade bordslösningen. I nya Multivan är den smartare och mer flexibel än någonsin och kan skjutas ända fram mellan framstolarna.

Växellådsval som ger mer utrymme
Multivan i generation ett och två (T3 och T4) hade normal växelspak mellan framstolarna. I generation tre och fyra (T5 och T6) flyttades växelspaken upp till instrumentbrädan. Nästa generation Multivan kommer endast att erbjudas med automatisk dubbelkopplingslåda (DSG) och genom den nya tekniken ”shift-by-wire” så ersätts växelspaken med ett mindre reglage som elektroniskt sänder signaler till växellådan. Tillsammans med den nya knappstyrda elektroniska parkeringsbromsen frigörs ännu mer utrymme mellan framstolarna. Med det förbättras ett annat viktigt arv från tidigare Multivan – Möjligheten att flytta sig mellan fram- och baksäten utan att gå ur bilen!

360-graders vy av omgivningen
Nya tillvalet ”Area View” på nya Multivan ger föraren möjlighet att se en kamerabild av hela omgivningen runt bilen. Detta gör det enklare att manövrera fordonet i alla typer av trånga utrymmen och på så sätt undvika att köra på något som ligger skymd från förarens vy.

Helt nya Multivan (skiss)
Nya Multivan får ett nytt mer flexibelt sätessystem
Nya Multivan har snart världspremiär

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter och Crafter.

Multivan - Receptet för en sann allkonstnär inom bilvärlden13.4.2021 17:03:08 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 13 April 2021 – Genom att addera personbilskomfort och en helt ny nivå av flexibilitet skapades ännu ett ikoniskt varumärke inom "Folkabuss-familjen" när den första Multivan visades upp 1985. Då baserad på T3-generationen av Transporter. Många år och flera generationer senare, är det snart dags för Volkswagen Transportbilar att presentera en helt ny Multivan. En livsstilsprodukt som är sann till sin historia och som samtidigt adderar allt som dagen bilköpare efterfrågar.