Nio av tio svenskar kan tänka sig att frilansa

Nio av tio svenskar, 87 procent, kan i framtiden tänka sig att ”gigga” – alltså arbeta som konsult eller frilans i stället för att ha en fast anställning. Det visar en ny undersökning om gig-ekonomin från ManpowerGroup.

– Under de senaste åren har vi sett en tydlig trend där allt fler väljer tillfälliga uppdrag före en traditionell anställning. Många ser ”giggandet” som ett sätt att lära sig nya saker och hålla sig anställningsbara på en arbetsmarknad som förändras snabbt, säger Lars Forseth, vd på ManpowerGroup Sverige.

Undersökningen visar att såväl unga som äldre är öppna för att ha icke-traditionella anställningsformer och nio av tio, 90 procent, av de som testat att ”gigga” vill fortsätta. Bara 14 procent skulle ”gigga” endast om de inte kunde hitta ett annat jobb. De tre främsta anledningarna till att ”gigga” är att tjäna extra pengar, testa olika jobb och roller samt att lära sig nya färdigheter.

Att ”gigga” kan också vara ett sätt att förtjäna ett uppehälle medan man letar efter drömjobbet. Nästan en tredjedel, 29 procent, av de som kan tänka sig arbeta under friare förhållanden ser det som ett jobb medan de söker efter en anställning på ett annat företag.

– Att så många självmant väljer nya arbetsformer visar på människors drivkraft att utvecklas yrkesmässigt. För att fler ska våga är det viktigt att vi skapar förutsättningar för trygga gig, och där har vi som Sveriges största bemanningsföretag en viktig roll att spela, säger Lars Forseth.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43,
helene.belin@manpowergroup.se

Därför väljer svenskarna att ”gigga”:

1. För att tjäna mer pengar, 43 procent
  2. För att testa nya jobb och olika typer av roller, 39 procent
  3. För att lära sig nya färdigheter, 38 procent
  4. För ett arbete medan de letar efter en fast anställning på ett annat företag, 29 procent
  5. För ökad kontroll över sin tid, 28 procent.

Vad är ”gig-jobb”?
Bland annat:

• Betalt för uppdrag istället för tid.
  • Deltids- och extrajobb (ett eller flera).
  • Egenföretagare med långa eller korta uppdrag.

Några nya typer av ”gig”:

• Mikrojobb. En arbetsform där du hittar ditt nästa ”gig” på nätet. Arbetet är oftare ett kortare uppdrag som kan genomföras på distans via nätet, och du kan koppla upp dig när du vill för att erbjuda dina tjänster.
  • Plattformsarbete. Uber, Foodora och Wolt är exempel på plattformar där du kan hitta ditt nästa ”gig” via en app.
  • Innehållsskapare. En växande grupp människor försörjer sig på att skapa innehåll på nätet, till exempel på Youtube.
  • Permalans. Vissa arbetsgivare och frilansare väljer att göra frilanskontraktet permanent. Det kan gälla heltids- eller deltidsanställningar, som gäller under en längre eller kortare period.

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Jobbprognos för svensk industri bland de svagare i Europa10.9.2019 08:38:12 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare i tillverkningsindustrin förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på +7 procent. Det pekar på en återhämtning efter föregående kvartals negativa prognos. I jämförelse med andra europeiska länder är sysselsättningstrenden för tillverkningsindustrin i Sverige dock svagare än i drygt hälften av de europeiska länder som ingår i undersökningen. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Positiv jobbprognos för finans-, fastighets- och uppdragssektorn i höst10.9.2019 08:35:06 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare inom finans-, fastighets- och uppdragssektorn som utgör en stor del av tjänstesektorn, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på +12 procent, ett uppsving på nio procentenheter jämfört med samma period förra året. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Negativ jobbprognos för handeln – men transport- och logistiksektorn ökar sysselsättningen10.9.2019 08:28:24 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare inom handeln förväntar sig ett minskat behov av arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på -3 procent. Samtidigt pekar prognosen för transport- och logistiksektorn uppåt, med en stark sysselsättningstrend på +12 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Starkaste jobbprognosen på sju år för Stockholm-Uppsalaregionen10.9.2019 08:25:07 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare i Stockholm-Uppsalaregionen förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under för det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på optimistiska +16 procent. Det är den högsta prognosen på sju år för regionen, och ett rejält uppsving efter tre kvartal med dalande prognoser. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, vilket är en av de starkaste siffrorna i Europa. Det visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.