Nästan ingen kör sämre än medelföraren

If har bett 3 133 personer i Sverige med körkort att sätta betyg på sig själva som bilförare. Männen toppar resultatet med ett medelbetyg på 3.88. Kvinnorna ger sig själva 3.67 i medelbetyg. Var femte förare (21 procent) ger sig själva en femma i bilkörning medan var tredje (34 procent) ser sig som en medelmåtta bakom ratten. Tre procent anser sig vara sämre än medel och en procent tycker själva att de är en mycket dålig bilförare.
- Det finns klara risker med att inte inse sina begränsningar som bilförare. Lite självinsikt skulle kanske inte skada på vissa håll, säger Caroline Uliana, informationschef på If.
Höginkomsttagare har betydligt större självförtroende bakom ratten än de med lägre inkomster. Av de som tjänar över 700 000 kronor om året ger 72 procent sig själva en 4 eller 5 i betyg på en femgradig betygsskala. Motsvarande siffra bland de som tjänar under 300 000 kronor per år är 55 procent.
Nära tre av fyra män ger sig själva en 4 eller 5 som bilförare. Endast 27 procent av männen anser att de kör som en medelmåtta och ger sig själv betyget tre. Bland kvinnorna ger störst andel - 42 procent - sig själv en trea i betyg. 19 procent ger sig själva högsta betyg.
- Rent objektivt borde kvinnor ge sig själva lite bättre betyg än män, då de är inblandade i färre trafikincidenter. Omfattande studier visar att även om hänsyn tas till körsträcka, bilmodell och region kvarstår stora riskskillnader mellan könen, säger Caroline Uliana.
Län Medelbetyg Andel 5:or
1. Västmanland 3.97 33%
2. Västernorrland 3.93 30%
3. Jämtland 3.92 26%
4. Kalmar 3.91 27%
5. Norrbotten 3.9 24%
6. Halland 3.84 25%
7. Jönköping 3.82 21%
8. Östergötland 3.82 28%
9. Dalarna 3.81 23%
10. Gävleborg 3.81 23%
11. Skåne 3.81 25%
12. Uppsala 3.8 23%
13. Västra Götaland 3.77 20%
14. Södermanland 3.77 23%
15. Värmland 3.75 22%
16. Blekinge 3.74 18%
17. Västerbotten 3.73 18%
18. Kronoberg 3.72 18%
19. Stockholm 3,7 16%
20. Örebro 3.56 20%
Undersökningen gjordes av YouGov på uppdrag av If 10-28 maj 2017. 3 133 personer med körkort tillfrågades om hur man anser sig vara som bilförare.
| Hur anser du själv att du är som bilförare? | Totalt | Kvinna | Man |
| Mycket dålig [1] | 1% | 1% | 1% |
| Sämre än medel [2] | 3% | 3% | 3% |
| Medelmåttig [3] | 34% | 42% | 27% |
| Över medel [4] | 40% | 35% | 45% |
| Mycket bra [5] | 21% | 19% | 24% |
| Medelvärde | 3,78 | 3,67 | 3,88 |
För mer information om If följ oss på:
Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.
Nyckelord
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
Här är de vanligaste klimatriskerna för svenska villaägare6.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
If och Anticimex har besiktat över 9 000 svenska småhus – och mer än var femte villa har brister som medför klimatrisker. Här är de vanligaste riskerna.
If Helps a lot report Q3: Small businesses increasingly aware of rising risks5.11.2025 09:01:00 CET | Pressmeddelande
Growth momentum for Sampo Group continued in the third quarter, with high demand for If’s business insurance. In our latest edition of the If helps a lot report we see a trend that reflects a changing business climate, where companies face increased risks and growing concern about long-term sick leave – particularly among small business owners.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

