Musikhjälpen 2021: Hela Sverige har bidragit med 54 miljoner till Musikhjälpen

I kväll avslutades Musikhjälpen på Gamla torget i Norrköping efter 144 timmars direktsändning i P3 och SVT Play. Tillsammans skapade publiken rekordmånga engagemang (897 100), vilket gav över 54 miljoner till insamlingen för temat ”För en värld utan barnarbete”. Det är den näst största insamlade summan i Musikhjälpen sedan starten.

Programledarna vid utsläppet, Musikhjälpen 2021. Foto: Martina Holmberg

Klockan 20.40 på söndagskvällen släpptes programledarna Brita Zackari, Kodjo Akolor och Linnea Henriksson ut ur Musikhjälpen-buren. Med på videolänk var även programledarna Oscar Zia och Anis Don Demina som lämnade buren tidigare i veckan.

– Jag är tagen av allas värme och engagemang. Det har varit helt avgörande för årets Musikhjälpen. MH-familjen har vuxit med flera nya hjältar samtidigt som gamla ställt upp när vi behövt. Utan det och publikens enorma engagemang hade vi inte kunnat genomföra den här veckan. Och i dessa tider är Musikhjälpen en extra viktig ljuspunkt att samlas kring, säger Simon Rosenqvist, projektledare Sveriges Radio.

I år var Musikhjälpen tillbaka på ett torg i en stad och kunde uppleva publikens engagemang på nära håll.

– Norrköpingsborna har verkligen ställt upp trots den tuffa tid vi just nu lever i. Publiken på Gamla torget har satt tonen för en härlig känsla framför glasburen som har fått hela landet att följa sändningarna och bidra till det otroliga resultat vi nu kan presentera, säger Karl-Johan Paulsson, projektledare SVT.

Bilder från utsläppet finns här: https://portal.bildbank.se/p/sr-musikhjalpen

Radiohjälpen kommer nu säkerställa att de insamlade pengarna* fördelas dit där de behövs som mest.

– Tack vare insamlade medel kan Radiohjälpen göra en stor skillnad för många barn som tvingats in i arbete. Stort tack!, säger Radiohjälpens generalsekreterare Kristina Henschen.

Publikens engagemang
Totalt har Musikhjälpen räknat till 897 100 engagemang från privatpersoner, organisationer och företag. Publiken har önskat låtar, deltagit i tävlingar och auktioner, bidragit till digitala bössor och startat egna insamlingar. Totalt har över 5 000 digitala bössor startats.

Många kända personer och artister har bidragit. Tävlingen ”Vinn en tatuering designad av Lars Winnerbäck” drog in 402 000 kronor (slutar 20.30), ”Bli Melissa Horns gäst för en kväll” gav 171 000 kronor och ”Mellokväll med Oscar Zia” 150 000 kronor.

Några andra exempel (resultat 19/12 kl. 20.00 – obs att vissa inte är avslutade än):

• Arvid skidar för Musikhjälpen (bössa): 1 400 000 kr
  • Jenny Rissveds signerade OS-guldtröja (tävling): 404 000 kr
  • På spåret-buren (auktion): 52 000 kr (slutar kl. 21.12)
  • Morgonpassets miljonbössa (bössa): 2 200 000 kr
  • Kleos julcafé (bössa): 119 000 kr

På http://musikhjälpen.se kan man söka bland alla insamlingar till exempel med ortnamn för att se engagemang i respektive område.

Musiken i Musikhjälpen
Under veckan har det kommit in nära 72 000 låtönskningar. Listor över de mest önskade låtarna och mest önskade artisterna under Musikhjälpen-veckan finns här: https://sverigesradio.se/artikel/musikhjalpen-2021-de-mest-onskade-latarna-artisterna.

* Den slutgiltiga siffran kommer att justeras, eftersom öronmärkta pengar brukar fortsätta att komma in även efter veckan.

Pressbilder från hela Musikhjälpen-veckan:

För mer information, vänligen kontakta:

Karl-Johan Paulsson, projektledare SVT
karl.johan.paulsson@svt.se