Naturvetarna utmanar Sveriges fackförbund: Gör schyssta placeringar

Nu höjer Naturvetarna ribban och gör en extra insättning i fonder som investerar i socialt och miljömässigt hållbara projekt i utvecklingsländer. Samtidigt utmanar vi fler fackförbund att göra etiska placeringar av kapital.

Hittills har Naturvetarna placerat fem procent av sitt kapital i proaktiva etiska fonder.

– Nu höjer vi budet och överträffat vår egen målsättning. Med nuvarande ränteläge ger detta en avkastning som är jämförbar med andra placeringar. Därför var det ett lätt beslut för oss att höja insatsen, säger Andreas Englund, andre vice ordförande för Naturvetarna och ansvarig för förbundets etiska placeringar.

Att Naturvetarna väljer att göra etiska placeringar beror på att många medlemmar jobbar med frågor som handlar om hållbarhet. Många har också professioner med insikt i den här typen av frågor.

– Därför var det naturligt för oss att som första fackförbund ta det här steget. Nu hoppas vi att andra fackförbund antar utmaningen och placerar pengar i hållbara projekt, som förnybar energi, vattenrening och kooperativ för produktion av kaffe, bananer och kakao.

De tio största fackförbunden i Sverige har ett kapital som tillsammans uppgår till 20 miljarder kronor.

– Tänk om alla placerade fem procent av sitt kapital i etiska fonder. Det skulle ge en miljard kronor till fonder, vars kapital kan lånas ut till entreprenörer, varav runt 80 procent är kvinnor, som utvecklar hållbara projekt i utvecklingsländer.

Samarbetspartner för placeringarna är Oikocredit som är världens största finansiär av utvecklingsprojekt genom privatkapital.

I Almedalen deltar Naturvetarnas Andreas Englund på finansinstitutet Oikocredits och Ekobankens seminarium ”Klöver över – vad gör vi med dem?” för att diskutera hur social och ekologisk hållbarhet kan skapas genom förvaltning av kapital. Seminariet äger rum i dag torsdag 2/7 klockan 15.00 i Almedalen, Uppsala universitet, Campus Gotland, Cramérgatan 3, Visby. Mer information om seminariet här.

För mer information, kontakta Andreas Englund, telefon 070-317 66 05.