Naturskyddsföreningen riktar skarp kritik mot Skogsstyrelsen

Med anledning av den senaste veckornas rapportering i media om Skogsstyrelsen och dess ledning skickar Naturskyddsföreningen nu ett brev till näringsminister Ibrahim Baylan. Föreningen riktar skarp kritik mot att det skett en successiv nedmontering av naturvårdsarbetet på Skogsstyrelsen de senaste åren. Nu måste regeringen tillse att Skogsstyrelsens arbete präglas av transparens och integritet, kräver Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl.

De senaste veckorna har det varit en intensiv medierapportering om Skogsstyrelsen. Naturskyddsföreningen delar den bild som presenterats: att det har skett en successiv nedmontering av naturvårdsarbetet på Skogsstyrelsen. Startskottet var 2017, då Skogsstyrelsen satte stopp för inventering och registrering av nyckelbiotoper i nordvästra Sverige. Ett annat konkret exempel är myndighetens beslut 2020 om att sluta registrera nyckelbiotoper i samband med tillsyn, vilket har försvårat myndighetens eget uppföljningsarbete av miljömålet Levande skogar, där nyckelbiotoperna utgör en mycket viktig uppföljningsindikator.

– Vi har med oro noterat hur myndigheten tagit en rad beslut och presenterat förslag som inte bara undergräver myndighetens naturvårdsarbete, utan som även försvårar för markägare att planera sin skogsförvaltning och skötsel i områden där det kan finnas höga naturvärden och förekomster av skyddade arter, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen riktar också kritik mot att Skogsstyrelsen tycks ha anpassat delar av sitt myndighetsutövande för att till viss del lösa skogsnäringens utmaningar att leva upp till den frivilliga certifieringen, något som ligger utanför Skogsstyrelsens mandat.

– Regeringen måste omgående tillse att Skogsstyrelsens ledning utför sina arbetsuppgifter med en hög grad av transparens, integritet och etik. Vi anser också att regeringen har mycket goda skäl att föra över en rad av Skogsstyrelsens arbetsuppgifter på länsstyrelserna, säger Johanna Sandahl.

Bilaga: Naturskyddsföreningen brev till näringsminister Ibrahim Baylan.

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder25.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

Regeringens skogsproposition löser inte naturkrisen i skogen15.11.2021 14:21:47 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen anser att regeringens nya proposition om skogen inte löser de problem som finns i det svenska skogsbruket. Föreningen är också kritisk till förslaget att områdesskyddet i skogen i huvudsak ska utgå från frivillighet, vilket kan leda till att områden med höga skyddsvärden inte skyddas. Men det finns också några ljuspunkter, som exempelvis flera ersättningsmodeller till markägare. Det som nu krävs är en ny politik och lagstiftning för skogen.

Hälften av svenskarna positiva till fossilförbud till 2030 – men bara ett parti10.11.2021 11:52:11 CET | Pressmeddelande

Hälften av svenska folket är positiva till ett förbud av fossila bränslen till 2030, enligt en ny Sifo-undersökning. Men politikerna har en annan inställning. Bara ett riksdagsparti av åtta ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om förbud. Det blev tydligt på Naturskyddsföreningens pressträff för klimatet, där samtliga riksdagspartier även svarat på frågan om vilka konkreta förslag partierna har för hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5 gradersmål.

PÅMINNELSE: Pressträff för klimatet den 10 november – Så vill politikerna minska koldioxidutsläppen9.11.2021 10:51:02 CET | Pressmeddelande

I morgon onsdag den 10 november är det dags för Naturskyddsföreningens fjärde pressträff om klimatkrisen. På träffen deltar klimatpolitiska talespersoner från riksdagspartierna, som kommer att få svara på hur de ska bidra till att stoppa krisen. Deras svar kommenteras av experter på plats. På träffen kommer också generalsekreterare Karin Lexén att uppdatera oss på läget i klimatförhandlingarna i COP26 – direkt från Glasgow.