Naturskyddsföreningen tar Gállok-ärendet till domstol

Naturskyddsföreningen ansöker om rättsprövning av regeringens beslut om en gruva i Gállok (Kallak). Anledningen är bland annat att gruvan riskerar att medföra mycket negativ miljöpåverkan på stora mark- och vattenområden.

– Regeringens beslut om bearbetningskoncession för gruvan i Gállok är inte förenlig med miljöbalkens krav. Gruvan kommer att påverka stora naturvärden och göra ett omfattande intrång i oersättliga naturområden, vilket Naturskyddsföreningen inte kan acceptera, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Regeringen gav grönt ljus till fortsatt process kring gruvan i Gállok i mars i år. Men enligt Naturskyddsföreningen riskerar gruvverksamheten att medföra en mycket omfattande påverkan på stora mark- och vattenområden. Gruvan skulle också innebära risk för utsläpp av giftiga föroreningar och utsläpp från malmtransporterna. Samtidigt är det ett kortsiktigt projekt som medför oåterkalleliga skador. Dessutom anser Naturskyddsföreningen att den miljökonsekvensbeskrivning som lämnats in innehåller brister.

– Det här är ett principiellt viktigt ärende som kommer att ha stor påverkan på miljön. Att anlägga en gruva på den här platsen försämrar också möjligheten till arbetstillfällen inom både rennäring och turistnäringen, säger Karin Lexén på Naturskyddsföreningen.

Samebyn Jåhkågasska lämnade i förra veckan in en ansökan om rättsprövning till Högsta förvaltningsdomstolen. Samebyn anser att regeringens beslut strider mot grundlagen, men också mot internationell rätt. Gruvan kommer enligt samebyn leda till att renskötarna i Jåhkågasska tjiellde tvingas överge sin traditionella renskötsel, vilket får förödande konsekvenser för samebyn och för den samiska kulturen i området.

Naturskyddsföreningen har begärt anstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen med att lämna in en fullständig ansökan med motiveringar till slutet av september.

Det är Naturskyddsföreningens rikskansli samt Naturskyddsföreningen i Jokkmokk och Naturskyddsföreningen i Norrbottens län som står bakom ansökan om rättsprövning hos Högsta förvaltningsdomstolen.

Kontakt Naturskyddsföreningen i Jokkmokk: Caisa Isaksson 070–2365435, caisaisaksson@gmail.com

Minskade miljöanslag förvärrar naturkrisen: ”Riskfylld politik”31.1.2023 16:51:11 CET | Pressmeddelande

Naturvårdsverket har presenterat sin fördelning av budgeten för 2023 för skydd och skötsel av värdefull natur. Jämfört med 2022 minskar anslagen för skydd med 32 procent och för skötsel med 45 procent. Samtidigt slopas anslaget för att bekämpa invasiva arter helt. Under resten av mandatperioden kommer miljöanslagen att minska ännu mer, vilket Naturskyddsföreningen menar kommer att förvärra naturkrisen.

Många vinster med att inreda sitt hem med begagnat18.1.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Att inreda sin bostad innebär ofta många inköp av möbler och inredning, vilket kan vara en stor belastning på klimatet. Men genom att köpa begagnat blir klimatpåverkan mycket mindre. Exempelvis går det att köpa 24 begagnade fåtöljer eller 26 begagnade mattor för samma klimatpåverkan som en ny. Det visar rapporten ”Bästa bohaget” från Naturskyddsföreningen, där möbler och inredning för fyra olika rum har analyserats ur klimat- och resursperspektiv.