Business Wire

MyHeritage lanserar global DNA-provtjänst för att få fram etniskt ursprung och göra nya släktband

8.11.2016 18:13 | Business Wire

MyHeritage, den ledande internationella destinationen för att upptäcka, bevara och dela familjehistoria, tillkännagav idag lanseringen av MyHeritage DNA, dess globala integrerade genetiska testningsservice. Detta är en viktig vändpunkt för DNA-industrin då MyHeritage DNA lanserar ett internationellt hem-test kit som är enkelt, prisvärt och som kommer att erbjuda några av de bästa etnicitetsrapporterna i världen.

Denna Smart News-version använder multimedia. Se den fulla versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20161108005997/sv/

Introducing MyHeritage DNA (Photo: Business Wire)

Med 85 miljoner användare över hela världen, 2,1 miljarder släktträdsprofiler, 7 miljarder historiska dokument och tillgänglighet på 42 språk, stärker nu MyHeritage ytterligare sin position som en global ledare inom släkthistoria med sin nya DNA-tjänst.

DNA är det ärftliga materialet i cellerna i den mänskliga kroppen och det bär inom sig en unik genetisk post. MyHeritage DNA-kit möjliggör för användare att testa sitt DNA för att avslöja värdefull information om sin släkthistoria och sitt etniska ursprung. Kittet består av en enkel kindbomullstopp för provtagning som bara tar en minut att utföra, utan behov av blod eller saliv. Provet skickas sedan till MyHeritage DNA: s laboratorium för analys och användaren uppmanas att se resultatet på MyHeritage hemsidan. I denna första version, ger MyHeritage DNA två huvudsakliga funktioner: detaljerade etnicitetsrapporter som kartlägger användarens etniska och geografiska ursprung, och DNA Matcher för att hitta släktingar. Ytterligare funktioner och kapacitet planeras för framtiden.

MyHeritage DNA-resultat inkluderar fascinerande etnicitetsrapporter, som visar andelen av användarens DNA som kommer från olika populationer världen över. De första rapporterna omfattar för närvarande 25 etniciteter, men detta kommer att öka dramatiskt tack vare MyHeritage unika Founder Population Project som presenterades i dag - den största i sitt slag som någonsin genomförts. För detta projekt har MyHeritage handplockat mer än 5000 deltagare från sina 85 miljoner medlemmar, då deras släktträd konsekvent exemplifierar anor från samma region eller etnicitet i många generationer. Under de närmaste månaderna kommer projektet att slutföras, vilket resulterar i en rik uppsättning DNA-uppgifter från mer än 100 etniska grupper. Detta gör det möjligt för MyHeritage att visa användarna sina förfäders rötter med mycket större upplösning än andra tjänster. För detta ändamålet har bolaget sänt sina DNA-kit till projektdeltagare när och fjärn; från Uzbekistan till Fiji, från Grönland till Sydafrika, och till varje hörn av världen. Standard etnicitetsrapporter finns för närvarande tillgängliga. Expertrapporter kommer att släppas utan extra kostnad för användarna efter avslutandet av projektet.

DNA-testresultaten kompletterar MyHeritage kärnerbjudanden, inklusive släktträd och historiska dokument - de verktyg som traditionellt används av släktforskningsentusiaster. DNA kan användas för att bevisa eller motbevisa en dokumenterad släktträdsanslutning, eller svara på frågan om huruvida två personer som delar samma sällsynta efternamn faktiskt är relaterade. DNA är också nödvändigt för att övervinna till synes oöverstigliga hinder i traditionell forskning, som i fallet med adopterade som söker sin biologiska familj utan tillgång till sina adoptionshandlingar. Å andra sidan, när DNA lokaliserar en koppling mellan två personer som har samma förfader eller förfäder är släktträd och historiska dokument ofta avgörande för att pussla ihop det exakta förhållandet mellan dem.

MyHeritage DNA är sömlöst integrerat med andra tjänster som MyHeritage erbjuder på alla webb och mobila plattformar, och erbjuds också på en särskild, fristående mobil app som släpps idag kallad MyHeritage DNA. Tack vare sin expertis inom släktträd och deras aktiva gemenskap, ger MyHeritage sina DNA-kunder funktioner som inte erbjuds av de flesta konkurrerande tjänster, inklusive 23andMe, såsom visning av de släktträd som tillhör majoriteten av deras DNA Matches för att kunna visa sambanden, och automatiskt identifiera vilka efternamn och geografiska platser som de har gemensamt. DNA kan vara en fascinerande introduktion till en värld av familjehistoria, och kunder som påbörjar denna resa genom att ta ett DNA-test kan enkelt använda MyHeritage verktyg för att ytterligare undersöka vad som gjorde dem till dem de är.

"DNA-testning är framtiden för familjehistoria", säger MyHeritage grundaren och VD Gilad Japhet. "Vi ser DNA som en naturlig utveckling av vår verksamhet och ser fram emot att utnyttja detta för att återförena familjer, engagera oss i nya pro bono projekt, och berika livet för miljontals användare." MyHeritage DNA-kit finns till ett överkomligt introduktionspris på $ 79 + porto (priserna varierar efter land). För att beställa, besök MyHeritage DNA webbplats. MyHeritage har redan samlat ett stort antal DNA-kit uppladdade av sina användare från andra DNA-tjänster. Dessa ger värdefulla kopplingar på MyHeritage från dag ett. Med lanseringen av MyHeritage DNA, kommer bolaget att upphöra att erbjuda DNA-kit från andra leverantörer. Användare som redan har testat sitt DNA på andra tjänster är, under en begränsad tid, välkomna att utan kostnad ladda upp sina DNA-data till MyHeritage och att dra nytta av gratis DNA Matches.

Om MyHeritage

MyHeritage är världens snabbast växande destination för att upptäcka, bevara och dela familjehistoria. Med framåttänkande teknik omvandlar MyHeritage familjeforskning till en aktivitet som är tillgänglig och omedelbart givande. Vår globala användargrupp har tillgång till ett massivt bibliotek av historiska dokument, den mest internationella och diversifierade samling av släktträd och banbrytande sökteknik. Litat på av miljontals familjer, ger MyHeritage ett enkelt sätt att dela familjehistorier, förr och nu, och bevara dem för kommande generationer. MyHeritage och MyHeritage DNA är tillgängliga på 42 språk www.myheritage.se

Contact information

MyHeritage
Aaron Godfrey, VP Marketing
Phone: +1-347-5427902 Email: aaron@myheritage.com

Business Wire

Följ Business Wire

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.