Nära varannan handlare spår vikande försäljning i sommar
Midsommar är fortsatt en viktig högtid för handeln och särskilt viktig är den för dagligvaruhandeln, där drygt 7 av 10 handlare uppger att midsommar är en viktig period för försäljningen. Traditionens makt är stark och Svensk Handel prognosticerar att merförsäljningen inom dagligvaruhandeln under midsommarveckan förväntas uppgå till drygt 1,2 miljarder kronor.
Men det tuffa ekonomiska läget som slår hårt mot handeln tar ingen semester, vilket handlarna vittnar om. Trenden är tydlig i alla delar av handeln, men särskilt utsatt är sällanköpshandeln, där 44 procent tror på en minskad sommarförsäljning jämfört med föregående år.
- Midsommar och sommaren är viktiga månader för handeln. Folk går på semester och turistflödena ökar. Trots detta märker vi nu av att optimismen inte är lika stor som förra sommaren, vilket givetvis är illavarslande och talande. För handeln är lågkonjunkturen redan här, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Färre sommarjobb inom handeln
Många människor runt om i landet får sitt första jobb genom ett sommarjobb i handeln. Även i år är branschen en attraktiv arbetsgivare och Svensk Handel uppskattar att drygt 14 000 extra arbetstillfällen tillkommer under sommarmånaderna. Det är dock 2 000 färre än föregående år, vilket kan tillskrivas handelns ansträngda läge, men också nyligen fattade politiska beslut.
- Vi gläds givetvis åt att handeln fortsätter vara en attraktiv arbetsgivare och för många ett första möte med arbetslivet. Vi är övertygade om att många handlare säkerligen hade velat rekrytera fler under sommaren, men givet det ekonomiska läget är det en kalkyl som tyvärr inte går ihop säger Maria Mikkonen och fortsätter:
Vi är fortsatt kritiska till att regeringen gör det svårare för företag att anställa unga människor. Att höja arbetsgivaravgifterna i utmanande tider likt dessa slår hårt mot såväl handeln som de människor som tvingas stå utanför arbetsmarknaden. Här behöver regeringen tänka om.
Sill och glass står högst upp på inköpslistan inför midsommar
Här är produkterna med störst försäljningsökning i kronor under midsommarveckan, jämfört med en genomsnittlig vecka.
- Konserverad fisk & skaldjur: + 79 miljoner kronor
- Glass: + 63 miljoner kronor
- Konsumentpackat kött: + 58 miljoner kronor
- Färsk fisk & skaldjur: + 53 miljoner kronor
- Gräddprodukter: + 40 miljoner kronor
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Svensk Handel presenterar vinnarna av Retail Awards 2024!2.10.2024 22:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vid en festlig helkväll på Berns samlades handelsbranschen för att hylla de starkast lysande stjärnorna i branschen. Lindex tog hem en dubbelseger och bland vinnarna fanns även Lager 157, Normal och Klättermusen.
Ny prognos: Second hand väntas omsätta 50 miljarder2.10.2024 06:30:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand kommer att växa explosionsartat de närmsta tio åren. Enligt Svensk Handels rapport ”Läget i handeln” väntas köpen av begagnade varor växa med hela 11 procent per år och omsätta 50 miljarder kronor år 2034.
Handelsföretagen anar ett ljus i tunneln1.10.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Låg inflation och räntesänkningar påverkade handlarnas syn på framtiden. Svensk Handels Handelsbarometer visar att svenska handlare såg något mer ljust på kommande tre månader i september.
Second hand omsatte 1,3 miljarder i augusti30.9.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand-försäljningen minskade något i augusti. Pre Loved-indikatorn för augusti månad visar att försäljningen av second hand-produkter minskade, vilket tyder på att det generella säsongsmönstret inom sällanköpshandeln följs.
Svensk Handel kommenterar räntebeskedet - ”Takten behöver öka”25.9.2024 09:36:43 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handel ser positivt på att Riksbanken fortsätter att sänka styrräntan, men varnar för att en allt för passiv räntesänkningstakt riskerar att slå hårt mot en bransch där varsel och konkurser ökar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum