Naudio

Nazitysklands konststölder granskas i ny poddokumentär

Efter andra världskrigets slut hittar en specialstyrka en gigantisk konstskatt i en saltgruva i Österrike. Samlingen innehåller tusentals tavlor, skulpturer, antikviteter och verk av mästare som Rembrandt, Rubens och Michelangelo. Det här är början på avslöjandet av den största konstkuppen som någonsin genomförts. Och det är också här dokumentärserien “Plundrarna” inleds.

Plundrarna är berättelsen om den utstuderade kulturella förintelse som pågick i skuggan av massmorden och bomberna under andra världskriget. Det är också en kartläggning av nazisternas ofattbart stora plundring av konst och om vikten av upprättelse för de efterlevande. Dokumentären är baserad på författaren Anders Rydells bok med samma namn som 2014 nominerades till Augustpriset och av många anses vara ett av de främsta verken i beskrivningen av nazisternas konststölder.

För trots att konstsamlingen inne i de fuktiga bergrummen sannolikt är den största och mest värdefulla konstsamlingen som någonsin funnits samlad på en plats är fyndet bara toppen av ett isberg. Det ska visa sig att miljontals konstverk och antikviteter systematiskt och på Hitlers direkta direktiv plundrats och gömts av nazisterna under hela kriget. Fyndet i Österrike blir början på ett detektivarbete som pågår in i vår tid och vars spår leder hela vägen till Moderna museet i Stockholm.

Titel: Plundrarna
Längd: 86 minuter
Avsnitt: 3
Producent: Blenda Setterwall Klingert
Exekutiv producent: Marcus Morey-Halldin
Ljudmix: Gustav Sondén
Produktionsbolag: Soundtelling
Premiär: 4 april

Mark Malmström FastInnehållschef och ansvarig utgivareNaudio / Content

Kontakta mig för frågor om Naudios dokumentärer och övriga utbud.

Tel:+46 (0) 706 34 06 55mark@naudio.app

Anders Rydell, pressbild

Valhallavägen 66

Naudio är en poddplattform med dokumentärer som är spännande, underhållande och bildande.

Följ Naudio

Senaste pressmeddelandena från Naudio

Prisvinnande granskning blir podd på Naudio23.3.2022 07:11:00 CET | Pressmeddelande

Klockan är runt 10 en novembermorgon 2013 när polisen gör ett tillslag mot ett hemtjänstföretag i Södertälje. I en bil utanför sitter journalisten Mira Hjort Klingberg. Tillsammans med reportern Karl Martinsson ska hon avslöja ett systematiskt fusk som sträcker sig långt utanför länets gränser och som involverar grovt kriminella nätverk. Men allt börjar långt tidigare, år 2012, när Södertälje kommun gör en strategisk missbedömning.