Naturskyddsföreningen på plats på FN:s klimattoppmöte COP26

FN:s klimattoppmöte i Glasgow är ett helt avgörande möte för att världen ska ha en chans att begränsa de värsta effekterna av klimatförändringarna. Naturskyddsföreningen kommer att vara på plats och kan ge direktrapporter till media. Här kan du ta del av Naturskyddsföreningens positionspapper med de frågor föreningen kommer att driva och bevaka under mötet, och i efterhand se den pressträff som hölls om klimattoppmötet tidigare idag.

Budskapet i FN:s senaste klimatrapport är kristallklart – läget för klimatet är akut och människan är ansvarig. Klimatförändringarna måste behandlas som ett direkt hot mot livet på jorden.

– Min förväntan och förhoppning är att världens ledare lyckas leverera ett kraftfullt svar på klimatkrisen, så att vi kan undvika de värsta effekterna av klimatförändringarna. Sverige och EU måste driva på för att klimattoppmötet ska resultera i beslut som innebär att länderna skärper sina klimatplaner. Det är helt nödvändigt för att vi ska ha en chans att begränsa temperaturhöjningen till 1,5 grader, säger Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

– Jag hoppas också på konkreta åtaganden kring klimatfinansiering, att löftet från klimattoppmötet i Köpenhamn om 100 miljarder dollar per år efter 2020 ska infrias, och att dessa pengar verkligen kommer de allra fattigaste länderna till del. Jag kommer också hålla ögonen på att toppmötet tar hänsyn till att klimatkrisen och krisen för biologisk mångfald hänger ihop, säger Karin Lexén.

Följande personer från Naturskyddsföreningen kommer att vara på plats vid klimattoppmötet:

Karin Lexén, generalsekreterare, på plats 8–13 november.
Ulrik Westman, policychef på internationella avdelningen, på plats 3–9 november.

Presskontakt på plats i Glasgow: Hanna Berheim Brudin, kommunikationschef, på plats 8–13 november. 070-726 65 40, hanna.berheimbrudin@naturskyddsforeningen.se.
Presskontakt i Sverige: Anna Havula, 070-870 37 00, anna.havula@naturskyddsforeningen.se.

Läs Naturskyddsföreningens positionspapper om COP26 här.

Se Naturskyddsföreningens pressträff "Vad står på spel vid FN:s klimattoppmöte" här.

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder25.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

Regeringens skogsproposition löser inte naturkrisen i skogen15.11.2021 14:21:47 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen anser att regeringens nya proposition om skogen inte löser de problem som finns i det svenska skogsbruket. Föreningen är också kritisk till förslaget att områdesskyddet i skogen i huvudsak ska utgå från frivillighet, vilket kan leda till att områden med höga skyddsvärden inte skyddas. Men det finns också några ljuspunkter, som exempelvis flera ersättningsmodeller till markägare. Det som nu krävs är en ny politik och lagstiftning för skogen.

Hälften av svenskarna positiva till fossilförbud till 2030 – men bara ett parti10.11.2021 11:52:11 CET | Pressmeddelande

Hälften av svenska folket är positiva till ett förbud av fossila bränslen till 2030, enligt en ny Sifo-undersökning. Men politikerna har en annan inställning. Bara ett riksdagsparti av åtta ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om förbud. Det blev tydligt på Naturskyddsföreningens pressträff för klimatet, där samtliga riksdagspartier även svarat på frågan om vilka konkreta förslag partierna har för hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5 gradersmål.