Multivan som eHybrid - en av många nyheter.

Volkswagen Transportbilar skriver ett nytt kapitel i den 35-åriga framgångsrika historien kring modellen Multivan. Med en Multivan som är ny från grunden tillkommer flera efterlängtade nyheter. Att den kommer erbjudas som eHybrid direkt vid marknadsintroduktionen kring årsskiftet är positiva nyheter, inte minst för svenska marknaden där laddhybrider är starkt efterfrågade.

Designskiss av nya Multivan som har världspremiär 10 juni

Hannover/Södertälje, 20 maj 2021 – I ett sista pressmeddelanden innan den nya Multivan avtäcks i sin helhet den 10 juni, avslöjas nya detaljer kring generation 7 av den ikoniska folkabussen.

Vardagsresor på 100% el
En helt ny upplevelse i en Multivan: dra ur elkabeln och stäng laddluckan på högra framflygeln, tryck på START-knappen, flytta DSG-växellådans spak (drive-by-wire) till D, tryck på gaspedalen och glid iväg ljudlöst i denna framhjulsdrivna MPV. Räckvidden på el ska räcka för de flestas vardagsbehov. Om maximal med kraft skulle behövas, eller om batteriet tömts, kliver en turbomatad bensinmotor (TSI) in och hjälper till eller tar över framdriften. För den upp till 7-sitsiga Multivan är detta ett optimalt system eftersom det tillåter avgasfria resor i staden, samtidigt som den inte kompromissar med en av sina paradgrenar – möjligheten till bekväma långresor.

Ny bordslösning – flyttbar och multifunktionell
Multivan har i sin drygt 35-årig historia alltid kunnat erbjuda bordslösningar för passagerarna. I nya Multivan är lösningen smartare än någonsin tidigare. Det är kanske till och med fel att kalla det ett bord eftersom det även kan fungera som mittkonsol mellan alla sätesrader, även den främre. Med ett helt plant golv och ett nytt system av glidskenor är det enkelt att flytta bordet eller plocka ut det från bilen om så önskas. I toppen finns tre mugghållare och förvaringsfack. Genom ett tryck på en knapp höjer man bordet och kan komma åt mer förvaringsutrymmen för till exempel leksaker eller stora vattenflaskor. I upphöjt läge kan man samtidigt fälla ut bordsskivor till både vänster och till höger.

MQB-plattformen ger mer utrymme och kraftfullare proportioner
Omisskännligt en Multivan med klassiska designelement från tidigare generationer införlivade i den nya designen. Men nya Multivan har med hjälp av den nya MQB-plattformen fått mer kraftfulla proportioner. En längre hjulbas, en bredare kaross och en något lägre profil ger ett utseende som bekräftar den förbättrade inbyggda kördynamiken. Även med en lägre profil så behåller nya Multivan samma generösa takhöjd för passagerarna som tidigare. Mer så, om man väljer till det nya tillvalet panoramasoltak så får man till och med mer huvudutrymme. Men det är en ny historia, som det kommer berättas mer om när bilen visas upp i juni…

Designskiss av nya Multivan som har världspremiär 10 juni
Nya Multivan kommer att kunna beställas som laddhybrid till hösten
En ny flexibel bordslösning blir tillval på nya Multivan.
Den 7:e generationen av klassiska folkabussen! Har byggts som Multivan sedan generation 3

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter och Crafter.

Multivan - Receptet för en sann allkonstnär inom bilvärlden13.4.2021 17:03:08 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 13 April 2021 – Genom att addera personbilskomfort och en helt ny nivå av flexibilitet skapades ännu ett ikoniskt varumärke inom "Folkabuss-familjen" när den första Multivan visades upp 1985. Då baserad på T3-generationen av Transporter. Många år och flera generationer senare, är det snart dags för Volkswagen Transportbilar att presentera en helt ny Multivan. En livsstilsprodukt som är sann till sin historia och som samtidigt adderar allt som dagen bilköpare efterfrågar.

65 år sedan den första folkabussen byggdes i Hannover9.3.2021 17:52:09 CET | Pressmeddelande

Hannover/Södertälje, 9 mars 2021 – Efter bara ett års byggande, i mars 1956, startade produktionen av ”folkabussen” i den då helt nya produktionsanläggningen i Hannover. Fram till dagens datum har över 10,3 miljoner bilar byggts där, varav 9,2 miljoner varit skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra derivat av den klassiska Transporter som idag tillverkas i sin generation 6.1. Just nu pågår en omfattande modernisering och omstrukturering av produktionsanläggningen. Med lanseringen av den nya Multivan senare i år och ID. BUZZ nästa år, kommer fabriken för första gången att producera både laddhybrider (PHEV) och fullt elektriska modeller (EV), tillsammans med traditionella drivlinor.