Nio av tio svenskar kan tänka sig att frilansa

Nio av tio svenskar, 87 procent, kan i framtiden tänka sig att ”gigga” – alltså arbeta som konsult eller frilans i stället för att ha en fast anställning. Det visar en ny undersökning om gig-ekonomin från ManpowerGroup.

– Under de senaste åren har vi sett en tydlig trend där allt fler väljer tillfälliga uppdrag före en traditionell anställning. Många ser ”giggandet” som ett sätt att lära sig nya saker och hålla sig anställningsbara på en arbetsmarknad som förändras snabbt, säger Lars Forseth, vd på ManpowerGroup Sverige.

Undersökningen visar att såväl unga som äldre är öppna för att ha icke-traditionella anställningsformer och nio av tio, 90 procent, av de som testat att ”gigga” vill fortsätta. Bara 14 procent skulle ”gigga” endast om de inte kunde hitta ett annat jobb. De tre främsta anledningarna till att ”gigga” är att tjäna extra pengar, testa olika jobb och roller samt att lära sig nya färdigheter.

Att ”gigga” kan också vara ett sätt att förtjäna ett uppehälle medan man letar efter drömjobbet. Nästan en tredjedel, 29 procent, av de som kan tänka sig arbeta under friare förhållanden ser det som ett jobb medan de söker efter en anställning på ett annat företag.

– Att så många självmant väljer nya arbetsformer visar på människors drivkraft att utvecklas yrkesmässigt. För att fler ska våga är det viktigt att vi skapar förutsättningar för trygga gig, och där har vi som Sveriges största bemanningsföretag en viktig roll att spela, säger Lars Forseth.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43,
helene.belin@manpowergroup.se

Därför väljer svenskarna att ”gigga”:

1. För att tjäna mer pengar, 43 procent
  2. För att testa nya jobb och olika typer av roller, 39 procent
  3. För att lära sig nya färdigheter, 38 procent
  4. För ett arbete medan de letar efter en fast anställning på ett annat företag, 29 procent
  5. För ökad kontroll över sin tid, 28 procent.

Vad är ”gig-jobb”?
Bland annat:

• Betalt för uppdrag istället för tid.
  • Deltids- och extrajobb (ett eller flera).
  • Egenföretagare med långa eller korta uppdrag.

Några nya typer av ”gig”:

• Mikrojobb. En arbetsform där du hittar ditt nästa ”gig” på nätet. Arbetet är oftare ett kortare uppdrag som kan genomföras på distans via nätet, och du kan koppla upp dig när du vill för att erbjuda dina tjänster.
  • Plattformsarbete. Uber, Foodora och Wolt är exempel på plattformar där du kan hitta ditt nästa ”gig” via en app.
  • Innehållsskapare. En växande grupp människor försörjer sig på att skapa innehåll på nätet, till exempel på Youtube.
  • Permalans. Vissa arbetsgivare och frilansare väljer att göra frilanskontraktet permanent. Det kan gälla heltids- eller deltidsanställningar, som gäller under en längre eller kortare period.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

ManpowerGroup kommenterar SVT-inslag om påstådd diskriminering14.5.2018 09:04Pressmeddelande

SVT Nyheter Västerbotten publicerade den 11 maj ett inslag i vilket en person upplever sig diskriminerad efter att ha sökt jobb via Manpower. Mannen uppger att han har sökt samma jobb under olika namn vid olika tillfällen, med olika utfall. Enligt SVT har mannen anmält Manpower till Diskrimineringsombudsmannen, men enligt samma källa är det ännu oklart om DO faktiskt kommer att utreda fallet. ManpowerGroup har inte tagit emot någon anmälan och vi kan därför inte ge vår syn på innehållet i en sådan. Vi kommenterar heller aldrig en enskild person i media, eftersom det är oerhört viktigt för oss att värna den personliga integriteten hos människor som söker arbete hos oss nu och i framtiden. Däremot berättar vi gärna om hur vi arbetar för en rättvis rekrytering med hög kvalitet. Vår regionchef för Norrland, Eva Ageskär, intervjuades därför av SVT Nyheter Västerbotten. Fördomsfri rekrytering är centralt inom hela ManpowerGroup. Mer än var fjärde medarbetare hos oss, drygt 27 procent, har ut

Ny rapport: Så slipper ditt jobb hotas av automatiseringen23.4.2018 08:43Pressmeddelande

Automatisering är inte ett hot mot jobben – för de som har rätt förmågor. Arbetsgivare värderar kommunikations-, samarbetes- och problemlösningsförmåga högst och ungefär en fjärdedel tycker att personer med dessa förmågor är svårast att hitta. Kombinerat med digitala och tekniska färdigheter är detta receptet för att klara sig bäst på framtidens arbetsmarknad, enligt ManpowerGroups nya rapport Skills Revolution 2.0.