Naturskyddsföreningen om COP26: Viktiga men otillräckliga framsteg

FN:s klimattoppmöte COP26 i Glasgow som avslutats i dag resulterade i flera viktiga framsteg. Nu måste världens länder gå från ord till handling, för att kunna begränsa uppvärmningen och de värsta effekterna av klimatförändringarna.

– Jag reste till Glasgow i hopp om att världens ledare skulle visa att de tar vetenskapens varningar och allmänhetens oro på allvar. Det är glädjande att länderna lyckades komma överens, men trots viktiga framsteg är Glasgowpakten fortfarande inte ett tillräckligt kraftfullt svar på klimatkrisen, säger Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

Budskapet i FN:s senaste klimatrapport är kristallklart: Läget för klimatet är akut och människan är ansvarig. Klimatförändringarna måste behandlas som ett direkt hot mot livet på jorden. Under veckan kom en analys från Climate Action Tracker som visade att utsläppen kommer vara dubbelt så stora år 2030 än vad som är förenligt med 1,5-gradersmålet – inklusive de löften som hade getts i Glasgow.

– Det är positivt att det finns besked om att infria tidigare löften om klimatfinansiering, men vi hade velat se löften också om att skala upp mer. De allra fattigaste länderna behöver också mer stöd för att anpassa sig till klimatförändringar och för de skador som redan har uppstått – länder som i många fall har bidragit minst till utsläppen, men drabbas värst av klimatkrisen, säger Karin Lexén.

Naturskyddsföreningen önskade se beslut på klimattoppmötet som innebär att länderna lovar att höja sina ambitioner, att de ska rapportera sina åtgärder transparent och utan kryphål, att löften om klimatfinansiering infrias, samt att fasa ut fossila subventioner. I Glasgow kom länderna överens om hur rapporteringen ska se, något som har förhandlats under många år, och för första gången nämns kol och fossila subventioner.

– Något som är mycket viktigt är att länderna ska återkomma redan om ett år med skärpta klimatplaner. Många har visat mer vilja än tidigare, och nu är det dags att åka hem och omsätta det i handling. Naturskyddsföreningen vill till exempel se ett fossilförbud i Sverige till år 2030, vilket skulle kunna minska våra utsläpp med 75 procent och vara ett bra sätt att visa att vi tar krisen på allvar, säger Karin Lexén.

Läs Naturskyddsföreningens positionspapper om COP26 här.

Presskontakt i Glasgow: Hanna Berheim Brudin, kommunikationschef, 070-726 65 40, hanna.berheimbrudin@naturskyddsforeningen.se.
Presskontakt i Sverige: Anna Havula, 070-870 37 00, anna.havula@naturskyddsforeningen.se.

Fakta: FN:s klimattoppmöte i Glasgow 2021
Klimattoppmötet COP26 hölls i Glasgow 31 oktober–12 november 2021 och fortsatte på övertid. Mötet var det tjugosjätte under FN:s klimatkonvention och skulle egentligen ha hållits 2020, men blev uppskjutet på grund av pandemin. Mötet har kallats vår tids viktigaste klimatmöte och på agendan stod bland annat att förhandla klart reglerna för hur Parisavtalet ska genomföras.

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder25.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

Regeringens skogsproposition löser inte naturkrisen i skogen15.11.2021 14:21:47 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen anser att regeringens nya proposition om skogen inte löser de problem som finns i det svenska skogsbruket. Föreningen är också kritisk till förslaget att områdesskyddet i skogen i huvudsak ska utgå från frivillighet, vilket kan leda till att områden med höga skyddsvärden inte skyddas. Men det finns också några ljuspunkter, som exempelvis flera ersättningsmodeller till markägare. Det som nu krävs är en ny politik och lagstiftning för skogen.

Hälften av svenskarna positiva till fossilförbud till 2030 – men bara ett parti10.11.2021 11:52:11 CET | Pressmeddelande

Hälften av svenska folket är positiva till ett förbud av fossila bränslen till 2030, enligt en ny Sifo-undersökning. Men politikerna har en annan inställning. Bara ett riksdagsparti av åtta ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om förbud. Det blev tydligt på Naturskyddsföreningens pressträff för klimatet, där samtliga riksdagspartier även svarat på frågan om vilka konkreta förslag partierna har för hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5 gradersmål.

PÅMINNELSE: Pressträff för klimatet den 10 november – Så vill politikerna minska koldioxidutsläppen9.11.2021 10:51:02 CET | Pressmeddelande

I morgon onsdag den 10 november är det dags för Naturskyddsföreningens fjärde pressträff om klimatkrisen. På träffen deltar klimatpolitiska talespersoner från riksdagspartierna, som kommer att få svara på hur de ska bidra till att stoppa krisen. Deras svar kommenteras av experter på plats. På träffen kommer också generalsekreterare Karin Lexén att uppdatera oss på läget i klimatförhandlingarna i COP26 – direkt från Glasgow.