IKEA

Nästa steg i IKEAs matstrategi - sänker priset på våra vegetariska alternativ 

Dela

Varje år serverar vi miljontals portioner i restaurangerna på våra IKEA varuhus runt om i Sverige. Utöver det väljer varje år miljoner svenskar att äta något litet i vår bistro eller köpa med sig något hem från vår matbutik. Allt fler väljer då ett växtbaserat alternativ. Därför sänker vi nu priset på vår vegetariska korv – allt i linje med vår strategi att växtbaserat ska ha ett lägre pris än alternativet med kött.

IKEA vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat - då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger de vegetariska rätterna i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör. Som ett led i det sänker IKEA nu priset på sin vegetariska korv.
IKEA vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat - då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger de vegetariska rätterna i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör. Som ett led i det sänker IKEA nu priset på sin vegetariska korv.

- Vår mission är att erbjuda god och bra mat till ett lågt pris. I det ingår att möta en ökad efterfrågan på växtbaserad mat, men även attaktivt driva utvecklingen mot mer vegetariskt för fler, säger Marcus Carlsson, Foodchef på IKEA Sverige.

IKEA fortsätter att arbeta för att fler ska ha råd att äta mer växtbaserad mat – en viktig parameter är priset. Därför sänker vi nu priset på vår vegetariska korv i vår bistro från 10 till 5 kronor. Tidigare under sommaren sänkte vi priset på två populära produkter: våra plantbullar och den havrebaserade glassen som nu kostar 5 kronor. 

- Vi vill ge fler möjlighetatt välja mer växtbaserad mat - då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger våra vegetariska rätter i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör - från 29 kronor, förklarar Marcus Carlsson. 

Idag serverar IKEA ett brett utbud av rätter i restaurangen. Nära hälften av dem är vegetariska som plantbullar, grönsaksbullar och örtig lasagne. Utöver det serverar IKEA även olika barnmenyer. De flesta av dessa är vegetariska som plantbullar, grönsaksbullar och pannkakor. 

- IKEA har satt ett tydligt och tufft mål att senast år 2030 vara cirkulärt och klimatpositivt. Därför arbetar vi ständigt med att minska vår påverkan på vår planet, och ambitionen att öka mängden växtbaserad mat är en del i detta arbete, säger Marcus Carlsson.  

Som en led i strategin höjer vi priset på en vanlig kokt korv med bröd från 5 till 7 kronor – allt i linje med strategin att växtbaserat ska ha ett lägre pris än alternativet med kött 

 

 

Bilder

IKEA vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat - då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger de vegetariska rätterna i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör. Som ett led i det sänker IKEA nu priset på sin vegetariska korv.
IKEA vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat - då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger de vegetariska rätterna i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör. Som ett led i det sänker IKEA nu priset på sin vegetariska korv.
Ladda ned bild
IKEA vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat - då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger de vegetariska rätterna i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör. Som ett led i det sänker IKEA nu priset på sin vegetariska korv.
IKEA vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat - då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger de vegetariska rätterna i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör. Som ett led i det sänker IKEA nu priset på sin vegetariska korv.
Ladda ned bild
IKEA vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat - då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger de vegetariska rätterna i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör. Som ett led i det sänker IKEA nu priset på sin vegetariska korv.
IKEA vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat - då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger de vegetariska rätterna i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör. Som ett led i det sänker IKEA nu priset på sin vegetariska korv.
Ladda ned bild
IKEA vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat - då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger de vegetariska rätterna i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör. Som ett led i det sänker IKEA nu priset på sin vegetariska korv.
IKEA vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat - då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger de vegetariska rätterna i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör. Som ett led i det sänker IKEA nu priset på sin vegetariska korv.
Ladda ned bild
IKEA vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat - då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger de vegetariska rätterna i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör. Som ett led i det sänker IKEA nu priset på sin vegetariska korv.
IKEA vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat - då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger de vegetariska rätterna i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör. Som ett led i det sänker IKEA nu priset på sin vegetariska korv.
Ladda ned bild
IKEA vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat - då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger de vegetariska rätterna i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör. Som ett led i det sänker IKEA nu priset på sin vegetariska korv.
IKEA vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat - då spelar givetvis priset en avgörande roll. Därför ligger de vegetariska rätterna i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör. Som ett led i det sänker IKEA nu priset på sin vegetariska korv.
Ladda ned bild
Marcus Carlsson, Foodchef på IKEA Sverige.
Marcus Carlsson, Foodchef på IKEA Sverige.
Ladda ned bild

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, ett antal planeringsstudios som till exempel IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2021. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA når rekordförsäljning i Sverige – antal besök i varuhusen ökar kraftigt    13.10.2022 13:00:12 CEST | Pressmeddelande

IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2022* uppgick till omkring 18 miljarder kronor – med drygt 65 miljoner över förra årets nivå når bolaget därmed sin högsta försäljning någonsin. Detta under ett år som präglats av pandemirestriktioner, globala logistikproblem och inflation. Med nya butiksformat, flexibla serviceerbjudanden både off- och online samt god tillgång på produkter har IKEA lagt grunden för bättre tillgänglighet på kundernas villkor och framtida tillväxt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum