Business Wire

MyHeritage lanserar ny omfattande DNA-analys av etnisk härkomst

Dela

MyHeritage, den ledande globala destinationen för släktforskning och DNA-testning samt skaparna av den framgångsrika MyHeritage DNA-produkten, tillkännagav idag lanseringen av sin nya och förbättrade etnicitetsuppskattning. Den nya analysen, som utvecklats av företagets vetenskapsteam, ger MyHeritage DNA-kunder en procentbaserad uppskattning av deras etniska ursprung som täcker 42 etniska regioner, många tillgängliga enbart på MyHeritage. Detta utgör den mest omfattande rapporten av sitt slag som finns tillgänglig på marknaden. Denna fascinerande rapport ger användarna en mycket bättre förståelse för vem de är och var deras förfäder kom ifrån. Etnicitetsuppskattningen presenteras i ett originellt och engagerande format, vilket gör det inte bara intressant men också roligt att titta på och dela.

Denna Smart News-version använder multimedia. Se den fulla versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20170606005906/sv/

MyHeritage lanserar ny omfattande DNA-analys av etnisk härkomst (Foto: Business Wire)

MyHeritage lanserar ny omfattande DNA-analys av etnisk härkomst (Foto: Business Wire)

MyHeritage särskiljer sig från andra ledande aktörer i branschen genom att låta användare som redan har testat sitt DNA med en annan tjänst att ladda upp sina data till MyHeritage gratis. Dessa användare får DNA Matches gratis för att kunna hitta släktingar utifrån delat DNA. Från och med den här veckan får användare som redan har laddat upp sina DNA-data till MyHeritage, eller som laddar upp inom de närmaste månaderna, den nya etnicitetsuppskattningen gratis. Den här förmånen erbjuds inte av något annat större DNA-företag.

Genom utvecklingen av den nya etnicitetsuppskattningen har antalet etniska regioner som omfattas av MyHeritage DNA ökat från 36 till 42. Detta var möjligt tack vare MyHeritages Founder Populations Project – ett av de största av sitt slag som någonsin har genomförts. För detta unika projekt har MyHeritage handplockat mer än 5 000 deltagare från sin 90 miljoner starka användargrupp, då deras släktträd konsekvent exemplifierar anor från samma region eller etnicitet i många generationer. Alla projektdeltagare fick gratis DNA-tester och gjorde det möjligt för MyHeritage att utveckla banbrytande etnicitetsmodeller utifrån genererade data. Tack vare denna analys har MyHeritage DNA blivit det enda procentbaserade DNA-testet för den breda marknaden som kan avslöja etniciteter från exempelvis Balkan, Baltikum, eskimå/inuit, Japan, Kenya, Sierra Leone, Somalia, fyra stora judiska grupper – etiopiska, jemenitiska, sefardiska från Nordafrika samt Mizrahiska från Iran och Irak – Amazonas, Peru och många andra. I vissa fall kan andra konkurrerande produkter identifiera och rapportera en aggregerad region (t.ex. italiensk och grekisk) medan MyHeritage har bättre upplösning och identifierar grekiska, italienska och sardiska etniciteter separat.

MyHeritages nya etnicitetsuppskattning ger användarna en fängslande upplevelse (visa exempel) med animering och, från och med denna vecka, även originalmusik som komponerats av MyHeritage. Var och en av de 42 etniciteterna har en distinkt melodi som är baserad på regionens kulturella särdrag. Detta gör rapporten rolig att titta på och dela på sociala medier.

MyHeritage DNA-användare Tiffany Bowden sade ”Jag är väldigt glad och mycket stolt över att upptäcka var jag kommer ifrån och genom mina DNA-etnicitetsresultat har jag nu bakgrunden som hjälper mig att förstå vem jag är som person”.

”DNA är framtiden för släktforskningsbranschen och vi är glada över att komma in i DNA-branschen med stark energi och nytt perspektiv” sade Gilad Japhet, grundare och vd för MyHeritage. ”Genom att tillvarata MyHeritages största tillgångar som är dess talangfulla, teknikfokuserade ingenjörsteam och det gigantiska internationellt varierande nätverk av släktträd som omfattar mer än 2,5 miljarder profiler skapade av våra användare samt vår omfattande etnicitetsuppskattning full av innovation. Vi har kunnat gräva djupare där andra hade ansett sitt arbete slutfört. Genom att presentera användarnas data på ett nytt fräscht sätt och låta dem ladda upp sina DNA-data gratis kommer våra användare bli glada och de kan räkna med att vi fortsätter att utveckla innovationer inom DNA så att vi kan glädja dem med nya upptäckter om vilka de verkligen är.”

Dr. Yaniv Erlich, forskningschef på MyHeritage, sade ”För MyHeritages vetenskapsteam är denna stora uppdatering av vår etnicitetsuppskattning bara en aptitretare. Det finns mycket fantastiskt kvar att servera och användarna kan förbereda sig på en festmåltid! Vi har detaljerade planer på att öka noggrannheten, utvidga vårt Founder Populations Project vidare och förbättra upplösningen för etniciteter som är av stort intresse för våra användare från många olika ursprung. Vårt mål är att använda vetenskap för att främja allmänhetens bästa och tillhandahålla allmänheten med de bästa innovationerna från vårt vetenskapsteam.”

MyHeritage DNA-testet består av ett enkelt kindsvabb och tar mindre än två minuter att utföra, utan att behöva blod eller saliv. Provet skickas sedan till MyHeritage DNA-laboratorium för analys och användaren kan se resultaten på MyHeritages webbplats, ungefär fyra veckor senare.

MyHeritage stärkte sin position som global ledare inom släkthistoria när de lanserade MyHeritage DNA-kit i november 2016, som snabbt har blivit enormt populär sedan dess. Med företagets jättelika användargrupp på 90 miljoner över hela världen, mer än 7,7 miljarder historiska dokument, massiva användargenererad släktdatabas och tillgänglighet på 42 språk står MyHeritage DNA på en stabil grund. Företagets DNA-erbjudanden har för närvarande två huvudfunktioner: detaljerade etnicitetsrapporter som avslöjar användarens etniska och geografiska ursprung och DNA Matches för att hitta släktingar utifrån delat DNA. Under de senaste månaderna har människor framgångsrikt använt MyHeritage DNA för att återförenas med förlorade familjemedlemmar.

MyHeritage DNA-kit finns till ett överkomligt pris på 79 $ + frakt. Beställ MyHeritage DNA eller ladda upp DNA-data gratis.

Om MyHeritage
MyHeritage är den ledande globala destinationen för släktforskning och DNA-testning. Med framåttänkande teknik omvandlar MyHeritage familjeforskning till en aktivitet som är tillgänglig och omedelbart givande. Vår globala användargrupp har tillgång till ett massivt bibliotek av historiska dokument, den mest internationella och diversifierade samlingen släktträd och banbrytande sök- och matchningsteknik. MyHeritage DNA lanserades i november 2016 och är ett tekniskt avancerat, prisvärt DNA-test som avslöjar etniskt ursprung och tidigare okända släktingar. Med förtroende från miljontals familjer erbjuder MyHeritage ett enkelt sätt att hitta nya familjemedlemmar, upptäcka etniska ursprung och dela familjehistorier, förr och nu, och bevara dem för kommande generationer. MyHeritage är tillgängligt på 42 språk. www.myheritage.se

Contact information

MyHeritage
Aaron Godfrey
VP Marketing
Telefon: +1-347-5427902
E-post: aaron@myheritage.com

Om

Business Wire
Business Wire



Följ Business Wire

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Business Wire

Adnuntius utökar sina geotargeting-funktioner med Digital Elements IP-intelligence-lösning13.12.2018 09:02Pressmeddelande

Digital Element, den globala leverantören av IP-geolocationdata och tjänster, har idag tillkännagivit att, Adnuntius, en plattform som är specialiserad på onlineannonsering- och marknadsföring, valt sin NetAcuity PulseTM för att förbättra inriktningskapaciteten för sina globala publishing- och marknadsföringskunder Adnuntius erbjuder en helhetslösning för dataanvändning, inköp och försäljning av programmering och effektiva annonstjänster till internationella kunder. Genom att distribuera Digital Elements NetAcuity Pulse IP-intelligence kommer Adnuntius att uppnå den högsta nivån av geotargeting som är tillgänglig för sina kunder, ända ner till en hyper-lokal postnummernivå. Identifieringen av anslutningstyp och hastighet, mobiloperatör och internetleverantör hjälper också Adnuntius kunder att effektivt bygga mycket exakta inriktningsprofiler. "Vi gör det möjligt för utgivare och marknadsförare att nå rätt publik med rätt annons i rätt sammanhang," kommenterade Stian Remaad, VD och medg

Efter en PC-lansering 2017 som slog alla rekord får nu PC-världen tillgång till Destiny 2 utan kostnad8.11.2018 06:21Pressmeddelande

Sedan lanseringen 2017 har Destiny 2 lockat stora skaror av hängivna fans och har uppskattats av miljontals spelare världen över. Nu kommer fangruppen att utökas, då nya Guardians utan kostnad kan ansluta sig till Destiny 2 och dess värld i november. För att fira ett helt år på PC meddelar Bungie och Activision, i samarbete med Blizzard Entertainment, att från den 2 november till den 18 november kommer alla på Blizzards spelplattform Battle.net som inte redan har köpt Destiny 2 - eller nya medlemmar som ansluter sig till Battle.net - kunna ladda ner spelet som en kostnadsfri gåva. Destiny 2 kommer att vara tillgängligt på Battle.net-appen utan kostnad under drygt två veckor i november och spelare kan ladda ner spelet när de har gjort anspråk på gåvan*. Nya Battle.net-konton som har skapats efter kl. 20:00 CET den 2 november 2018 kommer att behöva aktivera Blizzard SMS Protect innan de gör anspråk på sin spellicens. Destiny 2 kan hämtas på https://account.blizzard.com/gifts/. För att fi

Iconex tillkännager slutligt avtal om att förvärva Schades och R+S6.11.2018 06:30Pressmeddelande

Iconex™, den ledande lågkostnadstillverkaren av lösningar för kvitton och differentierade etiketter, tillkännagav i dag undertecknandet av ett slutligt avtal om att förvärva Schades och R+S från Hansol Paper. I och med transaktionen kommer Iconex, som redan är marknadsledande i Nordamerika, även att bli marknadsledande i Europa. Schades har sitt huvudkvarter i danska Skive och konverterar termopapper åt sina kunder, däribland kvittopappersrullar till kassaapparater och självhäftande etiketter. De har en marknadsledande ställning i Europa med en unik kundbas som innefattar detaljhandel, kontorsmateriel, distributörer av livsmedel och andra varor samt logistik. R+S, som har sitt huvudkontor i tyska Sarstedt, konverterar och säljer termopapper för kvitto-, kupong- och biljettlösningar samt etiketter. Båda företagen införlivas i Iconex för att bilda ett integrerat europeiskt företag med oöverträffad branschspecifik och regional kunskap, expertis och kapacitet som kommer att gynna kunder, a

L&T Technology Services öppnar nytt ingenjörscenter i Göteborg31.10.2018 12:26Pressmeddelande

L&T Technology Services Limited (NSE: LTTS), ett ledande globalt företag inom renodlad ingenjörsservice, meddelar idag att de öppnar ett Digital Engineering Centre i Göteborg. Centret, som är beläget i Lindholm Science Park, kommer verka som ett nearshore-utvecklingscenter för LTTSs kunder i regionen och kommer tack vare sitt läge kunna erbjuda tätare support till företagets olika initiativ i regionen. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20181031005427/sv/ Official Opening of L&T Technology Services’ Digital Engineering Centre in Gothenburg (Photo: Business Wire) L&T Technology Services har i över 10 år varit den givna ingenjörspartnern för många av de största företagen i Norden och har varit med och utvecklat den senaste tekniken för industrigiganter som Volvo Cars, Scania och Vestas. För att ytterligare stärka sin position på den nordiska marknaden så expanderar LTTS sin lokala närvaro i Sverige för att

itslearning tecknar avtal för att stödja utbildning i Kina30.10.2018 09:00Pressmeddelande

Thomas Gunleiksrud, VP för International Sales hos itslearning säger: ”I samarbete med Traceboard är vi fast beslutna att hjälpa den kinesiska regeringen att nå framgång med den nuvarande femårsplanen för utbildning. Detta så att kinesiska barn till 2020 ska ha åtkomst till en plattform som tillåter dem att, med hjälp av teknologi, nå sin fulla potential och därigenom bli bättre rustade inför framtiden. Planen är att de två företagen tillsammans ska leverera en lärplattform till utbildningsinstitutioner i Kina. ”Med det här avtalet kommer vi att använda de bästa digitala undervisnings- och inlärningsmetoderna från västvärlden och arbeta med Traceboard för att erbjuda en lösning i världsklass som syftar till att förbättra utbildningen. Detta betyder mycket för oss”, säger Gunleiksrud. itslearning har idag sju miljoner aktiva användare. Partnerskapet erbjuder en möjlighet att fördubbla antalet användare under de närmaste åren. Traceboard levererar redan digitala inlärningsprodukter i fle

MyHeritage har utnämnts till huvudsponsor för Eurovision Song Contest 201928.9.2018 13:20Pressmeddelande

MyHeritage, det ledande globala familjehistorie- och DNA-företaget, har idag utnämnts av European Broadcasting Union (EBU) till huvudsponsor av Eurovision Song Contest 2019. Som evenemangets huvudsponsor har MyHeritage fått omfattande global evenemangs-, media- och digitala rättigheter för den kommande sångtävlingen, som kommer att hållas i Tel Aviv. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20180928005296/sv/ MyHeritages tjänster gör det enkelt för alla, överallt, att göra en fascinerande resa för att upptäcka sina rötter. Genom MyHeritage DNA-test, den integrerade släktträdsplattformen och samlingar på 9 miljarder historiska dokument, gör MyHeritage det möjligt för miljoner människor att upptäcka sin familjs förflutna och lära sig hur de passar in i den globala mänskliga mosaiken. Detta partnerskap med Eurovisionens sångtävling kommer kort tid efter att MyHeritage har blivit den mest populära familjehistoriska

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum