Naturskyddsföreningen kommenterar: Fossila bränslen måste förbjudas 2030

Vi kan inte vänta till år 2040 med att fasa ut fossila bränslen om vi ska klara Parisavtalets klimatmål. Det skriver Naturskyddsföreningen i en kommentar till utredningen om utfasning av fossila drivmedel och förbudet mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar som presenteras idag. Förbudet mot försäljning av nya fossila bilar måste också genomföras till 2030.

– Klimatkrisen är vår tids ödesfråga. Att förbjuda fossila bränslen och försäljning av nya fossilbilar är ett måste om vi ska klara våra klimatmål, och det måste ske snart, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen välkomnar att utredningen visar att det krävs tydliga politiska beslut för att nå framtida klimatmål. Det är också bra att ett datum föreslås för när fossila bränslen ska vara helt utfasade. Dock är år 2040 alldeles för sent. Dessutom måste utfasningen av de fossila bränslena formuleras som ett förbud för att helt försvinna från marknaden, enligt Naturskyddsföreningen.

De fyra partierna gick i januariavtalet ut med att nybilsförsäljningen av fossila bilar skulle förbjudas till 2030, och nu när utredningen är slutförd är det dags för politikerna att gå till handling. Naturskyddsföreningen anser att det både är möjligt och nödvändigt att införa ett nationellt förbud mot nyförsäljning av fossila bilar till 2030 istället för att invänta ett EU-förbud.

– En rad andra länder har föreslagit datum för stopp av nya fossila bilar. Exempelvis har Norge satt datum till 2025 och Nederländerna och Irland till 2030. Även Volvo cars välkomnar ett förbud. Sverige borde inte vara sämre, säger David Kihlberg, klimatchef på Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen välkomnar att effektivisering av transporter, alltså mindre bilism, lyfts upp i utredningen, och att elektrifiering inom transportsektorn är huvudspår. Biobränslen ska endast användas där alternativ saknas.

Naturskyddsföreningen om budgeten: Rätt att göra rätt, men sluta också att göra fel20.9.2021 11:39:22 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen har granskat regeringens budget. Föreningen välkomnar att miljöbudgeten har förstärkts kraftigt med 55 procent jämfört med mandatperiodens första budget av M och KD, så att den uppgår till 22 miljarder per år. Ökade satsningar på klimatomställning och skydd av värdefull natur är helt nödvändiga i en tid av akut klimat- och naturkris. För att minska utsläppen räcker det emellertid inte att göra rätt, utan regeringen måste också sluta göra fel och slopa statligt stöd till verksamheter som direkt motarbetar klimatmålen. Fyra klimatskadliga subventioner, motsvarande 11 miljarder kronor, måste snarast avvecklas, kräver Naturskyddsföreningen.

Pressinbjudan, Världsvattenveckan: Navigating multiple crises. Between adaptation and mitigation.23.8.2021 12:17:18 CEST | Pressmeddelande

Idag startar Världsvattenveckan, världens största globala konferens om vattenfrågor, som arrangeras av SIWI. Naturskyddsföreningen är medarrangör till ett seminarium om vilka åtgärder inom vattenområdet som krävs för att hantera den akuta klimatkrisen, samtidigt som vi bygger upp våra samhällen efter coronapandemin. Seminariet har ett särskilt fokus på att finna synergier mellan åtgärder för utsläppsminskningar och anpassningsåtgärder, exempelvis naturbaserade lösningar. Deltagare är Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén, Sveriges miljöminister Per Bolund och en rad andra intressanta internationella röster.