Business Wire

MyHeritage lanserar global DNA-provtjänst för att få fram etniskt ursprung och göra nya släktband

Dela

MyHeritage, den ledande internationella destinationen för att upptäcka, bevara och dela familjehistoria, tillkännagav idag lanseringen av MyHeritage DNA, dess globala integrerade genetiska testningsservice. Detta är en viktig vändpunkt för DNA-industrin då MyHeritage DNA lanserar ett internationellt hem-test kit som är enkelt, prisvärt och som kommer att erbjuda några av de bästa etnicitetsrapporterna i världen.

Denna Smart News-version använder multimedia. Se den fulla versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20161108005997/sv/

Introducing MyHeritage DNA (Photo: Business Wire)

Introducing MyHeritage DNA (Photo: Business Wire)

Med 85 miljoner användare över hela världen, 2,1 miljarder släktträdsprofiler, 7 miljarder historiska dokument och tillgänglighet på 42 språk, stärker nu MyHeritage ytterligare sin position som en global ledare inom släkthistoria med sin nya DNA-tjänst.

DNA är det ärftliga materialet i cellerna i den mänskliga kroppen och det bär inom sig en unik genetisk post. MyHeritage DNA-kit möjliggör för användare att testa sitt DNA för att avslöja värdefull information om sin släkthistoria och sitt etniska ursprung. Kittet består av en enkel kindbomullstopp för provtagning som bara tar en minut att utföra, utan behov av blod eller saliv. Provet skickas sedan till MyHeritage DNA: s laboratorium för analys och användaren uppmanas att se resultatet på MyHeritage hemsidan. I denna första version, ger MyHeritage DNA två huvudsakliga funktioner: detaljerade etnicitetsrapporter som kartlägger användarens etniska och geografiska ursprung, och DNA Matcher för att hitta släktingar. Ytterligare funktioner och kapacitet planeras för framtiden.

MyHeritage DNA-resultat inkluderar fascinerande etnicitetsrapporter, som visar andelen av användarens DNA som kommer från olika populationer världen över. De första rapporterna omfattar för närvarande 25 etniciteter, men detta kommer att öka dramatiskt tack vare MyHeritage unika Founder Population Project som presenterades i dag - den största i sitt slag som någonsin genomförts. För detta projekt har MyHeritage handplockat mer än 5000 deltagare från sina 85 miljoner medlemmar, då deras släktträd konsekvent exemplifierar anor från samma region eller etnicitet i många generationer. Under de närmaste månaderna kommer projektet att slutföras, vilket resulterar i en rik uppsättning DNA-uppgifter från mer än 100 etniska grupper. Detta gör det möjligt för MyHeritage att visa användarna sina förfäders rötter med mycket större upplösning än andra tjänster. För detta ändamålet har bolaget sänt sina DNA-kit till projektdeltagare när och fjärn; från Uzbekistan till Fiji, från Grönland till Sydafrika, och till varje hörn av världen. Standard etnicitetsrapporter finns för närvarande tillgängliga. Expertrapporter kommer att släppas utan extra kostnad för användarna efter avslutandet av projektet.

DNA-testresultaten kompletterar MyHeritage kärnerbjudanden, inklusive släktträd och historiska dokument - de verktyg som traditionellt används av släktforskningsentusiaster. DNA kan användas för att bevisa eller motbevisa en dokumenterad släktträdsanslutning, eller svara på frågan om huruvida två personer som delar samma sällsynta efternamn faktiskt är relaterade. DNA är också nödvändigt för att övervinna till synes oöverstigliga hinder i traditionell forskning, som i fallet med adopterade som söker sin biologiska familj utan tillgång till sina adoptionshandlingar. Å andra sidan, när DNA lokaliserar en koppling mellan två personer som har samma förfader eller förfäder är släktträd och historiska dokument ofta avgörande för att pussla ihop det exakta förhållandet mellan dem.

MyHeritage DNA är sömlöst integrerat med andra tjänster som MyHeritage erbjuder på alla webb och mobila plattformar, och erbjuds också på en särskild, fristående mobil app som släpps idag kallad MyHeritage DNA. Tack vare sin expertis inom släktträd och deras aktiva gemenskap, ger MyHeritage sina DNA-kunder funktioner som inte erbjuds av de flesta konkurrerande tjänster, inklusive 23andMe, såsom visning av de släktträd som tillhör majoriteten av deras DNA Matches för att kunna visa sambanden, och automatiskt identifiera vilka efternamn och geografiska platser som de har gemensamt. DNA kan vara en fascinerande introduktion till en värld av familjehistoria, och kunder som påbörjar denna resa genom att ta ett DNA-test kan enkelt använda MyHeritage verktyg för att ytterligare undersöka vad som gjorde dem till dem de är.

"DNA-testning är framtiden för familjehistoria", säger MyHeritage grundaren och VD Gilad Japhet. "Vi ser DNA som en naturlig utveckling av vår verksamhet och ser fram emot att utnyttja detta för att återförena familjer, engagera oss i nya pro bono projekt, och berika livet för miljontals användare." MyHeritage DNA-kit finns till ett överkomligt introduktionspris på $ 79 + porto (priserna varierar efter land). För att beställa, besök MyHeritage DNA webbplats. MyHeritage har redan samlat ett stort antal DNA-kit uppladdade av sina användare från andra DNA-tjänster. Dessa ger värdefulla kopplingar på MyHeritage från dag ett. Med lanseringen av MyHeritage DNA, kommer bolaget att upphöra att erbjuda DNA-kit från andra leverantörer. Användare som redan har testat sitt DNA på andra tjänster är, under en begränsad tid, välkomna att utan kostnad ladda upp sina DNA-data till MyHeritage och att dra nytta av gratis DNA Matches.

Om MyHeritage

MyHeritage är världens snabbast växande destination för att upptäcka, bevara och dela familjehistoria. Med framåttänkande teknik omvandlar MyHeritage familjeforskning till en aktivitet som är tillgänglig och omedelbart givande. Vår globala användargrupp har tillgång till ett massivt bibliotek av historiska dokument, den mest internationella och diversifierade samling av släktträd och banbrytande sökteknik. Litat på av miljontals familjer, ger MyHeritage ett enkelt sätt att dela familjehistorier, förr och nu, och bevara dem för kommande generationer. MyHeritage och MyHeritage DNA är tillgängliga på 42 språk www.myheritage.se

Contact information

MyHeritage
Aaron Godfrey, VP Marketing
Phone: +1-347-5427902 Email: aaron@myheritage.com

Om

Business Wire
Business Wire



Följ Business Wire

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Business Wire

itslearning vinner betydande upphandling i Frankrike för 338.000 användare27.7.2018 08:00Pressmeddelande

Pays de la Loire i Frankrike har valt itslearning som leverantör av lärplattform, för sina offentliga och privata gymnasier. Plattformen kommer att implementeras på över 600 skolor och användas av 338 000 studerande fr.o.m. september 2018. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20180727005039/sv/ itslearning Learning Management Platform (Photo: Business Wire) itslearning valdes ut av e-lyco 3, som är en grupp bestående av: Region of Pays de la Loire Académie de Nantes Département de Loire-Atlantique Département de Maine-et-Loire Département de la Mayenne Département de la Sarthe Département de la Vendée Deras mål var att hitta en lärplattform som stödjer pedagogiska strategier, ökar det digitala användandet och bidrar till att förena utbildningssamhället. e-Lyco 3 lovordar itslearning för att vara en innovativ lärplattform som erbjuder helt nya funktioner så som 360-gradersrapportering, kamratgranskning och s

Insulet startar direktverksamhet för sin produktlinje Omnipod® Insulin Management System i Europa2.7.2018 04:30Pressmeddelande

Insulet Corporation (NASDAQ:PODD) (Insulet eller Företaget), marknadsledare inom slanglös insulinpumpsteknik med sitt Omnipod® Insulin Management System (Omnipod System), meddelar i dag att företaget startar direkt kommersiell verksamhet i Europa för försäljning, distribution, kundsupport och produktservice för sitt Omnipod System med start 1 juli. Insulet har etablerat ett särskilt kundtjänstteam, vars uppgift är att ge företagets stora europeiska kundbas förstklassig support. ”Vi är stolta över att ge direkt support till personer med diabetes över hela Europa i dag och i framtiden”, säger Patrick Sullivan, styrelseordförande och koncernchef. ”Vi har ett väl sammansatt team på plats vars enda fokus är att ge kunderna en exceptionell upplevelse och vi är mycket angelägna om att införa skräddarsydd innovation till de lokala europeiska marknaderna.” Sedan juli 2017, då Insulet annonserade sin avsikt att starta distribution, försäljning, marknadsföring, utbildning och support för Omnipod

President Obama kommer till Europa för att tala på Nordic Business Forum21.6.2018 07:58Pressmeddelande

President Obama kommer att resa till Europa för att delta på Nordic Business Forum i Helsingfors den 26–27 september 2018. Obama kommer att tala till en av de största publikerna i Norden och avrunda tvådagarskonferensen med den avslutande konversationen. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20180621005424/sv/ Europe’s leading business and leadership conference brings President Obama to Helsinki, Finland to speak to business executives and owners. (Photo: Business Wire) Aslak de Silva, VD för Nordic Business Forum: ”Vi är utan tvekan ärade att få vara värd för Obama - men detta ögonblick tillhör verkligen vår publik och Norden som helhet. Det kommer att bli oförglömligt. " Ville Saarikalle, ansvarig för Speaker Relations på Nordic Business Forum: "President Obama är en av de mest anmärkningsvärda ledarna för sin tid. Hans livsresa är unik: från blygsamma förhållanden till president i USA. Det är verkligen en

Box presenterar Box Zones med lagringsmöjligheter i flera regioner24.5.2018 09:00Pressmeddelande

Idag på Box World Tour Europe presenterade Box (NYSE:BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, sitt flaggskepp Box Zones med stöd för flera regioner som ger kunderna möjlighet att lagra data och samarbeta smidigt i Box alla befintliga sju zoner, allt från en enda Box-instans. Box Zones lanserades första gången 2016 och bröt ny mark inom molnbaserad innehållshantering när kunderna fick möjlighet att lagra sina data i valfri region för första gången. Idag står företag inför en situation med nya och alltmer komplexa globala regler och efterlevnad. Box gör det möjligt för företag att ha ännu bättre kontroll över sin datahemvist samtidigt som användarna har en helt friktionsfri samarbetsupplevelse oavsett var de arbetar. "Branschen har aldrig haft ett högre tempo och samtidigt gör regelförändringar som dataskyddsförordningen och den ständigt föränderliga säkerhetsmiljön det ännu mer komplext, och det blir allt svårare att skapa en digital arbetsplats där anställda får den

Fujitsu väljer Box för att stärka samarbetet på sin interna globala kommunikationsplattform9.5.2018 01:00Pressmeddelande

Box, Inc. (NYSE:BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, meddelar idag att Fujitsu har valt att implementera Box som samarbetsverktyg på sin globala kommunikationsplattform, för att stärka samarbetet mellan sin personal, kunder och leverantörer. Box har redan lanserats till 80 000 anställda i Japan och implementeras nu (sedan december 2017) globalt för all personal. Fujitsu främjar intern kommunikation med hjälp av den senaste tekniken, och det gör det möjligt för de anställda att arbeta från vilken plats som helst och via vilken enhet som helst. Fujitsu har valt Box för att stärka samarbetet mellan intern personal och kunder, och för säker delning av innehåll med personer utanför företaget. Fujitsus globala kommunikationsplattform använder Microsofts Office 365 för kommunikations- och kunskapsutbyte mellan företagen i gruppen. Fujitsu har valt Box, som är integrerat med Office 365, för molnbaserad innehållshantering i en säker miljö som möjliggör förbättrat samarbet

Usabilla B.V.: Hur användarfeedback hjälper BSH Home Appliances AB att bli mer kundcentrerad3.5.2018 07:05Pressmeddelande

Usabilla B.V. (www.usabilla.com) är stolta över att ha blivit utvalda av BSH Home Appliances AB, med bl.a. Bosch, Siemens och Neff som varumärken, till företagets Voice of Customer-lösning, för att samla in användarfeedback i realtid på deras webbplatser. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20180503005023/sv/ BSH Home Appliances AB, den största tillverkaren av hushållsapparater i Europa och ett av världens ledande företag inom branschen, har implementerat Usabilla som sin Voice of Customer-lösning. För att stödja sin kundcentrerade strategi, har BSH Home Appliances AB valt att samla in feedback i realtid från sina webbplatsbesökare. Enligt Torbjörn Persson, Webb Manager på BSH Home Appliances AB: "Usabilla kommer att stödja vår kundfokuserade strategi i och med att vi kan samla in data i realtid från våra kunder, vilket utgör grunden för att optimera våra digitala kanaler och förbättra kundupplevelsen fort

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum