Nexstim Abp: Transaktioner utförda av personer i ledande ställning, Niemistö

Företagsmeddelande, Helsingfors, 14.4.2022 kl. 14.30(EEST)

Nexstim Abp: Transaktioner utförda av personer i ledande ställning, Niemistö

Nexstim Abp (NXTMH:HEX, NXTMS:STO) (”Nexstim” eller ”bolaget”) meddelar av följande transaktioner utförda av personer i ledande ställning:

Den anmälningsskyldiga
Nam: Leena Niemistö
Befattning: Styrelseledamot/suppleant

Emittent: Nexstim Oyj
LEI: 743700S7ZI0LNMHZ6Y27
Anmälans karaktär: FÖRSTA ANMÄLAN
Referensnummer: 13299/7/8
____________________________________________

Transaktionens datum: 2022-04-13
Handelsplats: FIRST NORTH GROWTH MARKET FINLAND (FSME)
Typ av instrument: AKTIE
ISIN: FI4000506811
Transaktionens karaktär: MOTTAGANDE AV AKTIEBONUS ELLER AKTIEARVODE
(X) Transaktionen är kopplad till utförandet av ett aktieoptionsprogram

Detaljer om transaktionerna
(1): Volym: 1867 Enhetspris: 0 EUR

Aggregerad information om transaktionerna
(1): Volym: 1867 Medelpris: 0 EUR

____________________________________________

Transaktionens datum: 2021-06-14
Handelsplats: FIRST NORTH GROWTH MARKET FINLAND (FSME)
Typ av instrument: AKTIE
ISIN: FI4000506811
Transaktionens karaktär: MOTTAGANDE AV AKTIEBONUS ELLER AKTIEARVODE
(X) Transaktionen är kopplad till utförandet av ett aktieoptionsprogram

Detaljer om transaktionerna
(1): Volym: 12960 Enhetspris: 0 EUR

Aggregerad information om transaktionerna
(1): Volym: 12960 Medelpris: 0 EUR

För mer information gå in på bolagets webbplats på www.nexstim.com eller kontakta:

Mikko Karvinen, verkställande direktör
mikko.karvinen@nexstim.com

Erik Penser Bank AB (certified adviser)
certifiedadviser@penser.se

Om Nexstim Abp

Nexstim är ett finländskt tillväxtorienterat medicinteknikbolag som verkar på den globala marknaden. Vår mission är att möjliggöra individualiserad och effektiv diagnostik och behandling av svåra sjukdomar i hjärnan.

Nexstim har tagit fram en banbrytande teknik för icke-invasiv hjärnstimulering som bygger på transkraniell magnetstimulering (TMS) i kombination med 3D-navigering. Den unika tekniken möjliggör exakt och individuellt anpassad stimulering av det rätta området i hjärnan.

Affärsområdet diagnostik arbetar med kommersialisering av Nexstims NBS-system för navigerad hjärnstimulering (Navigated Brain Stimulation). NBS-systemet är det enda FDA-godkända och CE-märkta TMS-systemet för preoperativ kartläggning av hjärnbarken för motorik och tal.

Affärsområdet terapi marknadsför och säljer Nexstims NBT®-system för navigerad hjärnterapi (Navigated Brain Therapy), som fått godkännande från FDA för marknadsföring och försäljning i USA för behandling av egentlig depression. NBT®-systemet har i Europa fått CE-märkning för behandling av egentlig depression och kronisk neuropatisk smärta.

Nexstims aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market Finland och Nasdaq First North Growth Market Sweden.

Mer information finns på www.nexstim.com

Bilaga

Årsstämma i Active Biotech AB19.5.2022 17:00:00 CEST | Pressmeddelande

Active Biotechs årsstämma hölls den 19 maj 2022. Mot bakgrund av coronaviruset genomfördes årsstämman med poströstning, utan fysiskt deltagande. Följande huvudsakliga beslut fattades. I enlighet med styrelsens förslag beslutades att ingen utdelning skulle lämnas för räkenskapsåret 2021 och att bolagets ansamlade förlust skulle balanseras i ny räkning. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för 2021 års förvaltning. I enlighet med valberedningens förslag omvaldes styrelseledamöterna Michael Shalmi, Uli Hacksell, Peter Thelin, Axel Glasmacher, Aleksandar Danilovski och Elaine Sullivan. Michael Shalmi omvaldes som styrelseordförande och KPMG AB omvaldes som revisor. Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode ska utgå oförändrat med 500.000 kronor till styrelsens ordförande och 200.000 kronor vardera till övriga i bolaget ej anställda ledamöter. Årsstämman beslutade vidare att en styrelseledamot därutöver får erhålla marknad