Funktionsrätt Sverige

Nicklas Mårtensson vald till ny ordförande för Funktionsrätt Sverige - ”Funktionsrätten är viktigare än någonsin”

Vid dagens kongress valdes Nicklas Mårtensson till ordförande för Funktionsrätt Sverige. Nicklas efterträder därmed Elisabeth Wallenius som varit ordförande sedan 2018. ”Jag är både hedrad och glad över kongressens förtroende att välja mig till ordförande. Jag har på nära håll sett och högt värdesatt Elisabeth Wallenius stora och viktiga arbete som ordförande under de senaste fem åren och är starkt motiverad att fortsätta det arbetet”, säger Nicklas Mårtensson. ”Nu ser jag fram emot att tillsammans med medlemsförbunden lyfta funktionsrättsfrågorna till sin rättmätiga plats högt upp på den politiska dagordningen.”
Nicklas Mårtensson, nyvald ordförande Funktionsrätt Sverige

Lise Lidbeck, ordförande för Neuro valdes in som ny ledamot i Funktionsrätt Sveriges styrelse, medan Maritha Sedvallsson lämnade sitt uppdrag efter 9 år som ledamot.

Nicklas Mårtensson har tidigare varit kanslichef på Funktionsrätt Sverige och sedan 2021 verkat som generalsekreterare. Nicklas är utbildad statsvetare och lärare. Han har en mångårig bakgrund som lärare och har arbetat 13 år inom funktionsrättsrörelsen bland annat som förbundssekreterare på medlemsförbundet Autism Sverige.

”Jag har alltid haft ett mycket stort engagemang för mänskliga rättigheter och funktionsrättsfrågorna är särskilt viktiga för mig, säger Nicklas Mårtensson. En förutsättning för våra medlemsförbunds viktiga verksamhet är en långsiktigt tryggad finansiering. Arbetet för ett höjt statsbidrag till funktionsrättsrörelsen är därför högprioriterat.”

Funktionsrätt Sverige har också glädjen att välkomna två nya medlemsförbund, Riksförbundet Ehlers-Danlos syndrom och Sköldkörtelförbundet, vilket innebär att vi nu har 52 medlemsförbund.

De av kongressen antagna prioriteringarna för 2024–2025 innebär ett omtag för Funktionsrätt Sverige, med fördjupat fokus på rättighetsperspektivet.

”Vi ser en rad faktorer, som det oroliga världsläget, den sviktande ekonomin, klimatutmaningarna och det politiska läget som redan nu riskerar att leda till ett ifrågasättande av mänskliga rättigheter och stöd som tar gemensamma resurser i anspråk”, kommenterar Nicklas Mårtensson. ”Vår roll att värna och bevaka funktionsrätten och grundfundament som jämlikhet, delaktighet och mångfald är nu viktigare än någonsin, avslutar han.

Funktionsrätt Sveriges kongressuttalande 2023

Nicklas Mårtensson, nyvald ordförande Funktionsrätt Sverige

Funktionsrätt Sverige
Landsvägen 50A, Box 1386
172 27 Sundbyberg

Funktionsrätt Sverige är en bred samarbetsorganisation för mänskliga rättigheter. Våra medlemmar är 52 funktionsrättsförbund som tillsammans representerar cirka 400 000 människor. Vårt mål är ett samhälle för alla.

Följ Funktionsrätt Sverige

Senaste pressmeddelandena från Funktionsrätt Sverige

Civilsamhället inför FN-förhör: ”Utvecklingen går åt fel håll”11.3.2024 08:01:15 CET | Nyheter

Idag, den 11 mars, inleds FN:s förhör av Sverige om hur vi lever upp till rättigheterna för personer med funktionsnedsättning. Civilsamhällets organisationer – som också finns på plats i Genève – är starkt oroade över utvecklingen i Sverige. - Vi ser att utvecklingen går bakåt inom flera viktiga områden. Sverige har haft tio år på sig att åtgärda de brister som FN lyfte fram vid den senast granskningen, men bara en av FN:s rekommendationer har åtgärdats fullt ut sedan dess. Nu måste regeringen sätta fart i arbetet med att följa rekommendationerna och genomföra konventionen, säger Nicklas Mårtensson, ordförande för Funktionsrätt Sverige.

Funktionsrätt Sverige om reformeringen av SiS: ”Glädjande att regeringen lyssnat på oss”6.2.2024 10:01:33 CET | Nyheter

Funktionsrätt Sverige välkomnar att regeringen nu tillsätter en utredning för att reformera verksamheten inom SiS. Utredaren får bland annat i uppdrag att föreslå åtgärder som säkerställer att det inte förekommer våld, eller att tvångsåtgärder vidtas utan stöd i lag. – Det är glädjande att regeringen äntligen har lyssnat på oss. Vi har påtalat de här bristerna inom SiS under flera år, säger Nicklas Mårtensson, ordförande för Funktionsrätt Sverige.

Norge visar vägen när Funktionsrättskonventionen ska bli lag18.1.2024 14:21:57 CET | Nyheter

Funktionsrättskonventionen är äntligen på väg att bli lag. Men det gäller inte Sverige utan vårt grannland Norge, där regeringens expertkommitté i måndags överlämnade sina förslag om att konventionen ska komma in i den norska Människorättslagen. - Nu hoppas vi att den svenska regeringen tar rygg på Norge och tar steg mot att införliva funktionsrätten fullt ut med svensk lagstiftning, säger Nicklas Mårtensson, ordförande för Funktionsrätt Sverige.