Nils Vikmång utsedd till biträdande partisekreterare för Socialdemokraterna

Partistyrelsen har utsett Nils Vikmång till biträdande partisekreterare med ett särskilt ansvar att bistå partisekreteraren i den långsiktiga organisatoriska utvecklingen. Den nya rollen är del av en satsning för att ytterligare stärka partiorganisationen.
Foto; Socialdemokraterna

Nils Vikmång har en bakgrund som ombudsman inom partiet och har de senaste sju åren arbetat som statssekreterare för den socialdemokratiskt ledda regeringen, varav de senaste fyra åren åt statsministern på statsrådsberedningen.

- Nils Vikmång är en av socialdemokratins mest erfarna och mångsidiga strateger. Han kommer att göra stora insatser i sin nya roll som biträdande partisekreterare, säger partiordförande Magdalena Andersson.

- Vi har en ny offensiv politisk agenda, och nu gör vi också en långsiktigt satsning på att rusta vår rörelse ännu starkare, där Nils Vikmång kommer att ha en nyckelroll, säger partisekreterare Tobias Baudin.

- Jag tror att mina erfarenheter från såväl ombudsmannatiden som rollen i Regeringskansliet kan komma till användning i arbetet med att stärka partiet såväl organisatoriskt som politiskt. Jag ser fram emot att, tillsammans med medlemmar och förtroendevalda, vara med och utveckla Socialdemokraterna som det dominerande partiet i svensk politik, säger Nils Vikmång.

Nils Vikmång tillträder i januari 2022.

08-7002683, press@socialdemokraterna.se

Foto; Socialdemokraterna

Socialdemokraterna i Sverige och Finland: Stärk EU:s hybridförsvar och inför striktare sanktioner för Ryssland22.4.2024 17:38:23 CEST | Pressmeddelande

Socialdemokraterna I Sverige och Finland presenterar nya förslag för att stärka EU:s hybridförsvar och ställer gemensamma krav på nya sanktioner för att strypa Putins krigskassa. Detta gjordes efter ett gemensamt besök vid finsk-ryska gränsen av Magdalena Andersson, partiordförande för svenska Socialdemokraterna och Antti Lindtman, partiledare för finska Socialdemokraterna.