Multivan som eHybrid - en av många nyheter.

Volkswagen Transportbilar skriver ett nytt kapitel i den 35-åriga framgångsrika historien kring modellen Multivan. Med en Multivan som är ny från grunden tillkommer flera efterlängtade nyheter. Att den kommer erbjudas som eHybrid direkt vid marknadsintroduktionen kring årsskiftet är positiva nyheter, inte minst för svenska marknaden där laddhybrider är starkt efterfrågade.

Designskiss av nya Multivan som har världspremiär 10 juni

Hannover/Södertälje, 20 maj 2021 – I ett sista pressmeddelanden innan den nya Multivan avtäcks i sin helhet den 10 juni, avslöjas nya detaljer kring generation 7 av den ikoniska folkabussen.

Vardagsresor på 100% el
En helt ny upplevelse i en Multivan: dra ur elkabeln och stäng laddluckan på högra framflygeln, tryck på START-knappen, flytta DSG-växellådans spak (drive-by-wire) till D, tryck på gaspedalen och glid iväg ljudlöst i denna framhjulsdrivna MPV. Räckvidden på el ska räcka för de flestas vardagsbehov. Om maximal med kraft skulle behövas, eller om batteriet tömts, kliver en turbomatad bensinmotor (TSI) in och hjälper till eller tar över framdriften. För den upp till 7-sitsiga Multivan är detta ett optimalt system eftersom det tillåter avgasfria resor i staden, samtidigt som den inte kompromissar med en av sina paradgrenar – möjligheten till bekväma långresor.

Ny bordslösning – flyttbar och multifunktionell
Multivan har i sin drygt 35-årig historia alltid kunnat erbjuda bordslösningar för passagerarna. I nya Multivan är lösningen smartare än någonsin tidigare. Det är kanske till och med fel att kalla det ett bord eftersom det även kan fungera som mittkonsol mellan alla sätesrader, även den främre. Med ett helt plant golv och ett nytt system av glidskenor är det enkelt att flytta bordet eller plocka ut det från bilen om så önskas. I toppen finns tre mugghållare och förvaringsfack. Genom ett tryck på en knapp höjer man bordet och kan komma åt mer förvaringsutrymmen för till exempel leksaker eller stora vattenflaskor. I upphöjt läge kan man samtidigt fälla ut bordsskivor till både vänster och till höger.

MQB-plattformen ger mer utrymme och kraftfullare proportioner
Omisskännligt en Multivan med klassiska designelement från tidigare generationer införlivade i den nya designen. Men nya Multivan har med hjälp av den nya MQB-plattformen fått mer kraftfulla proportioner. En längre hjulbas, en bredare kaross och en något lägre profil ger ett utseende som bekräftar den förbättrade inbyggda kördynamiken. Även med en lägre profil så behåller nya Multivan samma generösa takhöjd för passagerarna som tidigare. Mer så, om man väljer till det nya tillvalet panoramasoltak så får man till och med mer huvudutrymme. Men det är en ny historia, som det kommer berättas mer om när bilen visas upp i juni…

Designskiss av nya Multivan som har världspremiär 10 juni
Nya Multivan kommer att kunna beställas som laddhybrid till hösten
En ny flexibel bordslösning blir tillval på nya Multivan.
Den 7:e generationen av klassiska folkabussen! Har byggts som Multivan sedan generation 3

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter och Crafter.

Nya Multivan från 423.900 kr - Idag startar försäljningen.29.9.2021 15:23:41 CEST | Pressmeddelande

Södertälje 29 september 2021 – Nu tar Volkswagen Transportbilar en av sina ikoniska modeller och bygger den från grunden som en en personbil och laddar den med alla de senaste tekniska innovationerna från Volkswagen-koncernen. Helt nya Multivan kommer som laddhybrid från början och har säljstart idag ute hos Sveriges återförsäljare. Med ett attraktivt pris och oslagbara praktiska funktioner tillför nya Multivan något ganska unikt på marknaden för landets alla barnfamiljer, företagare och äventyrare. En modern folkabuss för en ny generation.

Volkswagen Transportbilar, Argo AI och MOIA visar självkörande prototyp av ID. BUZZ8.9.2021 16:41:35 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 8 september 2021 – Klädd i svart-vitt kamouflage och med tak- och karossmonterade radar, kameror och sensorer, rullade en ID. BUZZ AD ljudlöst in under Volkswagen Groups New Auto Night vid bilmässan IAA i München. Elbilen är ett av de första testfordonen för det självkörande system (AD, autonomous driving) som Volkswagen Transportbilar utvecklar tillsammans med Argo AI och som är tänkt att börja användas i kommersiella verksamheter som MOIA från år 2025.