Naturskyddsföreningen: Äntligen reformeras reseavdraget

Naturskyddsföreningen välkomnar regeringens förslag om ett reformerat reseavdrag. Förslaget är bättre för klimatet och mer rättvist. Reseavdraget har länge varit en av Sveriges största klimatskadliga subventioner där staten går miste om närmare sex miljarder kronor i skatteintäkter varje år.

– Vi är mycket glada över att regeringen äntligen kommit med ett konstruktivt förslag om att reformera reseavdraget. Idag gynnar avdraget till stor del bilåkande i storstäder, vilket motverkar den nödvändiga klimatomställningen, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Regeringens förslag till nytt reseavdrag behandlar alla transportslag likvärdigt vid arbetsresor, vilket uppmuntrar fler som kan att åka med kollektivtrafiken i stället för att åka bil.

Nuvarande reseavdrag gynnar främst män och höginkomsttagare som får de största summorna i avdrag, och många bor i storstäder. Naturskyddsföreningen välkomnar regeringens förslag om att avdraget ska omvandlas till en skattereduktion och riktas till arbetspendling utanför storstäderna, och att det blir likvärdigt för både hög- och låginkomsttagare. Förslaget ger stora miljövinster och är dessutom mer rättvist utformat.

Naturskyddsföreningen har i nästan 30 år, sedan 1993, arbetat för att reformera reseavdragen för resor till och från arbetet. Reseavdraget är en av Sveriges största klimatskadliga subventioner med ett skattebortfall på närmare sex miljarder kronor årligen. Reseavdraget har hittills gynnat bilåkande, många gånger i storstäder, vilket bidrar till utsläpp av koldioxid och annan miljöpåverkan. Enligt Naturskyddsföreningen vore dock det bästa för miljön att helt ta bort denna subvention till bilåkande.

– Regeringen har kommit med ett konstruktivt förslag med många fördelar. Nu vilar ett ansvar på de partier som tidigare sagt att de vill reformera reseavdraget att ge sitt stöd när förslaget når riksdagen, säger Johanna Sandahl.

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder25.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

Regeringens skogsproposition löser inte naturkrisen i skogen15.11.2021 14:21:47 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen anser att regeringens nya proposition om skogen inte löser de problem som finns i det svenska skogsbruket. Föreningen är också kritisk till förslaget att områdesskyddet i skogen i huvudsak ska utgå från frivillighet, vilket kan leda till att områden med höga skyddsvärden inte skyddas. Men det finns också några ljuspunkter, som exempelvis flera ersättningsmodeller till markägare. Det som nu krävs är en ny politik och lagstiftning för skogen.

Hälften av svenskarna positiva till fossilförbud till 2030 – men bara ett parti10.11.2021 11:52:11 CET | Pressmeddelande

Hälften av svenska folket är positiva till ett förbud av fossila bränslen till 2030, enligt en ny Sifo-undersökning. Men politikerna har en annan inställning. Bara ett riksdagsparti av åtta ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om förbud. Det blev tydligt på Naturskyddsföreningens pressträff för klimatet, där samtliga riksdagspartier även svarat på frågan om vilka konkreta förslag partierna har för hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5 gradersmål.

PÅMINNELSE: Pressträff för klimatet den 10 november – Så vill politikerna minska koldioxidutsläppen9.11.2021 10:51:02 CET | Pressmeddelande

I morgon onsdag den 10 november är det dags för Naturskyddsföreningens fjärde pressträff om klimatkrisen. På träffen deltar klimatpolitiska talespersoner från riksdagspartierna, som kommer att få svara på hur de ska bidra till att stoppa krisen. Deras svar kommenteras av experter på plats. På träffen kommer också generalsekreterare Karin Lexén att uppdatera oss på läget i klimatförhandlingarna i COP26 – direkt från Glasgow.