Naturskyddsföreningen tar Gállok-ärendet till domstol

Naturskyddsföreningen ansöker om rättsprövning av regeringens beslut om en gruva i Gállok (Kallak). Anledningen är bland annat att gruvan riskerar att medföra mycket negativ miljöpåverkan på stora mark- och vattenområden.

– Regeringens beslut om bearbetningskoncession för gruvan i Gállok är inte förenlig med miljöbalkens krav. Gruvan kommer att påverka stora naturvärden och göra ett omfattande intrång i oersättliga naturområden, vilket Naturskyddsföreningen inte kan acceptera, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Regeringen gav grönt ljus till fortsatt process kring gruvan i Gállok i mars i år. Men enligt Naturskyddsföreningen riskerar gruvverksamheten att medföra en mycket omfattande påverkan på stora mark- och vattenområden. Gruvan skulle också innebära risk för utsläpp av giftiga föroreningar och utsläpp från malmtransporterna. Samtidigt är det ett kortsiktigt projekt som medför oåterkalleliga skador. Dessutom anser Naturskyddsföreningen att den miljökonsekvensbeskrivning som lämnats in innehåller brister.

– Det här är ett principiellt viktigt ärende som kommer att ha stor påverkan på miljön. Att anlägga en gruva på den här platsen försämrar också möjligheten till arbetstillfällen inom både rennäring och turistnäringen, säger Karin Lexén på Naturskyddsföreningen.

Samebyn Jåhkågasska lämnade i förra veckan in en ansökan om rättsprövning till Högsta förvaltningsdomstolen. Samebyn anser att regeringens beslut strider mot grundlagen, men också mot internationell rätt. Gruvan kommer enligt samebyn leda till att renskötarna i Jåhkågasska tjiellde tvingas överge sin traditionella renskötsel, vilket får förödande konsekvenser för samebyn och för den samiska kulturen i området.

Naturskyddsföreningen har begärt anstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen med att lämna in en fullständig ansökan med motiveringar till slutet av september.

Det är Naturskyddsföreningens rikskansli samt Naturskyddsföreningen i Jokkmokk och Naturskyddsföreningen i Norrbottens län som står bakom ansökan om rättsprövning hos Högsta förvaltningsdomstolen.

Kontakt Naturskyddsföreningen i Jokkmokk: Caisa Isaksson 070–2365435, caisaisaksson@gmail.com

Naturskyddsföreningen på plats vid FN:s havskonferens23.6.2022 13:34:18 CEST | Pressmeddelande

Inför FN:s havskonferens i Lissabon 27 juni – 1 juli, som Naturskyddsföreningen närvarar på, kräver föreningen att mer görs för att uppnå de globala havsmiljömålen, inte minst målet om ett hållbart fiske. Sverige måste prioritera en omställning av fisket och främja utvecklingen av ett skonsamt, småskaligt fiske i Sverige, EU och resten av världen. Det kräver Naturskyddsföreningen i ett öppet brev till regeringen, som undertecknats av över 15 000 privatpersoner.

Naturskyddsföreningen besviken på Miljöprövningsutredningen15.6.2022 14:21:57 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart att miljöprövningen i Sverige inte behöver förenklas för att gynna den gröna omställningen. Men det stora problemet med evighetstillstånd för miljöfarlig verksamhet är inte löst. Naturskyddsföreningen är mycket besviken på Miljöprövningsutredningens förslag att gamla tillstånd ska omprövas först efter 40 år och att nya tillstånd som huvudregel inte ska tidsbegränsas. Och förslaget om ”Lex Cementa”, eller giltighetsförlängning som utredningen kallar det, är enligt föreningen ett starkt hot mot miljön.

Pressinbjudan: Vilka förutsättningar finns för miljöjournalistiken i norra Sverige och resten av Barentsregionen?15.6.2022 10:44:40 CEST | Pressinbjudan

Barentsregionen sträcker sig över norra Sverige, Norge, Finland och nordvästra Ryssland. Här finns goda förutsättningar för storföretag att investera i naturtillgångar som skog, malm och olja. Men vilka förutsättningar finns det för miljöjournalistiken att granska dessa storföretag, miljörisker och korruption i en tid när hot, hat och påtryckningar mot miljöjournalister ökar? Det diskuteras den 16 juni under ett seminarium som arrangeras av Naturskyddsföreningen och Sveriges Natur, i samband med att Reportrar utan gränser släpper en ny rapport. Välkomna!