Business Wire

MyHeritage lanserar global DNA-provtjänst för att få fram etniskt ursprung och göra nya släktband

Dela

MyHeritage, den ledande internationella destinationen för att upptäcka, bevara och dela familjehistoria, tillkännagav idag lanseringen av MyHeritage DNA, dess globala integrerade genetiska testningsservice. Detta är en viktig vändpunkt för DNA-industrin då MyHeritage DNA lanserar ett internationellt hem-test kit som är enkelt, prisvärt och som kommer att erbjuda några av de bästa etnicitetsrapporterna i världen.

Denna Smart News-version använder multimedia. Se den fulla versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20161108005997/sv/

Introducing MyHeritage DNA (Photo: Business Wire)

Introducing MyHeritage DNA (Photo: Business Wire)

Med 85 miljoner användare över hela världen, 2,1 miljarder släktträdsprofiler, 7 miljarder historiska dokument och tillgänglighet på 42 språk, stärker nu MyHeritage ytterligare sin position som en global ledare inom släkthistoria med sin nya DNA-tjänst.

DNA är det ärftliga materialet i cellerna i den mänskliga kroppen och det bär inom sig en unik genetisk post. MyHeritage DNA-kit möjliggör för användare att testa sitt DNA för att avslöja värdefull information om sin släkthistoria och sitt etniska ursprung. Kittet består av en enkel kindbomullstopp för provtagning som bara tar en minut att utföra, utan behov av blod eller saliv. Provet skickas sedan till MyHeritage DNA: s laboratorium för analys och användaren uppmanas att se resultatet på MyHeritage hemsidan. I denna första version, ger MyHeritage DNA två huvudsakliga funktioner: detaljerade etnicitetsrapporter som kartlägger användarens etniska och geografiska ursprung, och DNA Matcher för att hitta släktingar. Ytterligare funktioner och kapacitet planeras för framtiden.

MyHeritage DNA-resultat inkluderar fascinerande etnicitetsrapporter, som visar andelen av användarens DNA som kommer från olika populationer världen över. De första rapporterna omfattar för närvarande 25 etniciteter, men detta kommer att öka dramatiskt tack vare MyHeritage unika Founder Population Project som presenterades i dag - den största i sitt slag som någonsin genomförts. För detta projekt har MyHeritage handplockat mer än 5000 deltagare från sina 85 miljoner medlemmar, då deras släktträd konsekvent exemplifierar anor från samma region eller etnicitet i många generationer. Under de närmaste månaderna kommer projektet att slutföras, vilket resulterar i en rik uppsättning DNA-uppgifter från mer än 100 etniska grupper. Detta gör det möjligt för MyHeritage att visa användarna sina förfäders rötter med mycket större upplösning än andra tjänster. För detta ändamålet har bolaget sänt sina DNA-kit till projektdeltagare när och fjärn; från Uzbekistan till Fiji, från Grönland till Sydafrika, och till varje hörn av världen. Standard etnicitetsrapporter finns för närvarande tillgängliga. Expertrapporter kommer att släppas utan extra kostnad för användarna efter avslutandet av projektet.

DNA-testresultaten kompletterar MyHeritage kärnerbjudanden, inklusive släktträd och historiska dokument - de verktyg som traditionellt används av släktforskningsentusiaster. DNA kan användas för att bevisa eller motbevisa en dokumenterad släktträdsanslutning, eller svara på frågan om huruvida två personer som delar samma sällsynta efternamn faktiskt är relaterade. DNA är också nödvändigt för att övervinna till synes oöverstigliga hinder i traditionell forskning, som i fallet med adopterade som söker sin biologiska familj utan tillgång till sina adoptionshandlingar. Å andra sidan, när DNA lokaliserar en koppling mellan två personer som har samma förfader eller förfäder är släktträd och historiska dokument ofta avgörande för att pussla ihop det exakta förhållandet mellan dem.

MyHeritage DNA är sömlöst integrerat med andra tjänster som MyHeritage erbjuder på alla webb och mobila plattformar, och erbjuds också på en särskild, fristående mobil app som släpps idag kallad MyHeritage DNA. Tack vare sin expertis inom släktträd och deras aktiva gemenskap, ger MyHeritage sina DNA-kunder funktioner som inte erbjuds av de flesta konkurrerande tjänster, inklusive 23andMe, såsom visning av de släktträd som tillhör majoriteten av deras DNA Matches för att kunna visa sambanden, och automatiskt identifiera vilka efternamn och geografiska platser som de har gemensamt. DNA kan vara en fascinerande introduktion till en värld av familjehistoria, och kunder som påbörjar denna resa genom att ta ett DNA-test kan enkelt använda MyHeritage verktyg för att ytterligare undersöka vad som gjorde dem till dem de är.

"DNA-testning är framtiden för familjehistoria", säger MyHeritage grundaren och VD Gilad Japhet. "Vi ser DNA som en naturlig utveckling av vår verksamhet och ser fram emot att utnyttja detta för att återförena familjer, engagera oss i nya pro bono projekt, och berika livet för miljontals användare." MyHeritage DNA-kit finns till ett överkomligt introduktionspris på $ 79 + porto (priserna varierar efter land). För att beställa, besök MyHeritage DNA webbplats. MyHeritage har redan samlat ett stort antal DNA-kit uppladdade av sina användare från andra DNA-tjänster. Dessa ger värdefulla kopplingar på MyHeritage från dag ett. Med lanseringen av MyHeritage DNA, kommer bolaget att upphöra att erbjuda DNA-kit från andra leverantörer. Användare som redan har testat sitt DNA på andra tjänster är, under en begränsad tid, välkomna att utan kostnad ladda upp sina DNA-data till MyHeritage och att dra nytta av gratis DNA Matches.

Om MyHeritage

MyHeritage är världens snabbast växande destination för att upptäcka, bevara och dela familjehistoria. Med framåttänkande teknik omvandlar MyHeritage familjeforskning till en aktivitet som är tillgänglig och omedelbart givande. Vår globala användargrupp har tillgång till ett massivt bibliotek av historiska dokument, den mest internationella och diversifierade samling av släktträd och banbrytande sökteknik. Litat på av miljontals familjer, ger MyHeritage ett enkelt sätt att dela familjehistorier, förr och nu, och bevara dem för kommande generationer. MyHeritage och MyHeritage DNA är tillgängliga på 42 språk www.myheritage.se

Contact information

MyHeritage
Aaron Godfrey, VP Marketing
Phone: +1-347-5427902 Email: aaron@myheritage.com

Om

Business Wire
Business Wire



Följ Business Wire

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Business Wire

Fujitsu väljer Box för att stärka samarbetet på sin interna globala kommunikationsplattform9.5.2018 01:00Pressmeddelande

Box, Inc. (NYSE:BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, meddelar idag att Fujitsu har valt att implementera Box som samarbetsverktyg på sin globala kommunikationsplattform, för att stärka samarbetet mellan sin personal, kunder och leverantörer. Box har redan lanserats till 80 000 anställda i Japan och implementeras nu (sedan december 2017) globalt för all personal. Fujitsu främjar intern kommunikation med hjälp av den senaste tekniken, och det gör det möjligt för de anställda att arbeta från vilken plats som helst och via vilken enhet som helst. Fujitsu har valt Box för att stärka samarbetet mellan intern personal och kunder, och för säker delning av innehåll med personer utanför företaget. Fujitsus globala kommunikationsplattform använder Microsofts Office 365 för kommunikations- och kunskapsutbyte mellan företagen i gruppen. Fujitsu har valt Box, som är integrerat med Office 365, för molnbaserad innehållshantering i en säker miljö som möjliggör förbättrat samarbet

Usabilla B.V.: Hur användarfeedback hjälper BSH Home Appliances AB att bli mer kundcentrerad3.5.2018 07:05Pressmeddelande

Usabilla B.V. (www.usabilla.com) är stolta över att ha blivit utvalda av BSH Home Appliances AB, med bl.a. Bosch, Siemens och Neff som varumärken, till företagets Voice of Customer-lösning, för att samla in användarfeedback i realtid på deras webbplatser. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20180503005023/sv/ BSH Home Appliances AB, den största tillverkaren av hushållsapparater i Europa och ett av världens ledande företag inom branschen, har implementerat Usabilla som sin Voice of Customer-lösning. För att stödja sin kundcentrerade strategi, har BSH Home Appliances AB valt att samla in feedback i realtid från sina webbplatsbesökare. Enligt Torbjörn Persson, Webb Manager på BSH Home Appliances AB: "Usabilla kommer att stödja vår kundfokuserade strategi i och med att vi kan samla in data i realtid från våra kunder, vilket utgör grunden för att optimera våra digitala kanaler och förbättra kundupplevelsen fort

Digital Element ingår samarbete med Discovery Inc. för att förbättra noggrannheten i företagets videorättigheter med hjälp av system som baseras på geografiska data25.4.2018 07:00Pressmeddelande

Digital Element, den ledande leverantören av system för IP-geografisk lokalisering, meddelade idag att det globala mediaföretaget, Discovery Inc., har börjat använda NetAcuity för hyperlokal IP-geografisk lokalisering. Syftet är att se till att rätt personer ser rätt innehåll samt att uppfylla de geografiska rättigheter som gäller i Europa. Discovery har över tre miljarder tittare globalt i över 220 länder och områden och erbjuder många ledande TV-kanaler inklusive Eurosport, Discovery Channel, Animal Planet med flera. Varumärket är välkänt internationellt och når tittare med digitala program från bland annat Group Nine Media, Discovery VR och Eurosport Player. Europeiska telekommunikationsföretag arbetar ofta över flera områden och distribuerar IP-adresser till flera regioner. Hanteringen av geografiska TV-rättigheter kan därmed bli komplicerad. Genom NetAcuity som är Digital Elements IP Intelligence-lösning kan Discovery identifiera tittarnas exakta geografiska plats och tillåta åtko

Cobra Biologics tilldelas Queen’s Award for Enterprise in International Trade21.4.2018 08:00Pressmeddelande

Cobra Biologics (”Cobra”) är en internationellt ledande organisation för kontraktsutveckling och tillverkning som i dag offentliggör att företaget har tilldelats Queen’s Award 2018 for Enterprise, i kategorin internationell handel. Detta prestigefyllda pris är ett erkännande av Cobras kommersiella framgångar som tjänsteleverantör till företagets globala kundbas. Queen’s Awards har sedan 52 år tillbaka uppmärksammat exceptionella brittiska företag. Nu när Cobra blir en del av denna tradition kommer företaget att närvara vid en mottagning på Buckingham Palace. Därefter kommer priset att överlämnas av en representant för Hennes Majestät Drottningen på Cobras anläggning i Storbritannien senare i år. Cobra har under 20 år arbetat inom life science med kontraktsutveckling och tillverkning av biofarmaceutiska produkter, från prekliniska och kliniska försök till kommersiell tillverkning. Företaget exporterar just nu 85 % av sina tjänster från anläggningarna i Storbritannien och Sverige. Cobras

VGR utrustar läkare med UpToDate, det evidensbaserade beslutsstödet från Wolters Kluwer15.3.2018 15:02Pressmeddelande

Wolters Kluwer meddelar idag att Västra Götalandsregionen (VGR) nu utrustar sina läkare med UpToDate Anywhere – ett mobilanpassat kliniskt beslutsstöd som tillhandahåller den senaste informationen i samband med diagnostik och behandling av patienter. UpToDate anywhere erbjuds till sjukvårdspersonal på regionens samtliga nio sjukhus. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20180315005869/sv/ With UpToDate Anywhere, VGR ensures access to the same high quality, evidence-based content across its nine regional general hospitals. (Photo: Business Wire) Västra Götalandsregionen (VGR) ansvarar för sjukvård och medicinsk behandling till över en och en halv miljon invånare. Med UpToDate Anywhere kan VGR säkra samma högkvalitativa, evidensbaserade diagnostik och behandling på samtliga nio allmänna sjukhus i regionen. Det nya beslutsstödet ska minska risken för onödiga och omoderna behandlingsmetoder, och samtidigt säkerst

Westinghouse-styrt konsortium redo att leverera bränsle till VVER-440-reaktorer i Europa13.3.2018 11:46Pressmeddelande

Westinghouse Electric Company och dess åtta europeiska partner i konsortiet tillkännagav idag att de framgångsrikt har slutfört ett EU-finansierat projekt som syftar till att diversifiera kärnbränsleförsörjningen till reaktorer av typen VVER-440 i Europa. Konsortiet har framtagit ett koncept för bränslekonstruktion och fastställt hur tillverkningen och leveranskedjan för att bygga och transportera bränsleknippen tillhörande VVER-440 kan återupprättas, i likhet med vad Westinghouse och ENUSA genomförde för Lovisa kärnkraftverk i Finland 2001–2007. Utöver bränslekonstruktionen har konsortiet infört och verifierat de därtill hörande metoder som ska tillämpas med avseende på licensiering och användning av en ny bränslekonstruktion. ”Genom det här projektet är vi mycket väl förberedda för att tillverka och leverera VVER-440-bränsle till europeiska anläggningar. Därmed har vi skapat ett gångbart alternativ för dagens bränsleförsörjning som kommer från en enda källa”, säger Aziz Dag, Vice Pre

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum