Business Wire

MyHeritage lanserar ny omfattande DNA-analys av etnisk härkomst

Dela

MyHeritage, den ledande globala destinationen för släktforskning och DNA-testning samt skaparna av den framgångsrika MyHeritage DNA-produkten, tillkännagav idag lanseringen av sin nya och förbättrade etnicitetsuppskattning. Den nya analysen, som utvecklats av företagets vetenskapsteam, ger MyHeritage DNA-kunder en procentbaserad uppskattning av deras etniska ursprung som täcker 42 etniska regioner, många tillgängliga enbart på MyHeritage. Detta utgör den mest omfattande rapporten av sitt slag som finns tillgänglig på marknaden. Denna fascinerande rapport ger användarna en mycket bättre förståelse för vem de är och var deras förfäder kom ifrån. Etnicitetsuppskattningen presenteras i ett originellt och engagerande format, vilket gör det inte bara intressant men också roligt att titta på och dela.

Denna Smart News-version använder multimedia. Se den fulla versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20170606005906/sv/

MyHeritage lanserar ny omfattande DNA-analys av etnisk härkomst (Foto: Business Wire)

MyHeritage lanserar ny omfattande DNA-analys av etnisk härkomst (Foto: Business Wire)

MyHeritage särskiljer sig från andra ledande aktörer i branschen genom att låta användare som redan har testat sitt DNA med en annan tjänst att ladda upp sina data till MyHeritage gratis. Dessa användare får DNA Matches gratis för att kunna hitta släktingar utifrån delat DNA. Från och med den här veckan får användare som redan har laddat upp sina DNA-data till MyHeritage, eller som laddar upp inom de närmaste månaderna, den nya etnicitetsuppskattningen gratis. Den här förmånen erbjuds inte av något annat större DNA-företag.

Genom utvecklingen av den nya etnicitetsuppskattningen har antalet etniska regioner som omfattas av MyHeritage DNA ökat från 36 till 42. Detta var möjligt tack vare MyHeritages Founder Populations Project – ett av de största av sitt slag som någonsin har genomförts. För detta unika projekt har MyHeritage handplockat mer än 5 000 deltagare från sin 90 miljoner starka användargrupp, då deras släktträd konsekvent exemplifierar anor från samma region eller etnicitet i många generationer. Alla projektdeltagare fick gratis DNA-tester och gjorde det möjligt för MyHeritage att utveckla banbrytande etnicitetsmodeller utifrån genererade data. Tack vare denna analys har MyHeritage DNA blivit det enda procentbaserade DNA-testet för den breda marknaden som kan avslöja etniciteter från exempelvis Balkan, Baltikum, eskimå/inuit, Japan, Kenya, Sierra Leone, Somalia, fyra stora judiska grupper – etiopiska, jemenitiska, sefardiska från Nordafrika samt Mizrahiska från Iran och Irak – Amazonas, Peru och många andra. I vissa fall kan andra konkurrerande produkter identifiera och rapportera en aggregerad region (t.ex. italiensk och grekisk) medan MyHeritage har bättre upplösning och identifierar grekiska, italienska och sardiska etniciteter separat.

MyHeritages nya etnicitetsuppskattning ger användarna en fängslande upplevelse (visa exempel) med animering och, från och med denna vecka, även originalmusik som komponerats av MyHeritage. Var och en av de 42 etniciteterna har en distinkt melodi som är baserad på regionens kulturella särdrag. Detta gör rapporten rolig att titta på och dela på sociala medier.

MyHeritage DNA-användare Tiffany Bowden sade ”Jag är väldigt glad och mycket stolt över att upptäcka var jag kommer ifrån och genom mina DNA-etnicitetsresultat har jag nu bakgrunden som hjälper mig att förstå vem jag är som person”.

”DNA är framtiden för släktforskningsbranschen och vi är glada över att komma in i DNA-branschen med stark energi och nytt perspektiv” sade Gilad Japhet, grundare och vd för MyHeritage. ”Genom att tillvarata MyHeritages största tillgångar som är dess talangfulla, teknikfokuserade ingenjörsteam och det gigantiska internationellt varierande nätverk av släktträd som omfattar mer än 2,5 miljarder profiler skapade av våra användare samt vår omfattande etnicitetsuppskattning full av innovation. Vi har kunnat gräva djupare där andra hade ansett sitt arbete slutfört. Genom att presentera användarnas data på ett nytt fräscht sätt och låta dem ladda upp sina DNA-data gratis kommer våra användare bli glada och de kan räkna med att vi fortsätter att utveckla innovationer inom DNA så att vi kan glädja dem med nya upptäckter om vilka de verkligen är.”

Dr. Yaniv Erlich, forskningschef på MyHeritage, sade ”För MyHeritages vetenskapsteam är denna stora uppdatering av vår etnicitetsuppskattning bara en aptitretare. Det finns mycket fantastiskt kvar att servera och användarna kan förbereda sig på en festmåltid! Vi har detaljerade planer på att öka noggrannheten, utvidga vårt Founder Populations Project vidare och förbättra upplösningen för etniciteter som är av stort intresse för våra användare från många olika ursprung. Vårt mål är att använda vetenskap för att främja allmänhetens bästa och tillhandahålla allmänheten med de bästa innovationerna från vårt vetenskapsteam.”

MyHeritage DNA-testet består av ett enkelt kindsvabb och tar mindre än två minuter att utföra, utan att behöva blod eller saliv. Provet skickas sedan till MyHeritage DNA-laboratorium för analys och användaren kan se resultaten på MyHeritages webbplats, ungefär fyra veckor senare.

MyHeritage stärkte sin position som global ledare inom släkthistoria när de lanserade MyHeritage DNA-kit i november 2016, som snabbt har blivit enormt populär sedan dess. Med företagets jättelika användargrupp på 90 miljoner över hela världen, mer än 7,7 miljarder historiska dokument, massiva användargenererad släktdatabas och tillgänglighet på 42 språk står MyHeritage DNA på en stabil grund. Företagets DNA-erbjudanden har för närvarande två huvudfunktioner: detaljerade etnicitetsrapporter som avslöjar användarens etniska och geografiska ursprung och DNA Matches för att hitta släktingar utifrån delat DNA. Under de senaste månaderna har människor framgångsrikt använt MyHeritage DNA för att återförenas med förlorade familjemedlemmar.

MyHeritage DNA-kit finns till ett överkomligt pris på 79 $ + frakt. Beställ MyHeritage DNA eller ladda upp DNA-data gratis.

Om MyHeritage
MyHeritage är den ledande globala destinationen för släktforskning och DNA-testning. Med framåttänkande teknik omvandlar MyHeritage familjeforskning till en aktivitet som är tillgänglig och omedelbart givande. Vår globala användargrupp har tillgång till ett massivt bibliotek av historiska dokument, den mest internationella och diversifierade samlingen släktträd och banbrytande sök- och matchningsteknik. MyHeritage DNA lanserades i november 2016 och är ett tekniskt avancerat, prisvärt DNA-test som avslöjar etniskt ursprung och tidigare okända släktingar. Med förtroende från miljontals familjer erbjuder MyHeritage ett enkelt sätt att hitta nya familjemedlemmar, upptäcka etniska ursprung och dela familjehistorier, förr och nu, och bevara dem för kommande generationer. MyHeritage är tillgängligt på 42 språk. www.myheritage.se

Contact information

MyHeritage
Aaron Godfrey
VP Marketing
Telefon: +1-347-5427902
E-post: aaron@myheritage.com

Om

Business Wire
Business Wire



Följ Business Wire

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Business Wire

President Obama kommer till Europa för att tala på Nordic Business Forum21.6.2018 07:58Pressmeddelande

President Obama kommer att resa till Europa för att delta på Nordic Business Forum i Helsingfors den 26–27 september 2018. Obama kommer att tala till en av de största publikerna i Norden och avrunda tvådagarskonferensen med den avslutande konversationen. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20180621005424/sv/ Europe’s leading business and leadership conference brings President Obama to Helsinki, Finland to speak to business executives and owners. (Photo: Business Wire) Aslak de Silva, VD för Nordic Business Forum: ”Vi är utan tvekan ärade att få vara värd för Obama - men detta ögonblick tillhör verkligen vår publik och Norden som helhet. Det kommer att bli oförglömligt. " Ville Saarikalle, ansvarig för Speaker Relations på Nordic Business Forum: "President Obama är en av de mest anmärkningsvärda ledarna för sin tid. Hans livsresa är unik: från blygsamma förhållanden till president i USA. Det är verkligen en

Box presenterar Box Zones med lagringsmöjligheter i flera regioner24.5.2018 09:00Pressmeddelande

Idag på Box World Tour Europe presenterade Box (NYSE:BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, sitt flaggskepp Box Zones med stöd för flera regioner som ger kunderna möjlighet att lagra data och samarbeta smidigt i Box alla befintliga sju zoner, allt från en enda Box-instans. Box Zones lanserades första gången 2016 och bröt ny mark inom molnbaserad innehållshantering när kunderna fick möjlighet att lagra sina data i valfri region för första gången. Idag står företag inför en situation med nya och alltmer komplexa globala regler och efterlevnad. Box gör det möjligt för företag att ha ännu bättre kontroll över sin datahemvist samtidigt som användarna har en helt friktionsfri samarbetsupplevelse oavsett var de arbetar. "Branschen har aldrig haft ett högre tempo och samtidigt gör regelförändringar som dataskyddsförordningen och den ständigt föränderliga säkerhetsmiljön det ännu mer komplext, och det blir allt svårare att skapa en digital arbetsplats där anställda får den

Fujitsu väljer Box för att stärka samarbetet på sin interna globala kommunikationsplattform9.5.2018 01:00Pressmeddelande

Box, Inc. (NYSE:BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, meddelar idag att Fujitsu har valt att implementera Box som samarbetsverktyg på sin globala kommunikationsplattform, för att stärka samarbetet mellan sin personal, kunder och leverantörer. Box har redan lanserats till 80 000 anställda i Japan och implementeras nu (sedan december 2017) globalt för all personal. Fujitsu främjar intern kommunikation med hjälp av den senaste tekniken, och det gör det möjligt för de anställda att arbeta från vilken plats som helst och via vilken enhet som helst. Fujitsu har valt Box för att stärka samarbetet mellan intern personal och kunder, och för säker delning av innehåll med personer utanför företaget. Fujitsus globala kommunikationsplattform använder Microsofts Office 365 för kommunikations- och kunskapsutbyte mellan företagen i gruppen. Fujitsu har valt Box, som är integrerat med Office 365, för molnbaserad innehållshantering i en säker miljö som möjliggör förbättrat samarbet

Usabilla B.V.: Hur användarfeedback hjälper BSH Home Appliances AB att bli mer kundcentrerad3.5.2018 07:05Pressmeddelande

Usabilla B.V. (www.usabilla.com) är stolta över att ha blivit utvalda av BSH Home Appliances AB, med bl.a. Bosch, Siemens och Neff som varumärken, till företagets Voice of Customer-lösning, för att samla in användarfeedback i realtid på deras webbplatser. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20180503005023/sv/ BSH Home Appliances AB, den största tillverkaren av hushållsapparater i Europa och ett av världens ledande företag inom branschen, har implementerat Usabilla som sin Voice of Customer-lösning. För att stödja sin kundcentrerade strategi, har BSH Home Appliances AB valt att samla in feedback i realtid från sina webbplatsbesökare. Enligt Torbjörn Persson, Webb Manager på BSH Home Appliances AB: "Usabilla kommer att stödja vår kundfokuserade strategi i och med att vi kan samla in data i realtid från våra kunder, vilket utgör grunden för att optimera våra digitala kanaler och förbättra kundupplevelsen fort

Digital Element ingår samarbete med Discovery Inc. för att förbättra noggrannheten i företagets videorättigheter med hjälp av system som baseras på geografiska data25.4.2018 07:00Pressmeddelande

Digital Element, den ledande leverantören av system för IP-geografisk lokalisering, meddelade idag att det globala mediaföretaget, Discovery Inc., har börjat använda NetAcuity för hyperlokal IP-geografisk lokalisering. Syftet är att se till att rätt personer ser rätt innehåll samt att uppfylla de geografiska rättigheter som gäller i Europa. Discovery har över tre miljarder tittare globalt i över 220 länder och områden och erbjuder många ledande TV-kanaler inklusive Eurosport, Discovery Channel, Animal Planet med flera. Varumärket är välkänt internationellt och når tittare med digitala program från bland annat Group Nine Media, Discovery VR och Eurosport Player. Europeiska telekommunikationsföretag arbetar ofta över flera områden och distribuerar IP-adresser till flera regioner. Hanteringen av geografiska TV-rättigheter kan därmed bli komplicerad. Genom NetAcuity som är Digital Elements IP Intelligence-lösning kan Discovery identifiera tittarnas exakta geografiska plats och tillåta åtko

Cobra Biologics tilldelas Queen’s Award for Enterprise in International Trade21.4.2018 08:00Pressmeddelande

Cobra Biologics (”Cobra”) är en internationellt ledande organisation för kontraktsutveckling och tillverkning som i dag offentliggör att företaget har tilldelats Queen’s Award 2018 for Enterprise, i kategorin internationell handel. Detta prestigefyllda pris är ett erkännande av Cobras kommersiella framgångar som tjänsteleverantör till företagets globala kundbas. Queen’s Awards har sedan 52 år tillbaka uppmärksammat exceptionella brittiska företag. Nu när Cobra blir en del av denna tradition kommer företaget att närvara vid en mottagning på Buckingham Palace. Därefter kommer priset att överlämnas av en representant för Hennes Majestät Drottningen på Cobras anläggning i Storbritannien senare i år. Cobra har under 20 år arbetat inom life science med kontraktsutveckling och tillverkning av biofarmaceutiska produkter, från prekliniska och kliniska försök till kommersiell tillverkning. Företaget exporterar just nu 85 % av sina tjänster från anläggningarna i Storbritannien och Sverige. Cobras

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum