Multivan som eHybrid - en av många nyheter.

Volkswagen Transportbilar skriver ett nytt kapitel i den 35-åriga framgångsrika historien kring modellen Multivan. Med en Multivan som är ny från grunden tillkommer flera efterlängtade nyheter. Att den kommer erbjudas som eHybrid direkt vid marknadsintroduktionen kring årsskiftet är positiva nyheter, inte minst för svenska marknaden där laddhybrider är starkt efterfrågade.

Designskiss av nya Multivan som har världspremiär 10 juni

Hannover/Södertälje, 20 maj 2021 – I ett sista pressmeddelanden innan den nya Multivan avtäcks i sin helhet den 10 juni, avslöjas nya detaljer kring generation 7 av den ikoniska folkabussen.

Vardagsresor på 100% el
En helt ny upplevelse i en Multivan: dra ur elkabeln och stäng laddluckan på högra framflygeln, tryck på START-knappen, flytta DSG-växellådans spak (drive-by-wire) till D, tryck på gaspedalen och glid iväg ljudlöst i denna framhjulsdrivna MPV. Räckvidden på el ska räcka för de flestas vardagsbehov. Om maximal med kraft skulle behövas, eller om batteriet tömts, kliver en turbomatad bensinmotor (TSI) in och hjälper till eller tar över framdriften. För den upp till 7-sitsiga Multivan är detta ett optimalt system eftersom det tillåter avgasfria resor i staden, samtidigt som den inte kompromissar med en av sina paradgrenar – möjligheten till bekväma långresor.

Ny bordslösning – flyttbar och multifunktionell
Multivan har i sin drygt 35-årig historia alltid kunnat erbjuda bordslösningar för passagerarna. I nya Multivan är lösningen smartare än någonsin tidigare. Det är kanske till och med fel att kalla det ett bord eftersom det även kan fungera som mittkonsol mellan alla sätesrader, även den främre. Med ett helt plant golv och ett nytt system av glidskenor är det enkelt att flytta bordet eller plocka ut det från bilen om så önskas. I toppen finns tre mugghållare och förvaringsfack. Genom ett tryck på en knapp höjer man bordet och kan komma åt mer förvaringsutrymmen för till exempel leksaker eller stora vattenflaskor. I upphöjt läge kan man samtidigt fälla ut bordsskivor till både vänster och till höger.

MQB-plattformen ger mer utrymme och kraftfullare proportioner
Omisskännligt en Multivan med klassiska designelement från tidigare generationer införlivade i den nya designen. Men nya Multivan har med hjälp av den nya MQB-plattformen fått mer kraftfulla proportioner. En längre hjulbas, en bredare kaross och en något lägre profil ger ett utseende som bekräftar den förbättrade inbyggda kördynamiken. Även med en lägre profil så behåller nya Multivan samma generösa takhöjd för passagerarna som tidigare. Mer så, om man väljer till det nya tillvalet panoramasoltak så får man till och med mer huvudutrymme. Men det är en ny historia, som det kommer berättas mer om när bilen visas upp i juni…

Designskiss av nya Multivan som har världspremiär 10 juni
Nya Multivan kommer att kunna beställas som laddhybrid till hösten
En ny flexibel bordslösning blir tillval på nya Multivan.
Den 7:e generationen av klassiska folkabussen! Har byggts som Multivan sedan generation 3

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

Första leveransen av ID. Buzz Cargo i Sverige går till Vattenfall8.12.2022 12:38:48 CET | Pressmeddelande

Första kunden att få sin helelektriska ID. Buzz Cargo levererad är svenska energiföretaget Vattenfall. Bilen har passerat via Bilbyggarna i Wallhamn som har anpassat inredning och dekor för Vattenfalls räkning. Nu börjar denna ID. Buzz Cargo sin tjänstgöring på Vattenfalls verksamhet i Nyköping. Under 2023 ska ytterligare 14 ID. Buzz Cargo levereras till Vattenfall i Sverige, fyra i Tyskland samt en transportbil till Nederländerna.

Nya innovativa assistanssystem i ID. Buzz9.11.2022 09:15:23 CET | Pressmeddelande

Med ett kort tryck på blinkerspaken kan bilen göra ett assisterat filbyte på motorvägen. Den kan använda sig av insamlad svärmdata och lära sig återupprepa en parkeringsmanöver – Volkswagen ID. Buzz introduceras med nya intelligenta förarhjälpsystem som kan göra körningen ännu bekvämare och samtidigt öka säkerheten. Detta ligger i linje med Volkswagens åtagande att göra den senaste tekniken tillgänglig för många bilförare.