Nio av tio svenskar kan tänka sig att frilansa

Nio av tio svenskar, 87 procent, kan i framtiden tänka sig att ”gigga” – alltså arbeta som konsult eller frilans i stället för att ha en fast anställning. Det visar en ny undersökning om gig-ekonomin från ManpowerGroup.

– Under de senaste åren har vi sett en tydlig trend där allt fler väljer tillfälliga uppdrag före en traditionell anställning. Många ser ”giggandet” som ett sätt att lära sig nya saker och hålla sig anställningsbara på en arbetsmarknad som förändras snabbt, säger Lars Forseth, vd på ManpowerGroup Sverige.

Undersökningen visar att såväl unga som äldre är öppna för att ha icke-traditionella anställningsformer och nio av tio, 90 procent, av de som testat att ”gigga” vill fortsätta. Bara 14 procent skulle ”gigga” endast om de inte kunde hitta ett annat jobb. De tre främsta anledningarna till att ”gigga” är att tjäna extra pengar, testa olika jobb och roller samt att lära sig nya färdigheter.

Att ”gigga” kan också vara ett sätt att förtjäna ett uppehälle medan man letar efter drömjobbet. Nästan en tredjedel, 29 procent, av de som kan tänka sig arbeta under friare förhållanden ser det som ett jobb medan de söker efter en anställning på ett annat företag.

– Att så många självmant väljer nya arbetsformer visar på människors drivkraft att utvecklas yrkesmässigt. För att fler ska våga är det viktigt att vi skapar förutsättningar för trygga gig, och där har vi som Sveriges största bemanningsföretag en viktig roll att spela, säger Lars Forseth.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43,
helene.belin@manpowergroup.se

Därför väljer svenskarna att ”gigga”:

1. För att tjäna mer pengar, 43 procent
  2. För att testa nya jobb och olika typer av roller, 39 procent
  3. För att lära sig nya färdigheter, 38 procent
  4. För ett arbete medan de letar efter en fast anställning på ett annat företag, 29 procent
  5. För ökad kontroll över sin tid, 28 procent.

Vad är ”gig-jobb”?
Bland annat:

• Betalt för uppdrag istället för tid.
  • Deltids- och extrajobb (ett eller flera).
  • Egenföretagare med långa eller korta uppdrag.

Några nya typer av ”gig”:

• Mikrojobb. En arbetsform där du hittar ditt nästa ”gig” på nätet. Arbetet är oftare ett kortare uppdrag som kan genomföras på distans via nätet, och du kan koppla upp dig när du vill för att erbjuda dina tjänster.
  • Plattformsarbete. Uber, Foodora och Wolt är exempel på plattformar där du kan hitta ditt nästa ”gig” via en app.
  • Innehållsskapare. En växande grupp människor försörjer sig på att skapa innehåll på nätet, till exempel på Youtube.
  • Permalans. Vissa arbetsgivare och frilansare väljer att göra frilanskontraktet permanent. Det kan gälla heltids- eller deltidsanställningar, som gäller under en längre eller kortare period.

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Nollprognos för sysselsättningen på höstens arbetsmarknad8.9.2020 07:33:31 CESTPressmeddelande

Den globala hälsokrisen påverkar fortsatt sysselsättningen under det kommande kvartalet, enligt en ny prognos från svenska arbetsgivare. Det väntas råda stiltje på svensk arbetsmarknad med en oförändrad efterfrågan på arbetskraft under årets fjärde kvartal. Sysselsättningstrenden ligger på 0 procent, en stabilisering från förra kvartalets minusprognos som visade en arbetsmarknad i fritt fall. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Prognos: Arbetsgivare fruktar sämre arbetsmarknad än under finanskrisen9.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den globala hälsokrisen slår hårt mot sysselsättningen i Sverige under det kommande kvartalet, enligt en prognos från svenska arbetsgivare. Prognosen är en av de svagaste i hela Europa. Sysselsättningstrenden ligger på dystra -12 procent för det tredje kvartalet 2020, en minskning på hela 22 procentenheter jämfört med prognosen inför andra kvartalet. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.